کیانوش همدانی یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، اظهارداشت: با توجه به افزایش دمای هوا و تبخیر مایعات بدن، نیاز به مصرف مایعات در تابستان افزایش پیدا می کند.
وی با بیان اینکه نباید مصرف مایعات را به زمان تشنگی موکول کنیم، افزود: مضرف مایعات در زمان تشنگی شاید در زمستان جوابگو باشد ولی در تابستان باعث بروز گرمازدگی در فرد می ‌شود.
این کارشناس تغذیه افزود: در صورت قرارگیری فرد در محیط گرم، سیستم تنظیم درجه حرارت بدن از کار می ‌افتد و این وضعیت در محیط‌ های گرم و مرطوب، فعالیت‌های بدنی را تشدید می‌ شود.
همدانی، افزایش دمای مرکزی بدن، افزایش تعداد تنفس، حالت گیجی و کاهش هوشیاری را از جمله شواهد بروز گرمازدگی عنوان کرد.
وی عنوان کرد: افرادی که داخل خانه هستند روزانه 8 تا 10 لیوان مایعات و کسانی که در بیرون از منزل تردد دارند روزانه 10 تا 12 لیوان مایعات مصرف کنند.
این کارشناس تغذیه افزود: باید حداقل نیمی از کل مایعات مصرفی در طول روز را آب تشکیل دهد و نوشیدن زیاد قهوه، چای و انواع نوشابه ها منجر به از دست دادن بیشتر آب بدن می شوند.
همدانی گرما زدگی را به 2 سطح خفیف و پیشرفته تقسیم کرد و گفت: در گرمازدگی خفیف، قطع فعالیت فیزیکی و تحرک یا ورزش، نوشیدن آب خنک حاوی املاح، ماساژ و ایجاد کشش درعضلات دردناک می تواند مفید باشد.
وی ادامه داد: در این سطح از گرمازدگی انتقال مصدوم به مکان خنک، استفاده از محلول آب، نمک و شکر، استفاده از حوله نم دار روی پیشانی و سر و گردن برای کاهش دمای بدن و بهبود درد عضلات می تواند سودمند باشد.
این کارشناس تغذیه تاکید کرد: در صورتی که شدت گرمازدگی بیشتر از این حد بود و راهکارهای فوق مفید نبود، بهتر است فرد مبتلا به بیمارستان یا مراکز درمانی منتقل شود.
7445/8066 خبرنگار: سامان رحمتیان** انتشار دهنده: علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.