بهادر امینیان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اهمیت مرز دوغارون برای دو کشور ایران و افغانستان، اظهار کرد: دوغارون مهمترین شاهرگ روابط اقتصادی ایران و افغانستان است و سالانه حدود دو میلیارد دلار صادرات از این مرز صورت می‌گیرد.

سفیر ایران در افغانستان با اشاره به اینکه این مسئله هم برای کشور ما و هم کشور افغانستان بسیار مهم است، افزود: خوشبختانه به خاطر همسایگی و روابط جغرافیایی، فرهنگی، تمدنی، تاریخی، زبانی و مذهبی که داریم رابطه بسیار خوبی با کشور، مردم و دولت افغانستان تاکنون داشته و داریم.

وی با بیان اینکه امیدواریم با کاهش تنش‌ها و ثباتی که در کشور افغانستان به وجود می‌آید پیوندهای ساختاری بیشتری با این کشور داشته باشیم، تصریح کرد: این پیوندهای ساختاری می‌تواند در حوزه‌های راه و راه آهن، خط لوله نفت، تأمین انرژی، برق و سایر امور ساختاری و بنیادین فعال باشد.

آمریکایی‌ها به هیچکدام از اهداف خود در افغانستان نرسیدند

امینیان در خصوص موافقتنامه صلح آمریکا و گروه طالبان، ابراز کرد: آمریکایی‌ها در ۲۰ سال گذشته هزینه‌های زیادی در افغانستان داشتند و پول‌های بسیاری صرف کردند، اما نتوانستند به هیچکدام از اهدافشان دست یابند. آنها نتوانستند برای افغانستان امنیت بیاورند و نه حتی توانستند دولت سازی خیلی مقتدری انجام بدهند.

سفیر ایران در افغانستان ادامه داد: ترامپ تلاش می‌کند، با نمایشی که در قضیه افغانستان انجام می‌دهد در انتخابات پیش روی آمریکا برای خود رأی به دست بیاورد، لذا سعی می‌کند تا نشان دهد که اقداماتش، صلحی برای افغانستان به همراه داشته است.

خروج آمریکا به نفع همه مردم منطقه است

وی افزود: ما امیدواریم این بحث‌ها حقیقت داشته باشد و دولت آمریکا واقعاً از این کشور خارج شود، چرا که خروج نیروهای بیگانه قطعاً به نفع مردم منطقه به خصوص مردم کشور افغانستان خواهد بود.

امینیان درباره روابط تاریخی غنی و ریشه دار تایباد و هرات و ارتباط هنرمندان و ورزشکاران این دو شهرستان بر اساس مثلث توسعه فرهنگی و اقتصادی استاندار خراسان رضوی، گفت: موضوع روابط تاریخی تایباد و هرات یک موضوع مهم است، به خصوص ارتباط فرهنگی و ورزشی، یکی از اولویت‌های سفارت و کنسولگری ما در هرات است.

سفیر ایران در افغانستان اضافه کرد: خوشبختانه کنسولگری ما در هرات در این خصوص به خوبی فعال شده است. به طور مثال ما اسپانسر تیم والیبال افغانستان جهت آماده سازی بازی‌های آسیایی شدیم. سرمربی این تیم ایرانی است و مدتی همراه تیم در ایران بودند، لذا این مسئله برای خود ما یک اولویت است. بحث‌های ورزشی استانی بین دو استان خراسان و هرات در دست برنامه ریزی است.

وی تاکید کرد: در مورد ویزا نیز ما آمادگی داریم تسهیلاتی ایجاد کنیم و امیدواریم کشور افغانستان نیز تسهیلاتی در امر ارتباطات فرهنگی و ورزشی فراهم کند.

امینیان ادامه داد: در بحث فرهنگ و هنر نیز برنامه‌های مختلفی داریم، تلاش داشتیم برای نوروز برنامه‌های متفاوتی از جمله کنسرت‌های موسیقی، نمایش فیلم و دعوت از بازیگران سینمای ایران داشته باشیم که امیدواریم بعد از بحران کرونا بتوانیم این مسئله را به نتیجه برسانیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.