به گزارش ایرنا ، فرماندار خلخال روز سه شنبه در آئین قیچی خوردن نخستین فرش دستبافت طرح چابک بافی فرش خلخال گفت: طرح چابک بافی فرش دستبافت بزرگترین طرح فرشبافی در استان اردبیل است که با همکاری شرکت تولید فرش های دستبافت رسام عرب زاده با هدف ایجاد اشتغال یک هزار شغل جدید در صنعت فرش این شهرستان اجرا می شود.
فریدون بابایی افزود: در این طرح سرمایه گذار بخش خصوصی متعهد به آموزش کوتاه مدت فرشبافان در سبک جدید چابک بافی فرش شده و پس از برگزاری دوره آموزشی مواد اولیه تولید فرش های دستبافت را در اختیار علاقمندان به قالی بافی قرار می دهد.
او اظهار کرد: با قرار گرفتن تمام فرشبافان زیر مجموعه این طرح زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی ، هر یک از فرشبافانی که موفق به تکمیل مراحل اجرایی فرش شده اند فرش تمام شده خود را تحویل مجری و سرمایه گذار طرح قرار داده و حقوق خود را در قبال بافت این فرش بطور نقدی دریافت می کنند.
وی گفت: فرمانداری نیز در قبال اجرای این طرح متعهد به همکاری لازم در تامین اماکن مورد نیاز برای ایجاد کارگاه های آموزشی برای مجری طرح و همچنین ارائه تسهیلات مورد درخواست سرمایه گذار این طرح می باشد.
او افزود: تاکنون 560 دار قالی توسط شرکت مجری و سرمایه گذار بخش خصوصی طرح در خانه های هنرمندان به این صنعت راه اندازی شده است.
وی اظهار کرد: با قیچی خوردن یک فرش در یک کارگاه خانگی در خلخال و یک فرش دیگر در روستای علی آباد از توابع بخش مرکزی این شهرستان که در مدت 2 ماه توسط 2 نفر از هنرمندان این شهرستان بافته شده طرح چابک بافی فرش خلخال عملا به ثمر رسیده و در ادامه هدف اصلی که دستیابی به ایجاد یک هزار شغل در صنعت فرش دستبافت است، محقق می شود.
طرح چابک بافی فرش خلخال نخستین طرحی است که با استفاده از روش های جدید فرشبافی و دارهای قالی متفاوت با روش های قبلی ضمن کاهش زمان بافت قالی به یک چهارم ، مکان اشغال شده در کارگاه های خانگی را برای برپایی دارهای قالی به یک سوم کاهش می دهد.
شهرستان خلخال در جنوب اردبیل یکی از قطب های مهم تولید فرش های نفیس ابریشمی دستبافت کشور است و هم اکنون بیش از سه هزار نفر در تولید فرش های ابریشمی نفیس در این شهرستان فعالیت دارند.
متنوع ترین و با کیفیت ترین فرش و تابلو فرش در استان اردبیل بافته می شود و مجموعا سالانه به طور متوسط 120 هزار متر مربع فرش دستباف در این استان بافته می شود که متاسفانه این متراژ در سال های اخیر کاهش یافته و به 90 هزار متر مربع نیز رسیده است که این کاهش متراژ به دلیل تنوع تولید فرش های ماشینی همراه با گرایش مردم به کف پوش های جدید که ارزان قیمت و در دسترس هستند بوده است.
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.