به گزارش خبرنگار ایرنا ، از گستره حدود چهارهزار هکتار اراضی کشاورزی بخش کجور ، حدود 375 هکتار آن به کشت لوبیا اختصاص دارد و بیش از 500 بهره بردار به تولید این محصول فعالیت دارند.
به گفته کارشناسان جهادکشاورزی ، آفت کنه تارعنکبودی از یک ماه پیش به دلیل گرمای شدید و نیز فراهم شدن محیط مناسب برای رشد ، در مزارع لوبیای بخش کجور شیوع پیدا کرده است.
کنه تارعنکبوتی (Spider mite) که با نام‌های کنهٔ عنکبوتی ، کنهٔ دو نقطه‌ای و کنه تارتن هم شناخته ‌می‌شود ، جانورانی از خانواده Tetranychidae هستند که شامل حدود 1200 گونه‌اند.
نشانه ابتدایی آلودگی کنه دونقطه‌ای ایجاد لکه‌های کلروتیک روی برگ گیاه است به گونه ای که با ایجاد این لکه ها این آفت از سلول‌های سطح زیرین برگ تغذیه کرده و آن را از کلروفیل که رنگ سبز به برگ می‌دهد ،خالی می‌کند.
آلودگی شدید باعث می‌شود برگ‌ها کاملاً بی‌رنگ و خشک شوند و در نهایت ریزش کنند و جمعیت بالای کنه باعث بی برگی کامل بوته‌ها می‌شود و گیاه به طور کامل از بین می‌رود.
کنه تارهای نازکی در مسیر حرکتش می‌تند و معمولا سطح زیرین برگ‌ها کاملاً از تار پوشیده می‌شود و وقتی تعداد کنه‌ها زیاد است تارها سراسر بوته‌های گیاه را می‌پوشانند و آلودگی شدید روی گیاه باعث می‌شود برگ‌ها پیچیده و قهوه‌ای شوند و سپس ریزش کنند.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان نوشهر روز سه شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : شدت زیاد گرما و در پی آن کاهش رطوبت نسبی هوا ، سبب شده تا این آفت نسبت به سال های گذشته رشد چشمگیری داشته باشد .
حسن پور مقدم افزود : وجود این آفت در حقیقت روی کمیت و کیفیت محصول اثر منفی گذاشته و طبق بررسی های انجام گرفته حدود 2 درصد یا شاید بیشتر روی تولید محصول لوبیا این آفت اثر بگذارد.
وی از میزان خسارت های وارده ناشی از این آفت از لحاظ ریالی آماری ارائه نداد و ادامه داد : در بازدیدهای به عمل آمده در برخی از روستاها مانند روستای کتکش این آفت خسارت بیشتر و در روستای سریوده کمتر وارد کرده است .
به گفته وی، ارائه آمار دقیق میزان خسارت به لوبیا کاران این منطقه نیازمند بررسی دقیق تر کارشناسان است.
مدیر جهادکشاورزی نوشهر، آبیاری منظم ، شخم زدن و استفاده بموقع از کودهای معدنی ، جمع آوری پوشال های لوبیا و رعایت مسائل بهداشتی را از عمده ترین اقدامات پیشگیرانه از شیوع این آفت در مزارع لوبیا در این بخش برشمرد.
پورمقدم اظهار امیدواری کرد که لوبیا کاران با چنین اقداماتی بتوانند در سال های آتی از شیوع حدود 80 درصد جمعیت این آفت که برای زمستان گذرانی نیز در این منطقه زیست می کنند، جلوگیری کنند.
طبق آمار به ازای هر هکتار مزرعه لوبیا ، حدود 1.5 تا سه تن لوبیا در بخش کجور شهرستان نوشهر برداشت می شود.
بخش تاریخی و کوهستانی کجوربا جمعیتی دست کم 12 هزار نفر ، 62 روستا و 2 شهر در فاصله حدود 75 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان نوشهر قرار دارد.
خبرنگار: مهراب زکی پور کینجی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7078 /1602/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.