جی پلاس

انگشتان بلند فیروزجا مدال جهانی را از او گرفت! +عکس و فیلم

نابغه ایرانی شطرنج جهان، با غفلتی عجیب و ساده مدال بلیتس قهرمانی جهان را از دست داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، علیرضا فیروزجا پس از درخشش بی نظیر در رقابت های شطرنج سریع قهرمانی جهان و کسب عنوان نایب قهرمانی که تحیر کارشناسان شطرنج جهان را به دنبال داشت، در رقابت های بلیتس نیز بسیار درخشان ظاهر شد و تا آستانه کسب مدال قهرمانی جهان رفت اما با یک اشتباه سهوی این مدال را از دست داد.

فیروزجا در دور نوزدهم (دو دور به پایان) با مهره سفید برابر مگنوس کارلسن، قهرمان حال حاضر شطرنج جهان قرار گرفت و در شرایطی که در وضعیت کاملا برنده ای قرار داشت و قهرمان جهان آماده تسلیم شدن بود، هنگام زدن ساعت خود، دستش به مهره شاهش خورد و بر روی صفحه افتاد. فیروزجا تا شاهش را سر جایش قرار داد و ساعت را زد، وقتش تمام شده بود و داور برایش باخت ثبت کرد. البته پیش از این صحنه هم فیروزجا که انگشتان بلندی دارد به دلیل هیجان برد برابر قهرمان جهان چند بار دیگر دستش به مهره اش خورده و زمان از دست داده بود.

پس از این داستان فیروزجا به داور و سپس هیات ژوری اعتراض کرد چرا که کارلسن عملا مهره ای برایش نمانده بود که بتواند در چنین شرایطی به پیروزی برسد، چرا که در شطرنج تنها با شاه و یک فیل نمی توان مات کرد، اما سرداور پس از بررسی اعلام کرد که مات کمکی (با استفاده از مهره های خود علیرضا) در بدترین حالت ممکن شدنی است و به همین دلیل اعتراض فیروزجا برای ثبت نتیجه مساوی به جایی نرسید. اعتراض فیروزجا به ژوری باعث وقفه ای نیم ساعته در بازی ها شد.

اگر فیروزجا دستش به مهره اش نمی خورد، بدون تردید کارلسن را شکست داده بود و حتی می توانست برای مدال های طلا و نقره بجنگد اما با این باخت از دور فاصله گرفت. فیروزجا که از تصمیم داور به شدت گله مند هم بود، با شرایط روانی نامناسب در  دور بعد هم به کرامنیک، قهرمان سابق جهان باخت و کاملا شانس مدال را از دست داد.

با این حال فیروزجا که بخت پنجاهم قهرمانی بود در نهایت با عملکردی درخشان و کسب پیروزی برابر بزرگانی مانند ناکامورا (شماره یک حال حاضر بلیتس جهان)، گریشوک (قهرمان سه دوره بلیتس جهان)، آنیش گیری (نفر هشتم جهان) دودا (نایب قهرمان سال گذشته رپید جهان) و چندین و چند سوپراستاد بزرگ دیگر، نشان داد تهدیدی بسیار جدی برای سلطنت کارلسن در شطرنج جهان است. 

بسیاری از کارشناسان و مفسران نیز به برتری مطلق او در دیدار برابر کارلسن، قهرمان جهان اشاره کردند و عملکرد حیرت انگیز او را ستودند.

فیروزجا در جایگاه ارزشمند ششمی بلیتس جهان قرار گرفت. جایگاهی که مسلما می توانست بهتر هم باشد.

 

لحظه برخورد انگشت فیروجا به مهره:

وضعیت برنده فیروزجا برابر کارلسن:

IMG_20191230_192406_838

 

دیدگاه تان را بنویسید