به گزارش ایرنا، این طرح‌ها که روز سه‌شنبه و با حضور فرماندار مهاباد و جمعی از مسوولان این شهرستان به بهره‌برداری رسید، شامل طرح آبیاری تجمیعی روستاهای «دریاس و توت‌آغاج»، آسفالت معابر روستای «دارلک» و هشت واحد پرواربندی گوساله و گوسفند در مجتمع دامپروری جهادآباد مهاباد بود.

**بهره‌برداری از طرح آبیاری تجمیعی روستاهای «دریاس و توت‌آغاج»

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد در حاشیه آیین بهره‌برداری از طرح آبیاری تجمیعی روستاهای «دریاس و توت‌آغاج» گفت: این طرح که در مجموع دارای ۳۴۰ هکتار (۲۲۰ هکتار قطره‌ای و ۱۲۱ هکتار بارانی) مساحت است با ۱۱۲ میلیارد ریال هزینه احداث شده است.

جعفر ایمانیان افزود: عملیات اجرای این طرح از سال ۱۳۹۵ شروع شده بود و سال گذشته بخشی از آن در سفر ریاست جمهوری به استان به صورت ویدیوکنفراس افتتاح شد و امسال نیز به طور کامل به بهره‌برداری رسید.  

وی اضافه کرد: اجرای این طرح برای ۲۵۷ نفر به صورت مستقیم و برای ۶۸۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده و با بهره‌برداری از آن ۲ میلیون و ۲۳ هزار مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

وی اظهار داشت: آب مصرفی قبل از اجرای این طرح، چهار میلیون و ۳۳ هزار مترمکعب بود که هم اکنون به ۲ میلیون و ۱۳ هزار مترمکعب کاهش یافته است.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است امسال ۹۴ میلیون مترمکعب آب از سد مهاباد برای بخش کشاورزی رهاسازی شود که تاکنون ۷۱ میلیون مترمکعب آن رهاسازی شده است.

ایمانیان گفت: در بخش خرده مالکی نیز امسال ۱۵۹ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به سامانه‌های نوین آبیاری تحت‌فشار تجهیز شده که با تغییر سامانه آبیاری در این اراضی از سنتی به شیوه نوین ۵۲۲ هزار مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

مهاباد دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی و باغی است.

**بهره‌برداری از هشت واحد پرواربندی در مجتمع جهادآباد 

رییس اداره تولیدات دامی جهاد کشاورزی مهاباد گفت: هشت واحد از واحدهای پرواربندی مجتمع جهادآباد شامل چهار واحد پرورش گوساله و چهار واحد پرورش بره است که برای هر کدام از این واحدها یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال سرمایه‌گذاری شده است.

کوروش سعیدی افزود: واحدهای پروار گوساله ۵۰ راسی و واحدهای پرورش بره ۲۰۰ راسی بوده و هر کدام از این واحدها برای ۲ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده است.

وی اظهار داشت: با بهره‌برداری از این واحدها شمار واحدهای فعال از ۲۴۱ واحد این مجتمع به ۱۰۹ واحد رسید که سالانه ظرفیت پرورش ۱۶ هزار راس گوساله و بره پرواری را دارد.

وی یادآور شد: واحدهای این مجتمع از سال ۱۳۸۵ به دامداران و بهره‌برداران این بخش واگذار و در این مدت تسهیلات بانکی برای احداث و تجهیز واحد به دامداران دارای پروانه بهره‌برداری پرداخت شده است.

در مهاباد ۲۴۰ هزار راس دام سبک، ۲۴ هزار راس دام سنگین، ۵۰۰ راس تک سمی و پنج هزار قلاده سگ وجود دارد.

**بهره برداری از پروژه آسفالت معابر روستای «دارلک» 

بخشدار مرکزی مهاباد در حاشیه آیین بهره‌برداری از معابر روستایی دارلک گفت: هفت هزار و ۸۰۰ مترمربع از معابر این روستا با همکاری دهیاری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سال جاری آسفالت شده است.

سلیمان پاکزاد افزود: برای افتتاح این پروژه از قیر یارانه‌ای استفاده شده و در مجموع بیش از ۵۵۰ میلیون ریال برای اجرای آن هزینه شده است.

وی با اشاره به طرح‌های آسفالت معابر روستایی در روستاهای بخش مرکزی مهاباد نیز اظهار داشت: طی سه سال گذشته ۳۶۰ هزار مترمربع از معابر روستایی این بخش آسفالت شده است.

روستای دارلک در بخش مرکزی مهاباد و در ۱۵ کیلومتری مسیر مهاباد ارومیه واقع شده است.

به مناسبت هفته دولت ۳۵ طرح صنعتی، عمرانی و خدماتی با اعتبار ۸۷۴ میلیارد ریال در مهاباد افتتاح می‌شود.

هفته اول شهریور هر سال به مناسبت شهادت «محمدعلی رجایی» و «محمدجواد باهنر»، ۲ دولتمرد بزرگ انقلاب اسلامی، به عنوان هفته دولت نام‌گذاری شده است.

مهاباد با ۲۳۷ هزار نفر جمعیت دارای ۲ بخش مرکزی و خلیفان است.

۳۰۲۰/۶۱۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.