جی پلاس

ایران ششمین کشور برتر دنیا در توسعه شطرنج

بر اساس آمار رسمی منتشر شده، ایران در جایگاه ششمین کشور در زمینه توسعه و گسترش شطرنج قرار گرفت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، فدراسیون جهانی شطرنج در ابتدای هر ماه میلادی، فهرست برترین کشورهای جهان را منتشر می کند، اما در این فهرست کشورها، صرفا بر اساس میانگین 10 نفر بازیکن برتر خود رده بندی می شوند و تنها قدرت ستاره ها تفاوت را رقم می زند. ایران که مدت ها در رده بندی جهانی، رتبه کمتر از 50 و حتی 60 داشت، مدتی است به لطف ظهور نسل جدید شطرنج در جایگاه بیستم جهان و سوم آسیا قرار گرفته است.

از آن جایی که در رده بندی فیده، معیاری برای سنجش و مقایسه گسترش شطرنج وجود ندارد، اخیرا وب سایت معتبر chessratings.com یک کار تحقیقی -  آماری انجام داده تا مشخص شود هر کشور تا چه اندازه در زمینه گسترش شطرنج موفق عمل کرده است. در این کار آماری تعداد بازیکنان ریتینگ دار، از پایین ترین ریتینگ یعنی 1000، مورد بررسی قرار گرفته است که ایران در این شاخص ششمین کشور برتر جهان است.

در این رده بندی ایران با 10773 نفر بازیکن ریتینگ دار رسمی در رتبه ششم جهان قرار دارد. در بین کشورهای آسیایی تنها هند از ایران بالاتر است و حتی چین که یکی از ابرقدرت های شطرنج جهان است، با وجود جمعیت 17-18 برابری، بازیکنان ریتینگ دار کمتری از ایران دارد.

در رده بندی اعلام شده، روسیه مهد شطرنج جهان با 34811 بازیکن ریتینگ دار پیشتاز هستند. هندی ها 32494 بازیکن ریتینگ دار دارند، آلمان، اسپانیا و فرانسه نیز سه کشور اروپایی هستند که بالاتر از ایران قرار گرفته اند.

آمریکا که در حال حاضر پس از روسیه در رده بندی فیده در جایگاه دوم قرار دارد، در این رده بندی جایی در جمع 10 کشور برتر جهان ندارد و یازدهم است. همچنین کشورهای قدرتمند دیگری مانند اوکراین، ارمنستان و آذربایجان با وجود کارنامه درخشان در شطرنج جهان و معرفی بازیکنان برجسته به دنیای شطرنج در این فهرست پایین تر از ایران قرار دارند.

یکی دیگر از شاخص های گسترش شطرنج، توجه به شطرنج پایه و رده های سنی است که در این زمینه نیز ایران وضعیت بسیار خوبی دارد. در نخستین رده بندی سال 2020 که حدود 10 روز دیگر منتشر خواهد شد، علیرضا فیروزجا با 16 سال سن در صدر برترین بازیکنان جوان (زیر 20 سال) جهان قرار خواهد گرفت و غیر از فیروزجا، مقصودلو و طباطبایی نیز در جمع ده بازیکن برتر جوان جهان قرار دارند.

photo_2019-12-18_14-26-25

دیدگاه تان را بنویسید