دکتر افشین محمدی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا شرایط عضویت در مرکز پذیرش اهداکنندگان سلولهای بنیادی خونساز را داشتن سن بین 18 تا 50 سال، انگیزه بالای اهداکننده برای کمک به بیماران و سلامت اهداکننده ذکر کرد.
وی افزود: احتمال یافتن اهداکننده مناسب در بین خویشاوندان بیمار محدود است بنابراین انتقال خون با پذیره نویسی سلولهای بنیادی خونساز دنبال کمک به بیماران برای یافتن اهداکننده مناسب از میان افراد غیر خویشاوند است.
وی بیان کرد: افراد داوطلب پس از معاینه و مشاوره پزشکی در صورت داشتن شرایط لازم به عنوان اهداکننده سلول بنیادی خونساز ثبت نام می شوند.
وی افزود: نتایج آزمایش ویژگیهای ژنتیکی خون داوطلبان در پرونده آنها ثبت شده از طرف دیگر مراکز پیوند ویژگیهای ژنتیکی بیماران را برای مرکز پذیرش اهداکنندگان سلولهای بنیادی خونساز ارسال می کنند تا از نظر وجود اهداکننده سازگار بررسی شود.
مدیر کل انتقال خون استان همدان اضافه کرد: در صورت سازگاری اهدا کننده با بیمار، اهداکننده به مرکز پیوند برای انجام آزمایشات تکمیلی و اهدای سلولهای بنیادی خونساز معرفی می شود.
دکتر محمدی گفت: اهدای سلولهای بنیادی هزینه ای برای اهداکننده ندارد و توصیه می شود تنها افرادی که انگیزه مناسب و فرصت کافی برای همکاری در تمام مراحل آن را دارند به عنوان اهداکننده ثبت نام نمایند.
وی یاداوری کرد: پیوند سلولهای بنیادی خونساز به بیمار پیوند مغز استخوان یا استفاده از خون بند ناف از روشهای درمان بدخیمی های خون به شمار می رود.
وی با ذکر اینکه سلولهای بنیادی خونساز مسئول ساختن اجزای خون هستند افزود: نخستین شرط برای پیوند سلولهای بنیادی خونساز به بیمار سازگاری ژنتیکی سلولهای بیمار و اهداکننده است.
هفت هزار نمونه سلولهای بنیادین در کشور جمع آوری شده که اگر این عدد به 100 هزار نمونه برسد پاسخگوی 50 درصد بیماران نیازمند خواهد بود.
7526/6993
خبرنگار: علیرضا جهانگیری** انتشار دهنده:اکبر بهاروند

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.