خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: باید اعتراف کردن این روزها نوشتن از پرستار و پرستاری و جامعه پزشکی نیاز به قلمی قوی و زبانی شیوا دارد البته هر چقدر هم که قوی باشی باز هم واژه‌ها در برابر عظمت کارشان کم می‌آورد. پرستار که باشی تنها خودت می‌دانی و دیگر هیچ که باید به لباس سفیدت که این روزها به نماد پاکی و فداکاری تبدیل شده و همه آنها را مدافعان سلامت می‌نامند عشق بورزی و دوستش داشته باشی.

این روزها با شیوع این مهمان ناخوانده بیش از همیشه نامشان برده می‌شود چون امروز پرستاران و کادر درمانی همانند رزمندگان دوران دفاع مقدس در خط مقدم جبهه جنگ با ویروس کرونا قرار دارند و علاوه بر تحمل غم درد کشیدن هموطنان، داغ همکاران و دوستانشان که در این مدت در راه مداوای بیماران کرونایی جان خود را از دست داده‌اند بر دلشان سنگینی می‌کند. آنها حتی فرصتی برای عزاداری برای کسانی که سال‌ها در کنارشان کار کرده و هزاران خاطره خوب و بد دارند، ندارند. این بیش از همیشه عذابشان می‌دهد اما می‌دانند حالا وقت عزاداری نیست.

در میانشان که می‌روی تنها و تنها عشق، شور و تلاش برای بهبودی بیماران بیش از همه به چشم می‌خورد با اینکه هر کدامشان دغدغه‌ای برای خود دارند، از ندیدن فرزند و همسر گرفته تا دلتنگی پدر، مادر، خواهر و برادر، اما تلاش برای بهبودی بیماران نقطه مشترک همه آنها است. اما آنچه که این روزها بیش از همه آنها را آزار می‌دهد عدم توجه عده‌ای به توصیه‌های انجام شده و تردد در شهر و حتی مسافرت است که می‌تواند به شیوع بیشتر این ویروس کمک کرده و تن خسته پرستاران و پزشکان را بیش از این خسته‌تر کند.

با وجودی که بارها و بارها مسئولان به ویژه در استان گیلان از مردم خواسته‌اند که در خانه‌ها بمانند و در شهرها تردد نکنند اما این روزها که به پایان سال نزدیک می‌شویم میزان ترددهای بین شهر افزایش یافته و این مسئولان و جامعه پرستاری و پزشکی را که بیش از توان خود این روزها در مراکز درمانی تلاش می‌کنند را نگران کرده البته آغاز تعطیلات نوروزی و بی توجهی برخی از هموطنان نیز مزید بر علت شده و این نگرانی‌ها را افزایش داده است.

خسته ایم اما تا آخر ایستاده‌ایم

زینب پرستار یکی از بیمارستان‌های رشت است که این روزها بیش از همه درگیر این این بیماری است. ۲۰ روزی است که بخاطر شیوع ویروس کرونا کمتر به خانه رفته و بیشتر سعی کرده در بیمارستان بماند تا شاید بیماری به کمک او نیاز داشته باشد. سیمایش نشان از خستگی تلاش این روزها دارد اما لبخندی که بر لبانش نشسته زیبا و امیدبخش است. وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه هیچ وقت تصور نمی‌کردم روزی بیمارستان‌ها به این اندازه بیمار به خود ببینند، اظهار کرد: این روزهای سخت می‌گذرد.

وی با بیان اینکه روزهاست که خانواده خود را ندیده و برای کمک به بیماران در بیمارستان می‌ماند، افزود: ما از هیچ تلاشی برای بهبودی بیماران مبتلا به ویروس کرونا دریغ نمی‌کنیم و حتی در این روزها پرستاران و پزشکان بیش از ظرفیت خود هم تلاش می‌کنند. همکاران من به شدت خسته اند زیرا هر کدامشان بیش از ظرفیت و توان خود در این مدت کار کرده‌اند اما هیچکدام گله و شکایتی ندارند و تنها به فکر بهبودی بیماران هستند.

زینب با اشاره به اینکه در این روزها به شدت دلتنگ خانواده اش به ویژه دختر سه ساله‌اش می‌شود، گفت: ما بخاطر اینکه بتوانیم خدمات بهتری به همشهریان خود که همانند خانواده‌های ما هستند ارائه دهیم درد دوری و دلتنگی را تحمل می‌کنیم اما مردم نیز باید با ما همکاری بیشتر انجام دهند. اگر تنها برای یکی دو هفته تحمل کنند و در خانه‌ها بمانند و جز برای موارد ضروری از منازل خارج نشوند قطعاً شرایط بهتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه متأسفانه استان گیلان در زمینه زیرساختی و تجهیزات بهداشتی و درمانی کمبودهای فراوانی دارد و همین تجهیزات موجود نیز نمی‌تواند نیازهای مردم استان را پاسخ دهد، افزود: متأسفانه در همان روزهای ابتدایی عده‌ای از هموطنان این ویروس را به شوخی گرفته و با سفر به این استان فشار مضاعفی به حوزه بهداشت و درمان و همچنین کادر درمانی و پرستاری وارد کردند.

