نوید دانایی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به افتتاح کلینیک فشار خون در سمنان، اظهار داشت: اجرای طرح ملی غربالگری فشار خون همزمان با کشور در استان سمنان نشان داد ۳۹ هزار و ۳۱۸ نفر دارای فشار خون بالا هستند و این امر افتتاح مرکزی به منظور کنترل مداوم فشار خون در این استان را به یک ضرورت تبدیل کرد.

وی خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی از سنجش فشار خون، معاینه‌های دوره‌ای، مشاوره و ارجاع به پزشک متخصص در صورت نیاز را از جمله اقدام‌های پیشگیرانه‌ای خواند که در کلینیک فشار خون انجام می‌گیرد.

دانایی خاطرنشان کرد: سرمایه کلینیک تخصصی فشارخون سمنان، نیروهای انسانی متخصص و متعهدی هستند که دلسوزانه سلامت شهروندان را در اولویت کاری خود قرار داده‌اند.

این مقام مسوول بهداشتی هزینه راه‌اندازی درمانگاه فشارخون را بسیار ناچیز خواند و گفت: دلیل این امر اختصاص مکان کلینیک مذکور در ضلع غربی بیمارستان کوثر و استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات موجود این بیمارستان است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح بسیج ملی غربالگری فشارخون در استان سمنان همزمان با سراسر کشور سبب بیماریابی شهروندان شده است، بیان کرد: جمعیت هدف بالای ۳۰ سال در استان ۷۰۲ هزار نفری سمنان ۲۲۳ هزار و ۴۵۹ نفر بود و توصیه‌های لازم برای مراقبت به افراد مبتلا به فشار خون توسط سنجش‌گران انجام شد.

وی با اشاره به اینکه از ۳۹ هزار و ۳۱۸ نفر دارای فشار خون بالا در استان سمنان ۱۶ هزار و ۱۴۷ نفر در شهرستان سمنان ساکن هستند، ادامه داد: در شهرستان‌های دامغان هشت هزار و ۵۹۰ نفر، در گرمسار هفت هزار و ۹۳۳ نفر، در مهدیشهر سه هزار و ۸۱۲ نفر، در آرادان یک هزار و ۴۲۴ نفر و در سرخه یک هزار و ۳۵۲ دارای فشار خون بالا بودند.

۹۱ درصد جامعه هدف سمنان پایش شد

دانایی ادامه داد: با اجرای طرح بسیج ملی غربالگری فشار خون از ۱۸ خرداد ۹۸ تا ۱۵ تیر این سال، از جمعیت ۲۲۳ هزار و ۴۵۹ نفری افراد بالای ۳۰ سال این استان، ۹۱.۱ درصد غربالگری شدند.

وی تعداد کل افراد ارزیابی شده را ۲۰۳ هزار و ۶۵۵ نفر عنوان و اضافه کرد: اجرای این بسیج ملی و تحت پوشش قرار دادن افراد بالای ۳۰ سال، زنان باردار و بیماران کلیوی و کنترل فشارخون گروه هدف و بیماریابی، کمک شایانی به پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های غیرواگیر کرده است و نتیجه این طرح در کاهش هزینه‌های سلامت خانواده‌ها تأثیر بسزایی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: کنترل و پیگیری سلامت مردم همچنان با راه‌اندازی کلینیک تخصصی با جدیت بیشتر پیگیری می‌شود و این نهضت و حرکت در مسیر کمک به بهبود سلامت جامعه پایانی ندارد.

 طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در دو بخش اطلاع رسانی و آموزش از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۷ خرداد و تشخیص و درمان از ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیر به اجرا درآمد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.