استاد بزرگ ۱۹ ساله شطرنج ایران در گفت وگو با جی پلاس؛

پرهام مقصودلو: یک صدم پول استراماچونی را به شطرنج بدهید/ مسئولان بگویند چه کنیم تا حمایتمان کنند/ هنوز امیدوارم که نروم اما...

ستاره 19 ساله شطرنج ایران خسته از تمام وعده های توخالی و قول هایی که عملی نشده می گوید از این پس باید فقط روی خودش حساب کند. مقصودلو البته با صداقت می گوید که هرچند فعلا قصد رفتن ندارد، اما در گذشته پیشنهادهایی از کشورهای مطرح داشته که رد کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، پرهام مقصودلو، قهرمان شطرنج جوانان جهان که دل بسیار پردردی دارد می گوید از همه چیز خسته شده است. به بهانه مهاجرت فیروزجا خبرنگار جی پلاس پای درددل های ستاره شطرنج ایران نشست.

مصاحبه کامل پرهام مقصودلو را در زیر می خوانید.

* از اوضاع و احوالت بگو، طبیعتا مثل همه اهالی شطرنج شرایط خوبی نداری.

بله همین طور است. واقعا نمی دانم چه بگویم و از کجا بگویم. خیلی ناراحت و عصبانی ام. از همه ناراحتم و گله دارم. از همه کسانی که فقط حرف زدند و عمل نکردند. نمی دانم چه بگویم. یک دنیا حرف دارم اما نمی دانم چه بگویم.

* از مسابقات بلیتس و رپید قهرمانی جهان بگو. چرا و چگونه لغو شد؟

پیش از آغاز مسابقات اسپانیا، تمام کارهای حضور در این رقابت ها را انجام دادم. بلیت خریدم، کارهای ویزا را انجام دادم و حتی خود فدراسیون در گرفتن ویزا کمک کرد. وسط مسابقات بودیم که به ما اعلام شد شورای برون مرزی اعزام را لغو کرده است. البته فدراسیون به ما گفت که از اول هم ماجرای لغو را به ما گفته بودند اما ما فکر نمی کردیم جدی باشد!

* پس تکلیف بلیت و ویزایت چه می شود؟

هیچ. مثل همیشه هیچ می شود. این همه هزینه کردیم و برای مسابقات برنامه ریزی کردیم اما حالا دستمان به هیچ جایی بند نیست و پول مان را هم نمی دهند.

* از قول ها و وعده های عملی نشده ناراحت هستی. درباره این وعده ها بگو.

ما سه چهار بار در قالب تیم ملی با وزیر ورزش دیدار داشتیم و خودم هم دو بار پیش وزیر رفتم. هر بار کلی قول دادند. گفتند مربی خارجی می آورند. اعزام ها را انجام می دهند. حتی برای گسترش شطرنج قول دادند مسابقات سطح بالا به شکل جدول بسته با حضور چند سوپراستاد بزرگ در ایران برگزار شود. اما هیچ کدام انجام نشد. به ما گفتند مسابقاتی حتی بهتر از جام ستارگان برگزار می کنیم اما هیچ خبری نشد.

* قول ها در چه حدی بود؟ صرفا یک حرف بود یا جدی مطرح می شد؟

نه کاملا جدی مطرح می شد. حتی در جلسه گفتند همان جا بودجه اش را مشخص کنید تا مسابقات را ببندیم، اما فردایش هیچ خبری نبود. چقدر قول چقدر وعده؟ از جلسه خوشحال بیرون می آمدیم و می گفتیم به به چه اتفاق های خوبی قرار است بیفتد اما حالا بعد از یک سال حتی مربی هم نداریم.

*زمانی با مربی خصوصی تمرین می کردی.

بله اما بسیار کم. چند جلسه ای به شکل محدود با "سارگیسیان" کار کردم، اما هزینه مربی خارجی بالاست و هیچ کمکی هم که به ما نمی شود.

* اما اخیرا با جوایز و حق القدم هایی که از مسابقات گرفتی درآمدزایی هم داشتی.

درآمدزایی آن اندازه زیاد نیست. ضمن این که شدیدا مشکل انتقال پول داریم. ما حساب خارجی نداریم و جوایزمان را به حساب آقای پهلوان زاده در امارات واریز می کنند. ایشان هر دفعه باید بروند ابوظبی و پول را از حساب خارج کنند. تازه امکان دسترسی به کل جایزه نیست و هر دفعه فقط بخشی از آن را می توان وارد کشور کرد.

* پرهامِ با انگیزه ای که یکی، دو سال پیش تا روزی 20 ساعت تمرین داشت، اکنون کجاست؟ آیا انگیزه اش را از دست داده است؟

درست است. انرژی ام را تمام برای شطرنج گذاشتم اما هیچ حمایتی نمی شود. همیشه مظلوم بوده ایم.

*با این وضع برنامه ات برای آینده چیست؟

باید برای همه چیز روی خودم حساب کنم. نه روی فدراسیون و نه وزارت ورزش دیگر نمی شود حساب کرد. شخصا تلاش می کنم و این گونه حداقل خیالم راحت است که همه چیز به خودم بر می گردد، نه به وعده و حرف دیگران که هرگز عملی نمی شود. خودم برای مسابقات برنامه ریزی می کنم و به فدراسیون و مسابقاتش دیگر کاری ندارم.

