به گزارش ایرنا مگر می شود که در ماه رمضان بر سر سفره های پربرکت افطار و سحر نشست و لقمه بر دهان کودکان خود گذاشت اما غصه 200 هزار کودکی که طبق آمارها در کشورمان بر اثر ناتوانی مالی والدین خود از سوء تغذیه رنج می برند را نخورد؟
مگر نه این است که باید در این ماه پربرکت یاد گرفت که به حکم انسان بودن، هر آنچه که از الطاف بیکران الهی نصیبمان شده را با هم نوعان نیازمند خود تقسیم کنیم و نگذاریم در شبهایی که با شکم سیر سر بر بالین می گذاریم چند خانه آن طرف تر کودکی با کمبود غذایی شدید مواجه باشد.
چه خوب بود اگر می توانستیم جایی هرچند کوچک در کنار سفره افطار و سحر خود برای کودکان مبتلا به سوءتغذیه باز کنیم و سهمی هرچند کوچک در رفع کمبودهای غذایی این کودکان داشته باشیم.
حال اگرچه این امکان وجود ندارد اما می توان خوشحال بود که برخی ارگان های حمایتی همچون کمیته امداد امام خمینی(ره) در قالب طرح 'همسفره' در راستای تامین حداقل نیاز غذایی کودکان نیازمند زیر 6 سال کشور که سرپرستان آنها توانایی مالی کافی را ندارند گام برداشته و با توزیع ماهانه بسته های غذایی سایه حمایتی خود را بر سر این کودکان گسترانیده است.
طرح سوء تغذیه کودکان زیر 6 سال که از سال 86 با همکاری وزارت بهداشت و کمیته امداد کلید خورد تاکنون توانسته حمایت های خوبی از کودکان زیر شش سال مبتلا به سوء تغذیه داشته باشد و در این راستا کمیته امداد استان همدان نیز با توزیع سبد غذایی برای تامین ‌بخشی از نیازهای غذایی این کودکان گام برداشته است.
به گفته معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) استان همدان، هم اکنون سه هزار کودک در استان همدان دارای سوء تغذیه هستند که طبق برنامه کمیته امداد، به هریک از این کودکان ماهانه 750 هزار ریال برای رفع سوء تغذیه آنان پرداخت می‌شود.
جعفر هاشمی با بیان اینکه طرح درمان سوء تغذیه در کودکان زیر 6 سال، برای کودکان نیازمند تحت حمایت کمیته امداد و سایر نیازمندان غیر تحت پوشش این نهاد حمایتی اجرا می شود اظهار کرد:این طرح با هدف کمک به سلامت جسمی کودکان محروم در حال اجرا است و بودجه امسال برای این طرح 26 میلیارد و 700 میلیون ریال است.
وی با بیان اینکه اجرای طرح رفع سوء تغذیه کودکان کمتر از 6سال از اختلال در رشد جسمی و تکامل مغزی این افراد جلوگیری می کند ادامه داد: طبق آخرین نیاز سنجی توسط دانشگاه علوم پزشکی بیش از سه هزار کودک زیر 6 سال مبتلا به این بیماری در استان شناسایی شده اند و تمامی این کودکان از کارت های تغذیه بهره مند هستند.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان همدان در مورد نحوه شناسایی این کودکان گفت: پس از انجام پایش کودکان توسط مراکز بهداشتی و درمانی دانشگاه ، کودکان دچار سوء تغذیه به کمیته امداد معرفی و سبد غذایی مورد نظربرای آنان تهیه می شود.
هاشمی با بیان اینکه آموزش های لازم هم در کنار سبد غذایی به مادران این کودکان ارائه می شود، افزود: پس از پایان یک دوره ، این کودکان مورد پایش مراکز بهداشتی درمانی قرار می گیرد و در صورت بهبود افراد جدیدی جایگزین می شوند.
وی یاد آور شد: خانواده های دارای کودکان کمتر از 6سال مبتلا به سوء تغذیه با مراجعه به فروشگاه‌هایی که طرف قرارداد با این طرح هستند سبد غذایی خود را تهیه می کنند.
وی با بیان اینکه خیران می توانند برای همسفره شدن با این کودکان در تامین این مواد غذایی و تهیه سبد و اهدای آن به خانواده ها کمک کنند افزود: اقلام این سبد توسط اداره تغذیه و مرکز بهداشت استان تعیین می شود.
