حجت‌الله شهبازی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: سطح زیرکشت باغ های زعفران استان همدان در سال 83 فقط 16 هکتار بوده که در سال جاری به 161 هکتار رسید.
وی با بیان اینکه تولید زعفران در سال 83 در استان همدان 52 کیلوگرم بوده است اظهار داشت: در سال جاری 548 کیلوگرم زعفران از سطح باغ ها این استان برداشت شد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان ادامه داد: در 9 شهرستان استان همدان زعفران کشت می شود و شهرستان ملایر با 73 هکتار دارای بیشترین سطح کشت زعفران است.
شهبازی با بیان اینکه آب و هوای مناسب برای کشت زعفران باید نیمه گرمسیری باشد گفت: مقاومت این گیاه به سرما زیاد است لذا در گذشته نیز در همدان زعفران کشت شده است.
وی اظهار داشت: بر اساس اسناد موجود شهرستان تویسرکان و حاشیه زاگرس از زیستگاه های اصلی کشت زعفران بوده و کیفیت محصول تولیدی این استان کمتر از قطب های اصلی این محصول در کشور نیست.
شهبازی اضافه کرد: کشت زعفران در استان همدان از شهریور ماه آغاز می شود و پس از کاشت تا پایان شهریور یک مرتبه آبیاری لازم دارد و در مهرماه نیز اگر بارندگی صورت نگیرد یک مرتبه آبیاری انجام می شود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان با اشاره به ظرفیت های قابل توجه استان در کشت زعفران از رشد روز افزون سطح کشت این محصول در استان خبر داد و گفت: همدان رتبه 14 کشور را در کشت زعفران و رتبه 13 در تولید در سطح را به خود اختصاص داده است.
وی تاکید کرد: کشت زعفران یکی از گیاهان کم آب براست و سه هزار مترمربع در هرهکتار آب مصرف می کند.

** افزایش 50 درصدی کشت گل ‌محمدی در همدان
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان با اشاره به افزایش 50 درصدی کشت گل‌ محمدی در این استان گفت: امسال 180 هکتار گل ‌محمدی در استان همدان کشت شده است که نسبت به سال گذشته افزایش 50 درصدی دارد.
شهبازی با اشاره به اینکه سال گذشته 90 هکتار گل‌ محمدی در استان همدان کشت شده بود افزود: بیشترین سطح کشت این محصول در شهرستان ملایر با 80 هکتار سطح زیرکشت است.
وی با بیان اینکه سال گذشته 109 تن گل ‌محمدی در استان همدان تولید شد ادامه داد: میزان تولید این محصول در استان به 212 تن رسیده است.
شهبازی با اشاره به فرآوری سنتی گل‌ محمدی در استان همدان خاطرنشان کرد: محصولات فرآوری شده گل ‌محمدی شامل گلاب و گل خشک است و به علت اینکه فرآوری آن سنتی است، تولید اسانس از این محصول وجود ندارد.

**همدان رتبه چهارم تولید گیاهان دارویی کشور را دارد
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان اظهار داشت: همدان رتبه چهارم تولید گیاهان دارویی کشور را به خود اختصاص داده است.
شهبازی گفت: رازیانه و گشنیز 2محصول صادراتی مهم استان همدان است که 98 درصد رازیانه کشور به عنوان یکی از گیاهان دارویی معجزه آسا در این استان تولید می شود.
وی میزان تولید رازیانه در استان همدان را یک هزار و 425 تن عنوان کرد و گفت: این میزان در کشور یک هزار و 459 تن است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان سطح زیرکشت رازیانه استان همدان را 2 هزار و 260 هکتار عنوان کرد و گفت: تمام رازیانه این استان در شهرستان رزن تولید می شود.
گفتنی است، سالانه 15 هزار تن گیاهان دارویی همچون رازیانه، گشنیز و زعفران در همدان تولید می شود.
حدود پنج هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات دارویی استان است.
7523/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.