محمودرضا عراقی روز دوشنبه در نشست اعضای کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، با اشاره به اینکه ظرفیت های زیادی در این زمینه وجود دارد اما هنوز آنطور که باید نتوانسته ایم این ظرفیت ها را بالفعل کنیم؛ افزود: در گذشته همدان در هیچ برنامه پرمخاطبی تبلیغ نشده بود، اما در سال های اخیر با حضور مسئولان همدان در برنامه های دورهمی و خندوانه، مخاطبان بسیاری با جاذبه های گردشگری این استان آشنا شدند.
وی تصریح کرد: با برگزاری میزگرد و گفت و گو نمی توان ظرفیت های همدان را به خوبی تبلیغ کرد بلکه باید با هنرمندی، مردم را با این جاذبه ها آشنا کرد.
عراقی اظهار کرد: در چند سال اخیر موضوع رونق گردشگری استان رویکرد جدی مسئولان و متولیان امر بوده و اگرچه با ایده ال ها فاصله زیادی داریم اما روند رو به رشدی داشته ایم.
وی تاکید کرد: در حوزه گردشگری نباید از موفقیت های بدست آمده غافل شد و فقط به روند مطلوب نگاه کرد، بلکه باید توجه داشت که در این مدت نه چندان زیادی که از شروع کار در حوزه گردشگری در استان همدان گذشته است پیشرفت طرح ها مورد قبول است.
معاون امور عمرانی استاندار همدان بیان کرد: محورهای گردشگری در استان در حال شکل گیری است و تعیین مسیرهای گردشگری همچون مسیر گنج نامه به تویسرکان یا مسیر علیصدر به همدان به ماندگاری گردشگر در استان کمک می کند.
معاون عمرانی بنیاد مسکن استان همدان نیز در این نشست گفت: 37 درصد جمعیت استان همدان در روستاها ساکن هستند و این رقم در کشور 25.9 درصد است.
محمود امیری افزود: این آمار نشان می دهد جمعیت روستایی در همدان قابل توجه است و ماندگاری جمعیت روستایی در همدان به نسبت دیگر استان ها موفق بوده است و این حفظ جمعیت روستایی می تواند پتانسیل و ظرفیت ارزشمندی برای استان باشد.
وی اضافه کرد: 3.2 درصد جمعیت روستایی کشور در همدان ساکن است و تنها 2 درصد جمعیت شهری کشور در همدان ساکن هستند.
وی با تاکید بر اهمیت گردشگری روستایی بیان کرد: گردشگری روستایی تجربه یک زندگی محلی است و بنیاد مسکن، بهسازی روستاهای گردشگری و بهسازی روستاهای دارای بافت های باارزش روستایی را در دستور کار دارد.
امیری بیان کرد: بنیاد مسکن تلاش دارد در راستای اجرای طرح های هادی روستایی، بافت های باارزش و دارای ارزش باستانی را شناسایی و احیا و حفاظت و ارزش های هویتی و بومی این آثٍار را حفظ می کند.
وی تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه، بهسازی 12 روستای گردشگری و 11 روستای دارای بافت باارزش برای بنیاد مسکن استان همدان مصوب شد که تاکنون بهسازی پنج روستای دارای بافت با ارزش اجرا شده و در روستای اشتران به عنوان اولین روستای گردشگری روستایی مرحله یک آن به اتمام رسیده است.
استان همدان که در دامان کوه الوند پهنه گسترانیده با تمدن سه هزار ساله از کهن‌ ترین شهرهای جهان است که به واسطه دارا بودن بیش از یک هزار و 800 اثر تاریخی و گردشگری در سال 85 با مصوبه مجلس شورای اسلامی به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران معرفی شد.
این استان با دارا بودن آثار تاریخی و باستانی ارزشمندی همچون تپه هگمتانه، کتیبه های گنجنامه، آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، گنبد علویان و جاذبه های طبیعی همچون غار علیصدر هم‌ اکنون به عنوان پنجمین شهر گردشگری کشور شناخته می‌ شود.
استان همدان حدود یک هزار و 79 روستای دارای سکنه دارد.
1181/2087
خبرنگار:الهام تدین** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.