حجت الله شهبازی روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در سال‌های اخیر ۲ طرح باغبانی بسیار مهم با عنوان‌های "سرشاخه کاری باغات گردو" و "زنجیره تولید نهال گواهی شده گردوی پیوندی" در راستای بهبود کمی و کیفی تولید گردو و کاهش مصرف آب در سطح  استان همدان اجرا شده است.

وی با بیان اینکه هر ساله سرمای دیررس بهاره خسارت‌های زیادی به باغ‌های گردوی استان وارد می‌کرد اظهار داشت: سال ۱۳۹۴ بیش از ۱۲ هزار هکتار از باغ‌های گردوی استان دچار سرمازدگی بهاره شدند که منجر به کاهش ۲۱ هزار تنی تولید گردو در سطح استان شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان خاطرنشان کرد: بیشتر باغ‌های گردوی استان بذر کاشت هستند که این امر موجب ناهمگونی و کاهش کیفیت محصول تولیدی آنها می شود.

وی بیان کرد: برای رفع نگرانی باغداران و در راستای بهبود کمی و کیفی و افزایش همگونی محصولات تولیدی، طرح اصلاح باغات گردوی استان از طریق سرشاخه کاری عملیاتی شد.

شهبازی اظهار داشت: این طرح در سال ۱۳۹۵ در استان آغاز شد و از سال شروع طرح تا پایان سال ۹۷ بالغ بر ۱۵۸ هزار پیوند سرشاخه گردو اجرا شده است.

وی با بیان اینکه باید تا پایان طرح بیش از چهار میلیون پیوند دیگر نیز اجرا شود افزود: طرح احداث زنجیره تولید نهال گواهی شده گردوی پیوندی نیز از سال ۱۳۹۵ در استان عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه این طرح در حال حاضر با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در روستای مراد آباد تویسرکان در سه فاز باغ مادری، خزانه تولید پایه و گلخانه تولید نهال گواهی شده گردوی پیوندی به اجرا درآمده است، خاطرنشان کرد: تاکنون نیز بیش از ۱۰۵ میلیارد ریال برای اجرایی شدن این زنجیره سرمایه‌گذاری شده است. 

شهبازی ادامه داد:  اجرای طرح احداث زنجیره تولید نهال گواهی شده گردوی پیوندی علاوه بر تامین نیازهای استان، ظرفیت بالایی برای تامین بخش مهمی از نیازهای کشور را نیز دارد.

وی هدف از اجرای این طرح را تامین نیاز پیوندک گردو، نهال گردوی پیوندی و جلوگیری از قاچاق آنها به داخل کشور، کاهش دوره نونهالی باغات، افزایش تولید در هکتار باغات، افزایش کیفیت محصول تولیدی، همگونی و یکنواختی محصول تولیدی، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش ضریب مکانیزاسیون باغ‌های گردو و نیز ایجاد زمینه صادرات و ارزآوری برشمرد.

شهبازی بیان کرد: از سال اجرایی شدن این طرح، سالیانه بیش از ۶ میلیون  چشم (دو میلیون شاخه پیوندک ۲۵ سانتیمتری سه چشمه ای)، ۱۵۰ هزار پایه نهال گردو و  ۱۰۰ هزار نهال گواهی شده گردوی پیوندی تولید شده است.

۷۵۲۳/۲۰۹۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.