در این یادداشت به قلم «فاطمه آرزم» کارشناس آلودگی های محیط زیست می خوانیم: کشند قرمز نام پدیده ای است که به شکل صحیح تر به عنوان یک رشد یا شکوفایی جلبکی شناخته می شود که جلبک ها رشد کرده و تجمعی را در جریان های آبی ایجاد می کنند ( در واقع نوع خاصی از فیتوپلانکتون ها رشد انفجاری پیدا می کنند و این پدیده را بوجود می آورند).
این جلبک ها ، بویژه فیتوپلانکتون ها ، آغازیان تک سلولی هستند که ارگانیزمی مشابه گیاه دارند و می توانند به صورت انبوه رشد کنند و گاهی دنباله های آنها در نزدیکی سطح آبها قابل مشاهده است.
انواع مشخصی از فیتوپلانکتون ها ، مانند« Dinoflagellate»، دارای رنگدانه های فتوسنتزی که از لحاظ رنگی از سبز به قهوه ای و قرمز متفاوت است ، می باشند.
سلول های فیتوپلانکتون که باعث ایجاد کشند قرمز می شوند شامل رنگدانه هایی برای جذب نور خورشید مورد نیاز برای تغذیه سلول ، رشد و تولید مثل هستند ، این رنگدانه ها هنگامی که به صورت میلیونی در یک نقطه جمع شوند رنگ قرمزی را بوجود می آورند اگر به یکی از این سلول ها در زیر میکروسکوپ نظری بیاندازیم ممکن است رنگ طلایی تیره داشته باشد.
بعضی از« dinoflagellate »ها همچنین به علت وجود واکنش های شیمیایی موجود در سلول خود نور بازتاب می کنند که منجر به نورانی بودن امواج اقیانوس و جای پاها در کنار ساحل در شب می شود.
رنگ این جلبک ها بستگی به نوع پلانکتون و دیگر عوامل نظیر شدت نور و زاویه تابش خورشید بر آب دارد.
کشند قرمز نخستین بار در دریاچه لوزان سوئیس اتفاق افتاد. امواج، لاشه جلبک ها را به ساحل آورد و آلودگی میکروبی وحشتناکی ایجاد کرد.
کارشناسان سوئیسی پس از مطالعه های بسیار به این نتیجه رسیدند که علاوه بر ابتلای موجودهای زنده موجود در ساحل، انسان ها هم به واسطه این آلودگی به بیماری های مختلف مبتلا خواهند شد.
هنگامی که کشند قرمز به ساحل نزدیک می شود اثرهای ظاهری آن در انسان مشخص می شود که عبارت هستند از سوختن چشم ها و بینی های حساس و سرفه های خشک.
وقتی که این شکوفایی بسیار شدید باشد ، ماهیان به علت اثرات سم عصبی تولید شده توسط کشند قرمز که از طریق آبشش ها به بدنشان وارد می شوند، به سرعت می میرند ؛ وقتی که جلبک ها به صورت انبوه ظاهر می شوند ، به نظر می رسد آب تغییر رنگ داده و تیره می شود که این تغییر رنگ ممکن است از ارغوانی تا صورتی متمایز باشد.
همه جلبک ها به اندازه کافی انبوه نیستند که منجر به تغییر رنگ آب شوند ، همچنین همه تغییر رنگ آب ها مرتبط با رشد انفجاری جلبک های قرمز نیست به علاوه کشند قرمز به طور کلی مرتبط به حرکت های جزر و مدی (کشندی) آب نیست ، بنابراین دانشمندان ترجیح می دهند از واژه شکوفایی جلبکی (Algae Bloom) استفاده کنند.
بعضی از کشندهای قرمز موجب، تولید سم طبیعی، تقلیل اکسیژن نامحلول یا دیگر اثرات مضر و آسیب رسان می شوند و به طور عمومی به عنوان شکوفایی جلبک های مضر (Harmful Algae Bloom) تعریف می شوند.
اثرات آشکار کشند قرمز، مرگ و میر انواع ماهیان ، پرندگان دریایی و ساحلی، پستانداران دریایی و دیگر موجودات زنده است این سموم علاوه بر مرگ آبزیان، گاهی ناراحتی هایی برای مردم ساکن در ساحل ایجاد می کنند.
به علت اثرات اقتصادی و بهداشتی کشند قرمز این مساله امروزه مورد توجه بیشتری قرار گرفته است و تلاش های بیشتری برای کنترل این پدیده صورت می گیرد البته این کنترل را تنها می توان در محل های محدود همانند حوضچه ها و دریاچه های پرورش ماهی اعمال کرد با این وجود دانشمندان به سختی در حال کار بر روی این پدیده هستند تا شیوه های جدید و موثری برای کنترل آن بیابند.
تخلیه پساب‌های صنعتی و خانگی و کودهای شیمیایی که مملو از موادی چون نیترات ‌ها و فسفات ‌ها هستند در دریا موجب فراهم شدن غذای زیاد برای فیتوپلانکتون ‌ها و ازدیاد آنی جمعیت آن‌ها می‌شود.
تناوب تابش ابر، آفتاب و بارندگی کمک به سزایی در رشد این موجودات می ‌کند و وزش طوفان و گرد وغبار از طرف بیابان ‌ها نیز باعث فراهم شدن ذرات آهن ‌دار می ‌شود.
7195/ 6048
دریافت کننده: رقیه غلامی زاده ** انتشار : خلیل تنیده

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.