سید پرویزمحبی سه شنبه درگفت گو با خبرنگاران افزود: براساس برآورد مرکز تحقیقات شیلات درحال حاضر2میلیون تن توده زنده فانوس ماهیان در آبهای دور استان هرمزگان وجود دارد که امیدوارم با توسعه ناوگان صیادی بهره برداری از این منابع بصورت بهینه صورت گیرد.
وی ادامه داد: این ذخایر ارزشمند که از آنها به عنوان الماس زنده دریای عمان یاد می شود در صورت برداشت نکردن توسط کشور خودمان یا در آبهای آزاد توسط کشورهای همسایه صید می شوند و یا یاتوجه به اینکه طول عمر این آبزی 18 ماه است به صورت طبیعی هدر می روند.
مدیر کل شیلات هرمزگان اظهارداشت: صید فانوس ماهیان ( مکیتوفیده) که ذخایر عظیم و ارزشمند آن در دریای عمان پراکنش دارند و در عمق 400-450 متری نیز یافت می شوند و فرصت مناسبی برای حوزه اشتغال کشور است.
محبی یاد آور شد: صید گاه اصلی این ماهیان کوچک با اندازه ای بین شش تا ده سانتی متری و وزنی آنها حدود 2تا3 عدد یک گرم بوده ،از این گونه در تولید آرد ماهی ( پودر ماهی) استفاده می شود و یکی از ترکیبات اصلی در تولید غذای آبزیان پرورشی است.
وی اضافه کرد: با توجه به ارزش این گونه وکمتر برداشت شدن این ذخیره ارزشمند و اهمیت آن در خود کفایی تولید پودر ماهی و همچنین امکان ایجاد ارزش افزوده وجلوگیری از هدر رفتن این سرمایه ،ایجاد اشتغال و جذب سرمایه گزاراهمیت آن را بالا ست
مدیرکل شیلات هرمزگان تصریح کرد: باتوجه به اهمیت آن موضوع صید تجاری در قالب طرح توسعه فانوس ماهیان در این خصوص در دستور کار سازمان شیلات ایران قرار گرفته است.
محبی افزود: این نکته مهم است که با توجه به عمق زندگی این آبزی ( بالای 200) متر شناورهای سنتی قادر به صید این گونه نمی باشند وبایستی شنا ور های بزرگتر با ادوات صید اختصاص برداشت از این ذخیره وسرمایه را انجام دهند .
وی بیان داشت: شناسایی اولیه این ذخایر ارزشمند در سالهای 1340 صورت گرفت ، صید آزمایشی فانوس ماهیان از سال 1369 توسط 8 فرورند کشتی بصورت گشت تحقیقاتی انجام شد وتا سال 1373 بصورت تحقیقاتی ادامه داشت.
6048
انتشار دهنده خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.