علی موحدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: با توجه به اینکه حدود 42 هزار هکتار از اراضی زراعی شهرستان فامنین مربوط به کشت گندم و جو است و سن غلات یکی از آفتهای مهم این محصولات به شمار می‌آید، هر ساله مبارزه با این آفت در مزارع شهرستان انجام می‌شود.

وی بیان کرد: در سال زراعی 96-95 بر استفاده اصولی و بهینه از تمامی امکانات بالقوه شهرستان و بسیج تمامی امکانات، تجهیزات و استفاده مطلوب از نفوذ و مقبولیت عمومی روحانیون، ائمه جمعه و جماعت در راستای جلب مشارکت تمامی کشاورزان در امر مبارزه اصولی با سن غلات بسیار مورد تأکید است.

موحدی گفت: به دلیل احتمال ریزش یکباره سن غلات در اراضی دیم مجاور اماکن زمستان گذران، ممکن است این اراضی حکم مزارع تله را پیدا کنند پس لازم است مناطق آلوده شناسایی شده و به طور دقیق بازدید شود که در این راستا 10 نفر از کارشناسان بخش دولتی عملیات رصد و دیده بانی آفت سن شهرستان را برعهده دارند.

وی همچنین بر لزوم کنترل علفهای هرز مزارع غلات تأکید کرد و افزود: سموم مناسب برای کنترل علفهای هرز پهن برگ و باریک برگ مزارع غلات معرفی شده است.

موحدی عنوان کرد: با توجه به پیش آگاهی و اطلاعیه سازمان حفظ نباتات کشور در زمینه احتمال انتقال اسپور بیماری‌هایی نظیر زنگ زرد و زنگ ساقه گندم لزوم بازدید مستمر کارشناسان از مزارع غلات و کانون‌کوبی و اقدام به مبارزه شیمیایی در مزارع آلوده با سموم قارچ کش مجاز را با هماهنگی واحد حفظ نباتات را خواستار شدند.

وی بیان کرد: در راستای محدود کردن کشت‌های پر آب بر کاهش 60 هکتاری سطح زیرکشت هندوانه و کاهش 150 هکتاری کشت چغندرقند اقدام و علاوه بر این کاشت هندوانه به روش آبیاری قطره‌ای تیپ و کشت نشاء چغندر قند انجام شده است.

موحدی افزود: همچنین افزایش تولید گوشت ماهی قزل آلا و ماهیان گرم آبی از 160 تن در سال گذشته به 330 تن در سال 95 دیگر دستاورد اقتصاد مقاومتی در شهرستان بوده است.

به گزارش تسنیم، سن‌های مادر، خرطوم خود را به داخل نسوج سبز بوته‌ی گندم فرو کرده و از مواد غذایی بویژه پروتئین گلوتن گندم تغذیه می‌کنند، در این حالت، خوشه‌ها خشک و رنگ آن سفید می‌شود، خسارت در این مرحله کم و به جمعیت و تراکم حشره بستگی دارد اما چنانچه تعداد حشره در هر مترمربع مزرعه یک یا بیش از یک عدد باشد مبارزه شیمیایی ضرورت پیدا می‌کنند.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 606573
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.