گزارش جی پلاس از جدیدترین رده بندی فدراسیون جهانی شطرنج

سقوط 8 پله ای شطرنج ایران پس از خروج فیروزجا/ فرانسوی ها با نابغه ایرانی چقدر صعود می کنند؟

رده بندی فدراسیون جهانی شطرنج پس از جدایی فیروزجا از ایران به سرعت به روز رسانی شد و ایران با سقوط 8 پله ای در رده 28 قرار گرفت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) ابتدای هر ماه میلادی رده بندی برترین کشورهای جهان را منتشر می کند، در این رده بندی میانگین ریتینگ 10 بازیکن برتر هر کشور محاسبه و کشورها بر اساس آن رده بندی می شوند.

پیش از این کشورمان با میانگین ریتینگ 2571 در جایگاه بیستم جهان و سوم آسیا قرار داشت. با قطعی شدن خروج فیروزجا از لیست ایران، رده بندی اصلاح و کشورمان با میانگین ریتینگ 2548 به رده 28 جهان سقوط کرد اما جایگاه سوم آسیا فعلا محفوظ است.

این سقوط در رنکینگ جهانی در حالی رخ داد که ایران در سه چهار سال گذشته همواره در حال صعود در رده بندی بوده و طی سه چهار سال اخیر نزدیک به 40 پله جهش داشت، اما با این سقوط ناگهانی اکنون جایگاه سومی آسیا نیز در خطر است چرا که ازبکستان با میانگین ریتینگ 2547 یعنی تنها یک واحد کمتر از ایران در رده سی دنیا قرار دارد. با توجه به چندین پدیده در حال رشد در شطرنج ازبکستان مانند نودیربک عبدوستاروف، جواهر سینداروف، شمس الدین وحیدوف و چند بازیکن دیگر که همه نوجوانان زیر 18 سال هستند، بعید نیست جایگاه سومی آسیا نیز در ماه های آینده از دست برود.

هرچند از فرانسه به عنوان مقصد احتمالی فیروزجا نام برده می شود، اما هنوز به طور رسمی در پروفایل او نام کشور مقصد درجه نشده و تحت لیسانس فیده است. اگر گمانه زنی ها مبنی بر گرفتن تابعیت فرانسه به واقعیت بپیوندد، این کشور که در حال حاضر با میانگین ریتینگ 2640 کشور نهم رده بندی فیده است، با حضور فیروزجا صعود سه پله ای را تجربه کرده و با میانگین ریتینگ 2655 جای ارمنستان را در رتبه ششم جهان خواهد گرفت.

فیروزجا در رده بندی جدیدی که ابتدای سال 2020 یعنی چند روز دیگر منتشر می شود، در رده نخست بهترین بازیکنان زیر 20 سال جهان و 28 جهان خواهد بود و در صورت حضور در فرانسه پس از سوپراستاد بزرگ ماکسیم واشیه لاگراو با ریتینگ 2780 که نفر چهارم جهان است، دومین بازیکن برتر فرانسوی ها خواهد بود.

 

شطرنج

از مصاحبه های متناقض تا اینستاگرام خط خطی/ جامعه شطرنج همچنان در شوک مطلق

اعلام آمادگی "فیروزجا" برای مسابقات سریع قهرمانی جهان/ سوپر استاد بزرگ شطرنج، تنها مرد ایرانی رقابت ها

شوک بزرگ به شطرنج ایران/ فیروزجا از پرچم ایران خارج شد! +سند

واکنش رئیس فدراسیون شطرنج به درخواست تغییر تابعیت فیروزجا

رییس فدراسیون شطرنج: فیروزجا تا ۲ سال امکان تغییر تابعیت ندارد

رییس فدراسیون شطرنج خطاب به فیروزجا: پرچم و خاک ایران متعلق به شما جوانان است

 

حذف پرچم ایران از مقابل نام علیرضا فیروزجا در فدراسیون جهانی شطرنج + عکس

دیدگاه تان را بنویسید