ویروس کرونا البته در بین کاربران فضای مجازی به سر خط اخبار و اطلاعات آنها نیز تبدیل شده و با هر ترفندی در تلاش برای پیشگیری از شیوع این بیماری، شکست ویروس کرونا و آگاهی‌بخشی به مردم هستند و می‌خواهند سهم خود را در این بحران ادا کنند.

اما در این بین آنقدر مطالب درباره کرونا فراگیر و گسترده است و حجم بالایی از اطلاعات توسط کاربران در فضای مجازی دست به دست می‌شود که ناخودآگاه از مسیر قانونی خود خارج شده و وارد فضای شایعات و بزرگ‌نمایی‌هایی درباره این مهمان ناخوانده می‌شود.

در این شرایط که هر قشر، گروه و نهاد اثرگذاری در جامعه می‌تواند به عنوان سرباز مقدم در شکست کرونا باشد، دانشگاهیان اما به عنوان قشری تاثیرپذیر با جایگاهی ویژه هستند که بدون شک با ارایه راهکارهای علمی و عملی، می‌توانند نقش مهمی را در قطع زنجیره انتقال، مهار ویروس کرونا و البته در سمت و سو دادن به مدیریت اطلاعات در حوزه سلامت جسم و روان و کاهش هرج و مرج خبری به ویژه در فضای مجازی ایفا کنند.

ملایر دومین شهر بزرگ استان همدان با جمعیتی بیش از ۳۰۰ هزار نفر و فعالیت ۱۶ مرکز علمی، آموزشی و دانشگاهی با بیش از ۲۰ هزار دانشجو، بدون شک توان بالا و ویژه‌ای در مبارزه با ویروس کرونا و مهار این بحران دارد، ظرفیتی که بارها دانشگاهیان این شهرستان در عرصه‌های مختلف به منصه بروز و ظهور رسانده‌اند.

ملایر دومین شهر بزرگ استان همدان با جمعیتی بیش از ۳۰۰ هزار نفر و فعالیت ۱۶ مرکز علمی، آموزشی و دانشگاهی با بیش از ۲۰ هزار دانشجو، بدون شک توان بالا و ویژه‌ای برای خلق ایده‌ و طرح‌های کاربردی در مبارزه با ویروس کرونا و مهار این بحران دارد، ظرفیتی که بارها دانشگاهیان این شهرستان در عرصه‌های مختلف از خود به منصه بروز و ظهور رسانده‌اند. 

در این باره معاون فرهنگی دانشگاه ملی ملایر در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا به نقش مهم و اثرگذار دانشگاهیان در این شرایط اشاره کرد و ابعاد تاثیر یک بیماری فراگیر همچون کرونا را بسیار وسیع و گسترده دانست و گفت: برای مدیریت این چالش جهانی، کشورها نیاز مبرم به رعایت الزاماتی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های سیستمی، هماهنگ، ملی و بین‌المللی دارند.

حمید نوری تاکید کرد: باور علمی و مدیریتی برای کنترل چنین حجم عظیمی از ابعاد فردی، اجتماعی و اقتصادی در سلامت جسم و روان مردم جهان، بر این است که بدون همکاری‌های علمی و فرهنگی و بدون مشارکت تمامی سازمان‌ها و کانون‌های تصمیم‌گیری در سازمان بهداشت جهانی، صندوق بین‌المللی پول و سازمان ملل متحد و نگاه و همکاری‌های یکپارچه و همسو در کشورها، امکان حل این مشکل به صورت مطلوب و پایدار وجود ندارد.

تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان برای مهار کرونا

وی با بیان اینکه دانشگاهیان از ۲ منظر به این چالش نگاه می‌کنند، تلاش برای یافتن راه‌های پیشگیری و درمان بیماری با حمایت و پشتیبانی از متخصصان و محققان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان را یک سوی نگاه دانشگاهیان به بحران کرونا عنوان کرد.

معاون فرهنگی دانشگاه ملایر بیان کرد: از سوی دیگر نقش، ظرفیت و جایگاه اجتماعی دانشجویان، اساتید و همه دانشگاهیان در افزایش سرمایه‌های ارزشمند اجتماعی موثر در مدیریت بحران و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن است.

نوری خاطرنشان کرد: با توجه به پهنه وسیع امکان مشارکت دانشگاهیان، آن‌ها می‌توانند در محقق کردن این امر مهم و کاهش آسیب‌های اجتماعی و البته اقتصادی ناشی از حمله ویروس کرونا از خانواده‌ها به شکل دقیق، مسوولانه، دلسوزانه و هوشیارانه‌ای محافظت کنند.

وی بر این باور است که کنترل انحراف از ارزش‌های اجتماعی و سوق دادن جامعه در مسیر رسیدن به اهداف زندگی سالم و ارتقا سطح فرهنگ سلامت مردم برای برخورد با چالش‌هایی همچون ورود ویروس کرونا، نیازمند شناخت دقیق آسیب‌ها، ترسیم وضعیت موجود، برنامه‌ریزی هوشمندانه و تقویت برنامه‌های عملی در یک نظام هماهنگ و هدف‌گراست که بدون آموزش، مهارت‌آموزی و افزایش آگاهی اقشار مختلف مردم قابل دستیابی نیست.

نوری خاطرنشان کرد: با توجه به پهنه وسیع امکان مشارکت دانشگاهیان، آن‌ها می‌توانند در محقق کردن این امر مهم و کاهش آسیب‌های اجتماعی و البته اقتصادی ناشی از حمله ویروس کرونا از خانواده‌ها به شکل دقیق، مسوولانه، دلسوزانه و هوشیارانه‌ای محافظت کنند.

