محمد مددی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: بخاری گاز سوز دودکش دار مشمول استاندارد اجباری است و عرضه این کالا بدون علامت استاندارد و برچسب انرژی ممنوع است.
وی افزود: باتوجه به آغاز فصل سرما و افزایش استفاده مردم از وسایل گرمایشی از جمله بخاری گاز سوز دودکش دار، توصیه می شود شهروندان نکات ایمنی را رعایت کنند.
وی بیان کرد: متقاضیان خرید وسایل گاز سوز و گرمایشی هنگام خرید اینگونه کالاها به طور حتم به وجود علامت استاندارد و برچسب انرژی که میزان بازدهی آنرا نشان می دهد توجه کنند.
مدیرکل استاندارد همدان اضافه کرد: رتبه (گرید) بازده انرژی از A تا G برای بخاری های گازسوز مجاز است و هرچه میزان بازده انرژی به گرید A نزدیک باشد نشان می دهد این بخاری بازده بیشتری دارد.
مددی اضافه کرد: شهروندان پیش از نصب بخاری اقدام به خواندن دفترچه راهنما و تطابق نوع گاز و فشار آن با تنظیم بخاری کنند.
وی تاکید کرد: هرگونه تبدیل کاربری بخاری برای استفاده از گاز مایع یا طبیعی تنها زمانی مجاز است که توسط سازنده شرایط و دستورالعمل آن در دفترچه راهنما اعلام شده باشد و توسط افراد متخصص انجام شود.
مدیرکل استاندارد همدان بیان کرد: قبل از روشن کردن بخاری از مسدود نبودن مسیر دودکش و همچنین اتصال صحیح و بدون منفذ لوله بخاری به دریچه دودکش اطمینان حاصل شود.
مددی افزود: انتهای دودکش در پشت بام از کلاهک استفاده شود همچنین بخاری نباید در معرض مسیر باد قرار داشته باشد.
وی با ذکر اینکه دریچه های کولر باید در زمستان بسته شود، گفت: کانال کولر به علت داشتن ارتفاع و قطر بیشتر نسبت به دودکش ساختمان، عمل دودکش قوی را انجام داده و می توانند باعث جریان معکوس هوا شود یعنی عمل ورود هوا از دودکش و خروج حرارت و محصولات احتراق از کانال کولر انجام شود.
وی گفت: بسیاری از علایم مسمومیت با گاز co مانند سرماخوردگی است و بیشتر افراد فکر می کنند به دلیل سردی هوا دچار سرماخوردگی شده اند بنابراین تمایل به استراحت و خوابیدن دارند.
مدیرکل استاندار همدان هشدار داد: در صورت ابتلای تمام افراد خانواده به علایمی شبیه آنفلوانزا باید بدانیم که مسمومیت رخ داده است.
مددی افزود: علایمی مانند سر درد، ضعف جسمانی، سرگیجه و بی قراری، تهوع و استفراغ، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش دید از علایم عمومی مسمومیت است.
وی تاکید کرد: استفاده از لوله های 'آکاردئونی' استحکام کافی را نداشته و برای دودکش مجاز نیست و با گذشت زمان بر اثر حرارت و رطوبت احتمال سوراخ شدن وجود دارد.
مدیرکل استاندار همدان توضیح داد: در این دودکش ها آب بندی محل اتصال به طور کامل صورت نمی گیرد و احتمال بازگشت محصولات احتراق به محیط زیاد است.
مددی تاکید کرد: در برخی مکان ها به ویژه مغازه ها شاهد قرار دادن دودکش در داخل ظرف آب هستم که این اقدام خطر آفرین است.
وی گفت: محصولات ناشی از احتراق جذب آب نشده و در آن حل نمی شوند بلکه قرار دادن لوله در داخل آب تنها منجر به پخش شدن محصولات ناشی از احتراق در داخل محوطه می شود.
طبق آمار ارائه شده از سوی پزشکی قانونی همدان، در 6 ماهه نخست امسال 9 نفر به علت گازگرفتگی‌ ناشی از مونوکسید کربن جان باختند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.
7526
خبرنگار: علیرضا جهانگیری** انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.