به گزارش خبرنگار ایرنا؛ از جمله مسمومیت های مهم و شایع در فصول سرد سال مسمومیت با گاز منواکسید کربن می باشد، منواکسید کرین گازی است که در اثر سوختن ناقص سوخت های فسیلی مانند نفت، گاز، بنزین، گازوئیل و ذغال چوب حاصل می شود و چون گازی بی رنگ ، بی بو، بی مزه و غیرمحرک است مسمومیت با آن به راحتی اتفاق می افتد.
منواکسید کربن در خون با هموگلوبین ترکیب پایداری تشکیل داده و در نتیجه اکسیژن رسانی به بافتهای بدن را کاهش می دهد، در صورت مسمومیت شدید پس از بروز تشنج، مرگ در فرد مسموم فرا می رسد.
همین امر موجب شده تا مسمومیت با منواکسید کربن یکی از مرگبارترین انواع مسمومیت ها محسوب شود. مشاغلی مانند مکانیک ها، جوشکاران، آتش نشانها، شاغلین در پایانه های اتوبوسرانی، رانندگان تاکسی، کارگرانی که در محیط بسته از بخاری های نفتی برای گرم کردن محیط استفاده می کنند و همچنین خانواده هایی که در فصول سرد سال برای گرم کردن منازل از چراغ های نفتی یا بخاری های گازی بدون دودکش استفاده کرده و یا نکات ایمنی در مورد نصب دودکش استاندارد را رعایت نمی کنند در معرض خطر مسمومیت با گاز منو اکسید کربن قرار دارند.
رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت ها به خبرنگار ایرنا گفت که در سال های اخیر مسمومیت ناشی از منوکسید کربن عامل 11 تا 17 درصد از مرگ های ناشی از مسمومیت بوده و با توجه به آغاز فصل سرما، باید به این نکته توجه بیشتری کرد.
دکتر وریا رحیمی افزود: با رعایت نکات بسیار ساده در شروع فصل سرما می توانیم خانواده و عزیزانمان را از بروز این مسمومیت محافظت نماییم.

**علائم مسمومیت با منواکسید کربن
علائم مسمومیت می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد ولی عمدتاً علائمی مانند سردرد، ضربان شدید شقیقه ها، وزوز گوش، سرگیجه، خواب آلودگی و در غلظت های بالاتر تهوع، استفراغ، تپش قلب، کاهش هوشیاری، کما و مرگ ممکن است بروز نمایند.
دکتر رحیمی در مورد اقدام های اولیه در برخورد با مسمومیت ناشی از منواکسید کربن توصیه می کند که به سرعت مصدومان را به هوای آزاد منتقل کنید، بلافاصله به اورژانس زنگ زده و کمک بخواهید، در صورت امکان برای بیمار بیهوش به سرعت از اکسیژن 100 درصد استفاده نمایید.
او همچنین یادآور شد که در صورت قطع تنفس بیمار انجام عملیات احیا قلبی عروقی توسط فرد آگاه برای بیمار ضروری می باشد و مراقب باشید، فرد کمک کننده خود نباید به صورت طولانی مدت در معرض گاز منواکسید کربن باشد زیرا خود نیز ممکن است مسموم شود.

**هشدارهایی برای پیشگیری از بروز مسمومیت با گاز منواکسید کربن
رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این ارتباط هشدار داد که استفاده از بخاری های بدون دودکش تنها در محیط هایی که دارای تهویه و جریان مناسب هوا می باشند مجاز است و شهروندان از بکار بردن این وسایل در محیط های بسته و فاقد جریان هوا خودداری کنند.
رحیمی تاکید کرد که در هنگام استفاده از بخاری های نفتی و گازی، برای پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسید کربن، اطمینان از نصب صحیح و کارکرد مناسب دودکش ها الزامی است.
وی اظهار کرد که مواردی از مسمومیت های کشنده با منوکسید کربن در رانندگانی گزارش شده است که برای گرم کردن خودروی خود در فصول سرد سال از گاز پیک نیکی استفاده کرده اند.
حضور در گاراژهای در بسته که در آن اتومبیل با موتور روشن وجود دارد خطر بروز مسمومیت با منوکسید کربن را به همراه دارد و تماس طولانی مدت با مقادیر کم گاز منوکسید کربن می تواند فرد را به بیماری های قلبی- عروقی مبتلا سازد.
همچنین تماس طولانی مدت با گاز منوکسید کربن بویژه در کودکان، می تواند با بروز اختلالات رفتاری و کاهش حافظه و ضریب هوشی آنها همراه باشد و در دود سیگار مقادیری از گاز منوکسیدکربن موجود است و این گاز می تواند در اثر مصرف طولانی مدت سیگار سبب بروز مسمومیت مزمن در افراد سیگاری شود.
نوزادان، افراد سالمند، بیماران دارای ناراحتی های قلبی عروقی و خانم های باردار در صورت تماس با منواکسید کربن حتی در صورت نداشتن علائم شدید باید توسط پزشک معاینه شوند، در مورد خانم های باردار ممکن است جنین آسیب دیده باشد در حالیکه علائمی در مادر مشاهده نشود.

** گاز منوکسید کربن جان 24 کرمانشاهی را در سال 95 گرفت
مدیرکل پزشکی قانونی کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه در سال 95، 24 نفر بر اثر خفگی با گاز منواکسید کربن در استان جان باختند که نسبت به سال قبل از آن 2 نفر افزایش یافته است، گفت: از 24 نفر جانباخته به دلیل خفگی با گاز منوکسید کربن، 18 تن مرد و 6 نفر زن گزارش شده است.
رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با شاره به اینکه سال ۹۵ تعداد ۱۰۷ نفر با گاز مونوکسید کربن مسموم شدند، گفت: با توجه به سرمای هوا در نیمه دوم سال بیشترین میزان مسمومیت با گاز منوکسید کربن است باید در این زمینه مردم دقت بیشتری داشته باشند.
استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت دارد که حدود 530 هزار نفر از این تعداد در 2 هزار و 600 روستا سکونت دارند.
هم اکنون 99 درصد جمعیت شهری و 57 درصد جمعیت روستایی استان کرمانشاه در قالب 27 شهر و 850 روستا از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.
به گفته مدیرعامل شرکت گاز این استان 525 هزار مشترک گاز طبیعی دارد که از این تعداد 450 هزار مشترک در بخش شهری و 75 هزار مشترک مربوط به بخش روستایی هستند.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.