وی یادآور شد: از این زاویه مدیریت اطلاعات در حوزه سلامت جسم و روان و آنچه که باید بدانیم، در فضای مجازی بسیار مهم است.

معاون فرهنگی دانشگاه ملایر اظهار داشت: در این رابطه انتظار می‌رود دانشگاهیان در این مسیر با کاهش هرج و مرج خبری، مهار، کنترل و ساماندهی اطلاعات، ابعاد مثبت و سازنده فضای مجازی را از ابعاد منفی و اطلاعات غلط و نادرست و مخرب آن را متمایز کنند.

نوری ادامه داد: در یک برنامه عملی، انتقال این آگاهی به دانشجویان و البته ترویج آن در فضای مجازی به سطح خانواده و جامعه از طریق دانشجویان، نیازمند عزم ملی دانشگاهیان برای کاهش و کنترل بیماری و در عین حال دغدغه‌های نامطلوب و مخرب آن است.

دکتر نوری معاون فرهنگی دانشگاه ملایر

کرونا؛ فرصتی برای کوچ برخی مشاغل به فضای مجازی

وی رعایت الزامات و دستورات بهداشتی برای پیشگیری و درمان احتمالی، همراه با تقویت روحیه همدلی و نگاه مسوولانه به جامعه به‌ویژه اقشار کم درآمد آسیب‌پذیر، کودکان و بزرگسالان مسن، در کنار هنر، مهارت و چرایی در خانه ماندن، کاهش اضطراب در خانواده‌ها را از جمله محورهای آگاهی‌ها در فضای مجازی برشمرد.

معاون فرهنگی دانشگاه ملایر گفت: علاوه بر این مدیریت تفکر مثبت در فرزندان، توجه به ورزش، بازی و سرگرمی و مطالعه در محیط خانه، تقویت هنر ارتباط و مهارت گفتگو در خانواده و البته دعا و نیایش با معبود می‌تواند از دیگر محورهای این آگاهی‌ها در فضای مجازی باشد.

نوری در عین حال کرونا را فرصت جدی برای کوچ برخی مشاغل به فضای مجازی دانست تا چراغ اقتصاد مردم پُر نور تر از گذشته بدرخشد و وضعیت معیشتی مردم تقویت شود که در این راه به طور قطع دانشگاهیان می‌توانند راهنمایی‌های لازم و دانش و آگاهی مورد نیاز را در اختیار مردم قرار دهند.

نوری در عین حال کرونا را فرصت جدی برای کوچ برخی مشاغل به فضای مجازی دانست تا چراغ اقتصاد مردم پُر نور تر از گذشته بدرخشد و وضعیت معیشتی مردم تقویت شود که در این راه به طور قطع دانشگاهیان می‌توانند راهنمایی‌های لازم و دانش و آگاهی مورد نیاز را در اختیار مردم قرار دهند.

معاون فرهنگی دانشگاه ملایر تاکید کرد: اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه ملایر هم در مدیریت فضای مجازی و کنترل اخبار ناشی از این ویروس در گروه‌های اجتماعی شهرها تلاش‌های زیادی انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه در هر صورت مردم اغلب دانشگاهیان را الگوهای رفتاری خود می‌دانند گفت: در همین راستا حضور هوشمندانه دانشگاهیان در فضای مجازی گام مهم و موثری در ساماندهی فضای کشور است که دانشگاه ملایر در این مسیر همانند سایر دانشگاه‌ها در کنار مردم قرار گرفته است.

معاون فرهنگی دانشگاه ملایر ادامه داد: بسیج دانشجویان و برخی از اساتید و کارکنان این دانشگاه در کنار گروه‌های مردمی در مدیریت بهداشتی شهرها و مناطق پر خطر، اقداماتی همچون آماده‌سازی فضای دانشگاه، ضد عفونی و گندزدایی بخش‌های مختلف دانشگاه و خوابگاه‌ها، سلف‌سرویس و بخش‌های اداری در چند نوبت انجام داده‌اند.

نوری تاکید کرد: ارتباط خوب اساتید و دانشجویان در فضای مجازی برای جبران ایام بدون کلاس در دانشگاه به‌ویژه در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، هم راه خوبی است که با تقویت آن در دانشگاه می‌توانیم نگرانی‌های آموزشی دانشگاهیان را کاهش دهیم.

وی ضمن تقدیر از مجاهدت‌های کادر پزشکی، پرستاری و بیمارستانی کشور و سپاس از تلاش‌های شبانه‌روزی مدیران و اقشار مختلف مردم، ابراز امیدواری کرد: با روحیه همدلی و تفکر خلاقانه و مسوولانه، قوی‌تر از همیشه از این چالش نیز سربلند عبور کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: طبق آخرین آمارها، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این استان به ۱۳۱ تن رسیده است.

رشید حیدری مقدم روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: ۳۵ نفر در شهرستان همدان، ۲۱ نفر در اسدآباد، ۲۰ نفر در نهاوند، ۱۷ نفر در ملایر، ۱۱ نفر در رزن، ۹ نفر در کبودراهنگ، ۹ نفر در بهار، ۶ نفر در فامنین و سه نفر در تویسرکان به ویروس کرونا مبتلا شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: از تعداد ۱۳۱ فرد مبتلا به ویروس کرونا در استان همدان هم اینک ۴۶ تن در بیمارستان تحت مداوا و درمان هستند و بقیه ترخیص شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.