فخری رضایی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بروز واکنش های هیجانی به شنیده ها و اتفاقات روزمره، باعث برهم زدن معادلات تصمیم گیری درست در بین افراد جامعه می شود.
وی اظهارداشت : زمانی که افراد جامعه تحت تاثیر خبرها و شنیده ها قرار می گیرند بدون بررسی درستی و صحت آن و یا تاثیر آن اتفاق بر زندگی خود دست به رفتارهای احساسی می زنند که علاوه بر اینکه مشکل را حل نمی کند مشکلی دیگر به آنها اضافه می کند.
وی خاطرنشان کرد : از سویی دیگر افرادی که با انتشار شنیده هایی که تبعات عمومی در جامعه دارد می پردازند افکار بیمار و ناسالمی دارند و می خواهند با کلمات و جملات خود با احساسات عمومی بازی کنند.
این استاد دانشگاه به عنوان نمونه به واکنش هیجانی و احساسی مردم در مواجهه با گرانی اجناس و از جمله مورد اخیر در بحث شایعه سهمیه بندی بنزین اشاره کرد و گفت: بروز این رفتارهای کنترل نشده در هجوم مردم برای خرید اجناس که صرف یک شنیده غیرواقعی و تایید نشده است علاوه بر این
که تهدیدات روحی و روانی آنها را موجب می شود شرایط موجود را بدتر خواهد کرد.
رضایی تصریح کرد : در این راستا مسوولان موظف هستند که در مواقع انتشار اینگونه اخبار که به سرعت در شبکه های اجتماعی پخش می شود اظهارنظر کنند و با بازگویی واقعیت مردم را از نگرانی بیرون بیاورند.
وی ادامه داد: پژوهش ها نشان داده است که بیــن ذهــن آگاهــی و راهبردهــای مثبــت تنظیـم شـناختی هیجـان رابطـه مسـتقیم و بیـن ذهـن آگاهـی و راهبردهـای منفـی تنظیـم شـناختی هیجـان رابطـه معکـوس وجود دارد.
این جامعه شناس اضافه کرد : در مجموع می توان گفت افــراد دارای ذهــن آگاهــی از نشــانه های منفــی روانشــناختی کمتــری برخوردار هستند و ســعی می کنند تــا امــور را بــه همــان شـکل واقعـی کـه هسـت و اتفـاق می افتـد مشـاهده و توصیـف کننــد.
وی ذهن آگاهی را موجب تمرکززدایی افراد از قضــاوت روی افــکار، هیجانــات و احساســات ناراحت کننــده دانست و گفت: ذهـن آگاهــی، پاسخ های هیجانی افــراد را بــا اصلاح فرایندهــای شــناختی ، عاطفی تغییــر می دهــد و باعــث کنترل هیجان، نگرانی و ترس می شود.
وی با تاکید بر اینکه افراد باید با استفاده از مهارت کنترل احساسات، واقعه هیجانی خود را مدیریت کنند ، گفت: تمام احساسات اصلی انسان ها شامل غم و شادی، ترس، نگرانی، خشم نیاز به تنظیم دارد.
در هفته اخیر شایعه سهمیه بندی و گرانی بنزین موجب نگرانی و مراجعه همزمان و ازدحام در مقابل جایگاه های عرضه سوخت در تمامی استان های کشور شد.
6994/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.