این پرستار رشتی در ادامه ضمن درخواست از همه مردم برای در خانه ماندن و عدم تردد در سطح شهر، گفت: خرید شب عید و مسافرت و دید و بازدید را بگذاریم برای زمان بهتری که این ویروس کنترل شده باشد امروز مردم تنها باید در خانه بمانند تا چرخه انتقال این ویروس قطع شود تردد مردم در سطح شهر و ایجاد تجمع در بازارها تنها به انتقال بیشتر این ویروس و طولانی شدن دوره کنترل آن کمک کرده و جامعه پرستاری و پزشکی با توجه به کمبود نیرویی که در این زمینه در استان گیلان وجود دارد را خسته‌تر و فرسوده‌تر خواهد کرد که در آن صورت خطر خود این قشر را تهدید کرده و دیگر نمی‌توان انتظار داشت که آنها بتوانند برای درمان بیماران در مراکز درمانی حضور یابند.

۵ درصد مبتلایان ویروس کرونا در گیلان مسافران هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز گفتگویی با اشاره به فشار مضاعف این روزها بر روی کادر درمان و پرستار و خستگی و فرسایش این قشر، اظهار کرد: متأسفانه از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون شاهد شهادت تعدادی از کادر درمانی و پرستاران فداکار گیلانی در راه مداوای بیماران کرونایی بودیم.

دکتر ارسلان سالاری به کمبود پرستار و کادر درمانی در بیمارستان‌های استان گیلان، افزود: هزار پرستار و هزار پزشک در مداوای بیماران کرونایی مشارکت دارند. فراخوانی برای جذب نیروی نیز داده شده که تعدادی از نیرو از این طریق جذب شده‌اند.

وی با تأکید بر لزوم تأمین نیرو و جایگزین کردن در مراکز درمانی گیلان، گفت: استاندار گیلان از وزارت بهداشت و درمان درخواست اعزام نیروی از استان‌ها کمتر درگیر با ویروس کرونا داده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیان کرد: در این مدت بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کادر درمان و پرستاران گیلان بیمار و از چرخه مداوای بیماران خارج شده‌اند در این مدت بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کادر درمان و پرستاران گیلان بیمار و از چرخه مداوای بیماران خارج شده‌اند.

وی با تأکید بر لزوم توجه مردم به توصیه و هشدارهای داده شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در زمینه در خانه ماندن، افزود: تنها را کنترل این ویروس همکاری مردم با مسئولان و ماندن در منازل است.

دکتر سالاری با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بیش از هفت هزار نفر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان گیلان بستری شده‌اند، گفت: خوشبختانه از این تعداد ۵ هزار و ۵۰۰ نفر بهبود یافته و مرخص شده‌اند.

پیشتازی گیلان در اجرای طرح ملی غربالگری ویروس کرونا

وی با بیان اینکه برای خدمات دهی به بیماران کرونا ۲۹ مرکز درمانی دولتی و خصوصی تعیین شده است، افزود: دو هزار و تخت بیمارستانی برای پذیرش بیماران کرونایی در گیلان پیش بینی شده است البته خوشبختانه در روزهای اخیر شاهد کاهش حدود ۲۰ درصدی بستری‌ها در مراکز درمانی استان گیلان هستیم که این به معنای کنترل ویروس نبوده و شهروندان همچنان باید در خانه بمانند.

سالاری در ادامه با اشاره به عملکرد خوب استان گیلان در اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا، بیان کرد: تاکنون بیش از ۸۲ درصد مردم گیلان در این طرح شرکت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در قالب اجرای این طرح ۳ هزار بیمار شناسایی شده است، گفت: از این تعداد ۷۵۰ نیازمند بستری در مراکز درمانی بودند که به بیمارستان ارجاع شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ایجاد نقاهتگاه در استان گیلان را یکی دیگر از اقدامات این دانشگاه برای مبارزه با ویروس کرونا و کاهش فشار از مراکز درمانی عنوان کرد و ادامه داد: نخستین نقاهتگاه بیماران کرونایی با ظرفیت ۱۸۴ تخت در هتل المپیک گیلان راه اندازی شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت نقاهتگاه‌های گیلان به ۵۰۰ تخت رسیده است، افزود: با همکاری ارتش شرایط افزایش تخت‌های نقاهتگاهی به ۱۰۰۰ تخت نیز وجود دارد.

سالاری در ادامه با بیان اینکه متأسفانه حضور مسافران سبب ایجاد مشکلاتی برای استان گیلان شده است، گفت: پنج درصد مبتلایان کرونایی در استان گیلان را مسافران تشکیل می‌دهند از هموطنان می‌خواهیم با توجه به اینکه همه شهرهای استان گیلان به این ویروس آلوده است از سفر به این استان در ایام نوروز جدا خودداری کنند.

وی با اشاره به کمبود تجهیزات بهداشتی و درمانی در استان گیلان، اظهار کرد: تهیه تجهیزات به ویژه برای مراکز درمانی خصوصی به تعداد مردم و کادر درمانی وجود ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.