گزارش جی پلاس

از مصاحبه های متناقض تا اینستاگرام خط خطی/ جامعه شطرنج همچنان در شوک مطلق

یک روز پس از اعلام خبر جدایی شطرنجباز شماره یک ایران، اوضاع این رشته در وضعیت کاملا قرمز قرار گرفته است و واکنش های ضد و نقیض و بعضا عجیب و غریبی از سوی مسئولان مشاهده می شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، علیرضا فیروزجا سرانجام گام نهایی را برای گرفتن تصمیمی که از مدت ها پیش برایش برنامه ریزی کرده بود برداشت و از پرچم ایران خارج شد. جدایی شطرنج باز شماره یک ایران که در محافل شطرنجی دنیا از او به عنوان قهرمان احتمالی آینده جهان یاد می شود، این قدر شوک آور بود که فدراسیون و مسئولانش را کاملا آچمز کرد.

در 24 ساعت گذشته انواع و اقسام واکنش ها را از سوی مسئولان دیدیم که می توان گفت حتی دو اظهار نظر هم با یک دیگر همخوانی نداشت. رئیس فدراسیون ابتدا  از درخواست فیروزجا برای تغییر تابعیت خبر داد و با لحنی منفعلانه اعلام کرد که از دست فدراسیون کار چندانی ساخته نیست و فیده تصمیم گیرنده خواهد بود.

ساعتی بعد اما مصاحبه دیگری از پهلوان زاده منتشر شد که بر خلاف مصاحبه قبلی با لحنی کاملا قاطع و محکم، از اعتراض به فیده و تلاش برای جلوگیری از بازی کردن فیروزجا در مسابقات جهانی با پرچم فیده خبر می داد که 180 درجه با اظهارات قبلی تناقض داشت. پهلوان زاده در این مصاحبه عنوان کرد که از تمام ظرفیت ها برای جلوگیری از بازی کردن فیروزجا با پرچم فدراسیون جهانی استفاده می کند.

کار به همین جا ختم نشد و دقایق بعد افشین تهرانی، دبیر فدراسیون شطرنج که ظاهرا قدری از مسائل بی خبر است! بالکل خبر تغییر تابعیت را تکذیب کرد و گفت چنین ماجرایی صحت ندارد! البته با گذشت 24 ساعت از این خبر و سپری شدن دوره تاخیر، اکنون او هم متوجه ماجرای تغییر تابعیت شده است!

محمد جعفر کامبوزیا، رئیس پیشین فدراسیون شطرنج ایران و نایب رئیس افتخاری فیده نیز با بیان این که در جمع هیات رئیسه جز خودش همه موافق خروج فیروزجا از لیست ایران بوده اند، پیش بینی کرد که علیرضا به زودی با پرچم فرانسه در مسابقات شرکت می کند.

شادی پریدر نایب رئیس بانوان فدراسیون شطرنج اظهارنظر رسمی نداشت و ترجیح داد تا محتویات ذهنش را با خط خطی کردن صفحه اینستاگرامش نشان دهد. البته که پیام او به اندازه کافی گویا بود و واکنش مخاطبان را به دنبال داشت.

شطرنج

 

سارا خادم الشریعه، شطرنج باز شماره یک بانوان ایران، نیز نسبت به این مساله با ناراحتی واکنش نشان داد و با انتقاد از مسئولان گفت: نه فقط قدر ندانستند بلکه مشکل تراشی هم کردند. این اتفاق قطعا برای آینده علیرضا اتفاق خوبی است، ولی افسوس برای ما که قهرمان آینده جهان برای شرکت در مسابقات مجبور می شود فدراسیونش را عوض کند.

شطرنج

 

رئیس فدراسیون شطرنج پس از دو اظهارنظر کاملا متناقض، از نامه ای رونمایی کرد که از طرف فدراسیون به فیده نگاشته شده و نسبت به تغییر پرچم فیروزجا و خروج از پرچم ایران اعتراض شده بود. نامه ای که مشخصا با هدف خالی نبودن عریضه نوشته و ارسال شده بود (اگر واقعا ارسال شده باشد) وگرنه در شرایطی که درخواست خروج از فهرست ایران مستقیما توسط بازیکن انجام گرفته و او نمی خواهد دیگر برای ایران بازی کند، اعتراض به فیده چه معنایی می تواند داشته باشد؟

شطرنج

این البته آخرین اقدام رئیس فدراسیون نبود، پس از مصاحبه تند با محوریت تلاش برای جلوگیری از بازی کردن فیروزجا، که واکنش مطلوبی را در دل جامعه شطرنج به دنبال نداشت، این بار پهلوان زاده از در دوستی و مودت وارد شد و بیانیه ای خطاب به فیروزجا منتشر و از او خواست که برای آب و خاک کشورش بجنگد. این بیانیه در حالی صادر شد که چند ساعت قبل از آن، علاوه بر سایت مسابقات، در پروفایل رسمی فیده نیز نام ایران از جلوی نام فیروزجا حذف شد.

در چنین شرایطی در رسانه های رسمی مربوط به فدراسیون شطرنج هیچ خبری نیست و انگار که نه خانی آمده و نه خانی رفته است. در سایت فدراسیون شطرنج که هیچ خبری درباره این موضوع درج نشده، کانال تلگرام فدراسیون هم پستی آموزشی درباره قانون مربع در آخر بازی شاه و پیاده منتشر کرده است!

جامعه شطرنج در روزهای آینده آبستن حوادث تازه ای خواهد بود.

 

اعلام آمادگی "فیروزجا" برای مسابقات سریع قهرمانی جهان/ سوپر استاد بزرگ شطرنج، تنها مرد ایرانی رقابت ها

شوک بزرگ به شطرنج ایران/ فیروزجا از پرچم ایران خارج شد! +سند

واکنش رئیس فدراسیون شطرنج به درخواست تغییر تابعیت فیروزجا

رییس فدراسیون شطرنج: فیروزجا تا ۲ سال امکان تغییر تابعیت ندارد

رییس فدراسیون شطرنج خطاب به فیروزجا: پرچم و خاک ایران متعلق به شما جوانان است

حذف پرچم ایران از مقابل نام علیرضا فیروزجا در فدراسیون جهانی شطرنج + عکس

 

 

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید