به گزارش ایرنا، سید پرویز محبی روز سه شنبه در نشست دو روزه بررسی وضعیت صید فانوس ماهیان اظهار داشت: از جمله دستاوردهای اجرای این طرح در هرمزگان می توان به ایجاد اشتغال،افزایش چشمگیر تولید و بهره بردای از منابع کمتر برداشت شده، افزایش ارز آوری، بهبود وضعیت کارخانه های پودر ماهی به ویژه در شهرستانهای قشم، جاسک و بندرعباس اشاره کرد.
وی با تاکید بر استفاده از این ظرفیت عظیم در جهت اشتغالزایی در هرمزگان ، افزود: در صورت برداشت نکردن این ماهیان توسط کشور خودمان ، یا در آب‌های آزاد توسط کشورهای همسایه صید می‌شوند و یا با توجه به طول عمر کم این ماهی ها (کمتر از یک سال) به صورت طبیعی از بین خواهند رفت.
محبی تصریح کرد: ممنوعیت صید یک ماهه برای شناورهای فانوس ماهیان،ارتقای کنترل ها و نظارت ها بر صید فانوس ماهیان،ایجاد و ارتقاء ارزش افزوده این گونه ، توسعه صیدگاهی، حجمی کردن مجوز های صید فانوس ماهیان، ارتقاء و توسعه زیر ساخت های بندری از جمله موارد مهمی است که باید در این بخش مورد بررسی قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، فانوس ماهیان برای تهیه پودرماهی به کارخانه های قشم ، جاسک و بندرعباس فرستاده می شود و از پودرماهی برای تولید غذای دام و طیور و آبزیان پرورشی استفاده می شود.
طبق اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان شیلات ، تا پایان برنامه ششم توسعه با صید سالانه 70 هزار تن فانوس ماهیان در آبهای هرمزگان برای یکهزار و 700 نفربطور مستقیم شغل ایجاد می شود.
گفتنی است صید تجاری فانوس ماهیان پس از مطالعه در سال 87 با 2 فروند کشتی در آبهای دریای عمان آغاز شد.
عمر مفید فانوس ماهیان کمتر از یک سال است که در صورت برداشت نکردن این سرمایه ملی به هدر می رود.
در هرمزگان امکان برداشت سالانه 300 تا 400 هزار تن فانوس ماهی وجود دارد.
هم اکنون یکهزار هزار صیاد با 52 فروند شناور در آبهای هرمزگان به صید فانوس ماهی مشغول هستند.
7198/6048
* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.