محمود جعفری، یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این قوچ وحشی که جزو حیوانات حمایت شده است در منزل فردی در شهر کازرون کشف شد.
وی بیان کرد: همچنین ماموران محیط زیست شهرستان کازرون از یک مغازه پرنده فروشی در این شهر، 2 قطعه قرقاول نر و ماده کشف کردند.
جعفری گفت: بر اساس قانون، خسارت نگهداری غیر قانونی قوچ وحشی حدود 100 میلیون ریال و خسارت هر قطعه قرقاول چهار میلیون ریال برآورد می شود.
شهرستان کازرون در فاصله 120کیلومتری غرب کازرون واقع شده است.
قرقاول، واژه ای ترکی است و نام های فارسی آن تذرو، ترنگ و خروس صحرایی است. قرقاول یا تذرو، پرنده‌ای از راسته ماکیان‌سانان است و در بیشتر نقاط آسیا و همچنین یونان و بلغارستان در اروپا زندگی می‌کند و توسط انسان به بسیاری از کشورهای دیگر هم وارد شده اما جمعیت آنها رو به کاهش است. ‌
زیستگاه این پرنده در جنگل‌های مرطوب، بوته‌زارهای تمشک و درختان پهن‌برگ ‌است و از برگ‌های درختان، حشرات، تمشک، دانه‌ها و میوه‌های جنگلی تغذیه می‌کند، افزایش و کاهش میوه‌های جنگلی و حشرات در جمعیت این پرنده موثر است.
جنس نرو ماده این پرنده کاملا با هم متفاوت است. نرهای بالغ، پر و بال رنگین، پُر زرق و برق و دمی دراز تر دارند و سر و گردن آنها به رنگ سبز تیره براق است. در قرقاول‌های ماده رنگ پرها، نخودی تیره با لکه‌های قهوه‌ای زیاد و به رنگ محیط اطراف است و همین باعث می‌شود در دوران طولانی خوابیدن روی تخم‌ها و زمان پرورش جوجه‌ها از دیدها پنهان بماند.
این پرنده سالانه ۱۲تخم در اواسط اردیبهشت ماه بر جا می‌گذارد و مدت نشستن روی تخم‌ها حدود ۲۰ روز است.
7372 /6118
خبرنگار: ناصر درخشنده ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.