رییس واحد اهدای عضو هرمزگان روز یکشنبه در این خصوص اظهار داشت: ابراهیم کهورزاده جوان هرمزگانی است که ۲۶ فروردین ماه امسال به دلیل تصادف دچار مرگ مغزی شد.

دکتر محمود حسین پور ادامه داد: اعضا بدن این جوان شامل دو کلیه و کبد بعد از برداشت، برای به پیوند به بیمارستان ابن سینای شیراز منتقل شد.

وی تصریح کرد: کبد وی به خانم ۵۵ ساله و کلیه ها به آقای ۵۸ ساله و خانم ۴۸ ساله نیازمند پیوند ، اهدا شد.

رییس واحد اهدای عضو هرمزگان خاطرنشان کرد: این چهارمین مورد از اهدای عضو در استان در ۱۰ روز اخیر است.

دکتر حسین پور با اشاره به افزایش رضایت خانواده ها در مقایسه با سالهای گذشته برای اهدای عضو افزود: با توجه به ابعاد انسانی و خیر اندیشانه کار اهدای عضو و تاثیر آن در زندگی بخشیدن به بیماران نیازمند پیوند، امیدواریم که میزان رضایت خانواده ها هر روز بیشتر از قبل شود.

متخصصان علم پزشکی می گویند، مرگ مغزی درمان ندارد، اما می‌توان با اهدای اعضای بدن فردی که دچار مرگ مغزی شده به دیگر بیماران نیازمند عضو، زندگی دوباره بخشید.

نخستین ‌بار در ۱۸۲۳ میلادی در آلمان پیوند بافت پوست از بدن فردی بر محل دیگری از بدن خودش با موفقیت انجام شد و از آن زمان تا امروز پیشرفت های قابل ملاحظه ای در این بخش صورت گرفته است.

پیوندهای متداول عبارتند از کلیه ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان، پوست و قرنیه؛ همچنین برخی از ارگان ها و بافت ها را می توان زمانی که شخص اهدا کننده زنده است به شخص دیگری پیوند زد مانند یکی از کلیه ها و بخشی از کبد اما در بیشتر موارد اهدای عضو زمانی صورت می گیرد که فرد اهدا کننده در قید حیات نباشد.

نخستین پیوند انجام شده در ایران در ۱۳۱۴ خورشیدی و با پیوند قرنیه شروع شد و پس از آن پیوند کلیه در ۱۳۴۷ خورشیدی انجام گرفت، همچنین پیوند مغز استخوان در ۱۳۶۹ خورشیدی، پیوند قلب و کبد در ۱۳۷۲ خورشیدی، پیوند ریه در ۱۳۷۹ خورشیدی و در نهایت پیوند روده و پانکراس در ۱۳۸۵ خورشیدی صورت پذیرفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.