وی گفت: مدت طرح رفع سوء تغذیه کودکان نیازمند زیر 6 سال، 15 سال است که در استان همدان در حال اجرا است و افراد واجد شرایط دریافت سبد غذایی از سوی مراکز بهداشت معرفی می شوند.
وی گفت: سال گذشته نیز 3 هزار کودک زیر 6 سال مبتلا به سوء تغذیه از حمایت های کمیته امداد استان بهره مند شدند و 26 میلیارد ریال برای این امر هزینه شد.
رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا گفت: در حال حاضر این مرکز علاوه بر برنامه های آموزشی برخی برنامه های حمایتی را به کودکان زیر 6 سال و مادران باردار مبتلا به سوءتغذیه ارائه می دهد.
آرزو کاوه ای با بیان اینکه برنامه های حمایتی این مرکز برای گروهای کمتر برخوردار و آسیب پذیر که اغلب زیر پوشش سازمان های حمایتی نیستند اجرا می شود افزود: در قالب این برنامه های حمایتی، ماهیانه یک سبد غذایی برای افراد زیر پوشش تعیین شده است و این سبدهای غذایی شامل کودکان و مادران بارداری است که بعد از مشاوره و آموزش های لازم همچنان وضعیت رشد و وزن گیری خوبی ندارند.
وی درباره نحوه شناسایی کودکان مبتلا به سوءتغذیه و حمایت از آنها گفت: پرونده مراقبت تمام کودکان استان در درمانگاه های شهری و روستایی فعال است و وقتی این کودکان به همراه والدین خود مراجعه می کنند قد و وزن آنها توسط مراقبان سلامت با منحنی های رشد استاندارد، ارزیابی می شود و اگر از نظر استانداردها مشکل سوءتغذیه وجود داشته باشد و بعد از مشاوره با خانواده مشخص شود که وضعیت اقتصادی نامطلوبی دارند این کودکان ابتدا به مرکز بهداشت شهرستان و پس از آن به صورت محرمامه به کمیته امداد معرفی می شوند.
وی اظهار کرد: کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز این افراد را زیر پوشش قرار می دهد و ماهیانه سبد غذایی تعریف شده ای با اقلام مشخص شده همچون روغن، برنج، حبوبات، ماکارونی، گوشت قرمز یا مرغ، کنسرو ماهی را در اختیار آنها قرار می دهد.
به گزارش ایرنا رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: این کودکان علاوه بر دریافت سبدهای غذایی به صورت مستمر، آموزش های لازم در راستای درست مواد غذایی را در یافت می کنند و هر شش ماه یکبار روند بهبودی این کودکان ارزیابی می شود.
کاوه ای تاکید کرد: پس از بهبود روند رشد این کودکان، از آنجا که ممکن است قطع کردن سهمیه، این کودکان را به حالت اول بازگرداند لذا سبد غذایی حداقل برای چهار دوره دیگر تمدید و به صورت مستمر پایش می شوند و می توانند از آموزش ها و مشاوره های تغذیه به صورت رایگان بهره مند شوند.
وی ادامه داد: وقتی سن این کودکان به 6 سال برسد از پوشش این طرح خارج می شوند و به ازای نفرات جدیدی که شناسایی شده اند وارد طرح می شوند .
به گفته رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، برنامه های حمایتی برای خانم های بارداری که روند وزن گیری مناسب ندارند ، مبتلا به کم خونی فقر آهن هستند و از وضعیت اقتصادی نامناسبی برخوردارند نیز اجرا می شود و به این افراد به صورت محرمانه بسته های غذایی ارسالی از سوی بنیاد علوی اعطا می شود.
کاوه ای با بیان اینکه هم اکنون 2 هزار مادر باردار در سطح استان از سبدهای غذایی استفاده می کنند بیان کرد:حمایت از این مادران از پایان ماه سوم بارداری آغاز می شود و این افراد می توانند تا 6 ماه بعد از زایمان از این سبد غذایی استفاده کنند و هر شش ماه یکبار نیز مورد ارزیابی و پایش قرار می گیرند.
پس بیایید در این ماه پر برکت فرصت همدلی را از دست ندهیم و با شرکت در طرح همسفره و واریز کمک های خیرخواهانه خود از طریق شماره حساب 2222 بانک ملی و یا با شماره گیری کد *780*2222# ویا پرداخت از سایتwww.hamsofreh.ir برای همسفره شدن با کودکان مبتلا به سوء تغذیه گام برداریم.
1181/6993
خبرنگار:الهام تدین**انتشار دهنده:اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.