گزارش جی پلاس از دوره هایی که المپیک به تعویق افتاده است

طلسم توکیو دوباره دامن المپیک را می گیرد؟/ کرونا، ویروسی در حد جنگ جهانی!

بازی های المپیک تاکنون در سه دوره برگزار نشده که عاملی جز جنگ های جهانی نداشته است. درواقع هیچ اتفاق دیگری تاکنون وجود نداشته که بتواند این بازی ها را تحت تاثیر قرار بدهد اما گویی کرونا بعد از سال ها می خواهد در حد جنگ جهانی ظاهر شود!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، در روزهای اخیر به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا و همه گیری جهانی آن صحبت های زیادی در خصوص تعویق بازی های المپیک 2020 توکیو  به گوش رسیده است. در حالی که در ابتدا مسئولان برگزاری این بازی ها اعلام کرده بودند ژاپن هیچ مشکلی برای برگزاری ندارد اما سرانجام کمیته بین المللی مجاب شد که تصمیم گیری دوباره ای در خصوص برگزاری این بازی ها داشته باشد.  بعد از این اتفاق هم مسئولان برگزاری رقابت ها نیز تغییر موضع دادند و اعلام کردند که دیوانه نیستند المپیک را برگزار کنند!

کشورهای کانادا، فرانسه، بریتانیا و استرالیا رسما اعلام کردند در صورت عدم تعویق بازی ها کاروان این کشورها در المپیک شرکت نمی کند. در حال حاضر هم هنوز کمیته بین المللی تصمیم گیری نهایی را انجام نداده است اما اگر قرار باشد المپیک به زمان دیگری موکول شود تقویم ورزشی جهان به مشکل می خورد و اگر این دوره کاملا لغو شود هم ژاپنی ها ضرر مالی هنگفتی خواهند کرد.

با توجه به اهمیت بازی های المپیک، مسئولان درنظر داشتند که هرطور هست این رقابت ها در زمان مشخص برگزار شود اما همه گیری کرونا تمام این معادلات را برهم زد. اگر نگاهی به تاریخچه برگزاری بازی های المپیک بیندازیم متوجه می شویم که تنها جنگ جهانی بوده که مانع برگزاری آن شده است و هیچ حادثه و اتفاقی نتوانسته بزرگترین رقابت ورزشی جهان را تحت تاثیر قرار بدهد اما بعد از سال ها کرونا در حد جنگ جهانی ظاهر شد و به مانند سال 1940 که توکیو میزبان بود بازهم طلسم این شهر گریبان المپیک را گرفته است!

1916- جنگ جهانی اول

میزبان این دوره از بازی ها برلین بود اما به دلیل جنگ جهانی اول قرار شد میزبان تغییر کند. در ادامه اما با توجه به وخامت اوضاع مسئولان تصمیم بر لغو کلی بازی ها گرفتند. زمانی که جنگ جهانی اول آغاز شد مسئولان تصور نمی کردند که این درگیری جهانی طولانی باشد و به همین دلیل تصمیم خاصی برای المپیک 1916 نگرفتند اما در نهایت برای اولین بار بازی های المپیک برگزار نشد.

1940- جنگ جهانی دوم

میزبان بازی های المپیک 1940 توکیو ژاپن بود اما شروع جنگ جهانی دوم بازهم مسئولان برگزاری این بازی ها را دچار مشکل کرد. مسئولان ابتدا تصمیم گرفتند که هلسینکی فنلاند را جانشین توکیو ژاپن کنند اما بازهم وخامت اوضاع کاری کرد که بازی ها کلا لغو شود. زمان که این جنگ آغاز شد مقامات چینی درخواست لغو المپیک را دادند اما ژاپنی ها با این منطق که جنگ به زودی تمام می شود با این موضوع مخالفت کردند. توکیو برای این میزبانی حدود 20 میلیون پوند هزینه کرده بود و آن ها سرانجام اعلام کردند که در یک شرایط بهتر میزبان ورزشکاران جهان خواهند بود که این اتفاق در سال 1964 رخ داد. اما آن ها ضرر بزرگی را متحمل شدند.

1944- جنگ جهانی دوم

میزبان این دوره از بازی ها لندن بود اما این شهر خیلی زودتر از دو میزبان قبلی متوجه لغو رقابت ها شد. مسئولان کمیته بین المللی المپیک اعلام کردند که با توجه به جنگ جهانی این بازی ها در سال 1944 نیز برگزار نمی شود. بعد از دو دوره تعلیق در سال 1948 بازی ها به میزبان لندن برگزار شد.

به گزارش جی پلاس، حال با توجه به اوضاع کنونی جهان و درگیری تمام کشورها با بیماری کووید 19 به نظر نمی رسد المپیک سرموعد مقرر در مرداد ماه سال جاری برگزار شود. با این حال کمیته بین المللی المپیک هم از سوی میزبان و هم از سوی کشورهای مختلف تحت فشار است. کشورها به خاطر سلامتی ورزشکاران و عدم انتشار بیشتر این ویروس و وخیم تر شدن شرایط می خواهند IOC بازی ها را لغو کند اما ژاپنی ها هم به دلیل هزینه زیاد از مسئولان می خواهند تصمیمی بگیرند که باعث ضرر زیاد آن ها نشود.

 

 

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید