ابراهیم اکبرزاده کاسانی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا بیان داشت: در آن دسته از اراضی شالیزاری که دارای آب های سطحی بوده، انجام شخم زمستانه به صورت شخم کم عمق می تواند ضمن داشتن اثرات مثبت بر حاصلخیزی خاک، موجبات بهبود شرایط مزرعه در سال زراعی آتی را فراهم کند.
وی افزود: شخم زمستانه موجب افزایش ظرفیت نگهداری آب خاک طی فصل زراعی ، پوسیدگی بقایای گیاهی و افزایش ماده آلی خاک شده که عمق شخم 15 سانتی متر توصیه می شود.
وی در توضیح مهمترین فواید اجرای شخم زمستانه را از بین رفتن پناهگاه زمستان گذرانی آفت کرم ساقه خوار برنج، فراهم شدن شرایط مطلوب برای رشد و نمو گیاه در طول فصل زراعی ، امکان به کارگیری بموقع کودهای پایه نظیر کودهای فسفاته در زراعت برنج ، کاهش هزینه های نیروی انسانی و ماشین آلاتی با توجه به فرصت زمانی مناسب ذکر کرد.
وی یادآور شد: دقت در شخم ثانویه و گلخراب کردن خاک (پادلینگ) می تواند موجب کاهش نفوذپذیری خاک و تلفات نفوذ عمقی موثر باشد.
به گفته اکبرزاده ، در سال های کم آب لازم است کشاورزان مرزهای کرت ها را پهن تر کرده تا در صورت بارندگی توانایی حفظ آب در کرت ها وجود داشته باشد.
بر اساس آخرین آمار از سازمان جهاد کشاورزی گیلان، شخم زمستانه در 10 درصد اراضی کشاورزی شامل بیش از 20 هزار هکتار از شالیزارهای استان انجام شده است.
به گزارش ایرنا دو مرحله شخم زمستانه اولین گام در کشت علمی برنج و دارای مزایای بیشماری است و برنجکاران گیلانی باید به این گام اول توجه کنند چراکه افزایش حاصلخیزی خاک، صرفه‌جویی در میزان مصرف آب و کاهش جمعیت برخی آفت‌های برنج و غنی‌سازی خاک از جمله مزایای شخم زمستانه مزارع برنج است.
شخم زمستانه موجب از بین رفتن پناهگاه زمستانی آفت‌ها به‌خصوص کرم ساقه خوار برنج می‌شود و علاوه بر این سبب ذخیره رطوبت، افزایش محصول، استفاده بهینه از نزولات جوی و سلامت محصول خواهد شد.
استان گیلان دارای بیش از 230 هزار هکتار شالیزار است که هر ساله از کشت آنها حدود 750 تا 850 هزار تن برنج سفید به دست می آید.
7296/2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.