* یعنی در مسابقاتی که فدراسیون اعزام می کند شرکت نمی کنی؟

نه شرکت نمی کنم!

* برای شرکت در مسابقات خارجی چه خواهی کرد؟ ظاهرا از این پس اعزام ها هم با سخت گیری و وسواس انجام می شود.

بله همین طور است. باید بگردم و رویدادهایی که مناسب باشد را پیدا کنم. فعلا قصد دارم در مسابقات جبل الطارق بازی کنم. این مسابقات مشکلی ندارد و می توانم بروم. بعد از آن هم اگر امکانش باشد در "ایروفلوت" در روسیه بازی خواهم کرد.

* در همین روزهای پرحاشیه شطرنج، تمام توجه ها به فوتبال معطوف است. به استقلال که خود تو هم طرفدار دو آتشه آن هستی و این روزها برای بازگرداندن مربی اش کلی هزینه می شود.

متاسفانه همین طور است. چند صد هزار یورو برای بازگرداندن استراماچونی هزینه کردند. با مبلغی خیلی کمتر از این پول خیلی از مشکلات ما حل می شود اما این پول را نمی دهند. ما خواسته زیادی نداریم. یک دهم و حتی یک صدم پولی که برای این مربی خرج کردند را برای ما مربی بیاورند.

* و تصمیم علیرضا فیروزجا شوکی به جامعه شطرنج بود. نظرت چیست؟

واقعا همین طور است. ما در تیم ملی با هم بودیم و تیم قدرتمندی را تشکیل داده بودیم. او برای خودش تصمیم درستی گرفت و از این به بعد دغدغه ای نخواهد داشت.

* چه دغدغه ای؟

دغدغه ویزا، دریافت جایزه مسابقات، داشتن حساب بانکی خارج از کشور، دغدغه حضور آزاد در مسابقات مختلف، داشتن مربی و امکانات، نداشتن مشکل سربازی. من از این به بعد حتی نمی توانم در مسابقاتی که تشخیص می دهم برای مفید است به دلخواه خودم شرکت کنم و این واقعا مسخره است.

* صادقانه بگو، آیا با این همه مشکلات تو هم به رفتن فکر کرده ای؟

اگر بگویم که فکر نکرده ام که دروغ است. بله فکر کرده ام اما هنوز تصمیمی برای رفتن ندارم. لااقل تا زمانی که امید داشته باشم به آن فکر نمی کنم. فقط مسئولان بگویند ما چه کار کنیم حمایت می کنند، تا ما همان کار را انجام دهیم. مسابقات خارجی نرویم؟ چشم نمی رویم. از ایران نرویم؟ باشد نمی رویم. چه کار کنیم؟ شطرنج هم بازی نکنیم؟ می خواهید نفس هم نکشیم!؟

پیشنهاد خارجی هم داشته ای؟

بله مگر می شود نداشته باشم. من قهرمان جوانان جهان شدم. پس از آن پیشنهادهای زیادی از کشورهای آلمان، فرانسه و حتی آمریکا داشتم که برای آن ها بازی کنم اما نپذیرفتم.

* حالا که تصمیم داری بمانی چه انتظاری داری؟

به قول های خودشان عمل کنند. ما که سال هاست برای ایران بازی می کنیم. لااقل به حرف خودشان عمل کنند و وعده ای که دادند را اجرا کنند. آخر وقتی مربی هم نداریم با چه انگیزه ای تمرین کنیم. برای من شماره یک و دو ایران مهم نیست. با اطمینان می گویم که من و بقیه بچه ها آن قدر استعداد داریم که به راحتی می توانیم جزو 10 نفر برتر جهان باشیم. این قدر استعداد داریم که بتوانیم این کار را انجام بدهیم. فرقی نمی کند من شماره یک ایران باشم یا نه.

* جمله پایانی ات خطاب به وزیر ورزش که بارها به تو قول داده چیست؟

خیلی ناراحتم و خیلی از شما گله دارم. خیلی خیلی دلم پر است.

شوک بزرگ به شطرنج ایران/ فیروزجا از پرچم ایران خارج شد! +سند

از مصاحبه های متناقض تا اینستاگرام خط خطی/ جامعه شطرنج همچنان در شوک مطلق

واکنش رئیس فدراسیون شطرنج به درخواست تغییر تابعیت فیروزجا

رییس فدراسیون شطرنج: فیروزجا تا ۲ سال امکان تغییر تابعیت ندارد

رییس فدراسیون شطرنج خطاب به فیروزجا: پرچم و خاک ایران متعلق به شما جوانان است

حذف پرچم ایران از مقابل نام علیرضا فیروزجا در فدراسیون جهانی شطرنج + عکس

اختصاصی جی پلاس/ شایعه تلخ و نگران کننده در شطرنج ایران/ علیرضا فیروزجا فرانسوی می شود؟

اعلام آمادگی "فیروزجا" برای مسابقات سریع قهرمانی جهان/ سوپر استاد بزرگ شطرنج، تنها مرد ایرانی رقابت ها

 

دیدگاه تان را بنویسید