جی پلاس

مفسر سرشناس شطرنج جهان: علیرضا هیولا است/ فیروزجا، کارلسن را له کرد!

آنتونیو رادیچ، مفسر مشهور جهان و دارای کانال اختصاصی تفسیر شطرنج، به تحسین علیرضا فیروزجا پرداخت و عنوان کرد. کارلسن به لطف قوانین داوری پیروز شده اما از نظر فنی حق برتری با فیروزجا بوده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس،  علیرضا فیروزجا در جنجالی ترین دیدار رقابت بلیتس قهرمانی جهان در دور نوزدهم به شکلی عجیب بازی را به کارلسن، قهرمان حال حاضر جهان واگذار کرد. فیروزجا در وضعیت برنده بود که به دلیل افتادن مهره اش، زمان از دست داد و ساعتش صفر شد و باخت.

رادیچ پس از تفسیر فنی این بازی با اشاره به بازی برتر فیروزجا و فرصت مسلم وی برای شکست دادن قهرمان جهان، گفت: زمانی که ساعت فیروزجا صفر شد، از آنجایی که کارلسن روی کاغذ امکان برد داشت، داوران برایش برد در نظر گرفتند، البته این برد فقط حالت تئوریک دارد و طبیعتا سفید هرگز بازی را نمی بازد، چرا که برای باختن نیاز به انجام بدترین حرکات ممکن است که مسلما فیروزجا انجام نمی داد، اما قوانین به این مساله کاری ندارد و چون امکان برد برای مهره سیاه (با در نظر گرفتن بدترین حرکات ممکن مهره سفید) شدنی است، رای به پیروزی کارلسن داد.

وی ادامه داد: این یک پیروزی مهم بود که به کارلسن برای قهرمانی اش کمک کرد و شکست بسیار سختی برای فیروزجا بود. قانون، قانون است. علیرضا در این بازی فرصت های زیادی برای پیروزی داشت. او یک هیولاست و مگنوس را کاملا در بازی له کرد.

دیدگاه تان را بنویسید