مهراب فرجی روز چهارشنبه در هم اندیشی معاوان امور دام سازمان های جهاد کشاورزی منطقه یک کشور در سنندج اظهار داشت: با برنامه ریزی های انجام گرفته هم اکنون در سه استان شمالی و برخی استان های متعد از جمله کردستان 30 درصد نیاز مصرف گوشت کشور تامین می شود.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای این منظور برنامه های متعددی را در دستور کار خود قرار داده و در این راستا از تمامی سرمایه گذاری های بخش خصوصی با توجه پتانسیل هر منطقه حمایت می کند.

وی اضافه کرد: کردستان نیز با چشم انداز افزایش تولید سالانه 13 هزار تن هم اکنون یکی از طرح های پیشران توسعه خود را در این مسیر قرار داده است.

 سرپرست جدید دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی نیز در این هم اندیشی افزود:در سال جاری توسعه پرورش ماکیان از جمله بوقلمون و ثبیت پایداری تولید مرغ در اولویت قرار گرفته است.

 امید امینی اظهار داشت: هم اکنون کشور در رتبه 9 تولید مرغ و 11 تولید تخم مرغ قرار دارد و میانگین مصرف این فراورده نیز با 28 کیلوگرم برای هر نفر در 2 برابر میانگین جهانی است و پیش بینی می شود و امسال به نزدیک ۳۰ کیلوگرم برسم.

وی افزود: هم اکنون برای حمایت از این تولیدات وزارت جهاد کشاورزی بستر سازی مناسب و تامین نهاده های طیور با ارز 4200 تومانی را در دستور کار قرار داده و این روند را امسال نیز انجام می دهد.

اعتلای تولید دام کشور نیازمند آمایش منطقه ای است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این نشست هم‌اندیشی گفت: تولید شیر و گوشت را باید به سمت آمایش منطقه ای سوق داد تا بتوان از آنچه که در توان استان های غرب کشور وجود دارد برای تولید پایدار کشاورزی استفاده کرد.

خالد جعفری افزود: فعالیت بخش دام به سهولت می‌تواند ۱۰۰ هزار تن گوشت وارداتی را نه تنها از چرخه اقتصاد حذف بلکه کشور را به سمت صادرات آن هدایت کرد.

وی اضافه کرد: طرح پیشران بخش کشاورزی در بخش دام با چشم انداز افزایش ۱۳ هزار تنی محصول تولید سالانه گوشت این استان هم اکنون در حال پیگیری است.

جعفری افزود: این طرح با هدف پایداری تولید در استان انجام می شود تا بتوانیم دادمداران و بهره برداران بتوانند از محصولات و مواد اولیه استان برای کاهش هزینه تمام شده و ایجاد اشتغال استفاده کرد.

وی گفت: علاوه بر بخش گوشت قرمز هم اکنون این استان با توان ۱۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در هر ماه رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه زیر بخش دام کردستان از پتانسیل بالایی برای جذب اعتبارات و افزایش تولید پایدار را دارد افزود:  این سازمان در سال گذشته ۷۰ درصد از یک هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداختی اشتغال پایدار  به بخش کشاورزی و ۴۲۰ میلیارد ریال از ۶۲۰ میلیارد ریال تسهیلات تصبره ۱۸ استانی را به بخش دام تخصیص داده اند.

3034

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.