فصل سوم قانون انتخابات به شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان ‌اشاره دارد و اعلام کرده که تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، ۱۸سال تمام و عاقل‌بودن از شرایط رای دادن است.‌

این روزها فضای بسیاری از شهرها و روستاهای هرمزگان را شور انتخاباتی فرا گرفته است به گونه‌ای که هر روز شاهد برگزاری‌ همایش‌های مختلف به همراه برنامه‌های شاد با حضور اقشار مختلف مردم به خصوص جوانان هستیم.

رای اولی‌های هرمزگان نیز که به سن تکلیف سیاسی هم رسیده اند، سهم بسزایی را در دوم اسفندماه امسال برای آینده استان خود ایفا خواهند کرد و در مشارکت حداکثری و ایجاد حماسه‌ای باشکوه مصمم هستند.

بی‌شک حضور رای اولی‌ها در شور و نشاط‌بخشی به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شوریا اسلامی بسیار اثرگذار است و در این دوره نیز مشارکت حداکثری این افراد در پای صندوق‌های رای پیش‌بینی می‌شود.

برای شرکت در انتخابات احساس تکلیف می‌کنم

سینا جوانی ۲۰ساله دارای مدرک تحصیلی دیپلم کامپیوتر به خبرنگار ایرنا گفت: با حضور در پای صندوق‌های رای دراین دوره از انتخابات سهم خودم را به استانم ادا خواهم کرد زیرا احساس تکلیف می‌کنم.

وی بیان کرد: از اینکه برای اولین‌بار در انتخابات شرکت می‌کنم کمی اضطراب دارم اما با مراجعه به ستادهای انتخاباتی کاندیدای مختلف در سطح شهر بندرعباس، سعی کرده‌ام آگاهی و اطلاعات بیشتری را کسب کنم.

این جوان پرشور اظهار کرد: برای من به عنوان یک جوان مهم است که نماینده‌ای که انتخاب می‌کنم بتواند شجاعانه از استان و شهرم دفاع کند و اجازه ندهد حقوق مردم پایمال شود و به وعده‌های خود عمل کند.

وی ادامه داد: عملکرد کاندیدهایی که در ادوار مختلف نیز نماینده استان بودند برایم اهمیت زیادی دارد زیرا کارنامه فعالیت‌های آنان محسوب می‌شود.

این جوان هرمزگانی که اکنون نیز بیکار است، مهم‌ترین دغدغه و نگرانی جوانان بومی استان را اشتغال می‌داند و می‌گوید: امیدوارم هر شخصی که به مجلس شورای اسلامی راه یافت بتواند این مشکل را برطرف کند تا دیگر شاهد معضل بیکاری جوانان در پایتخت اقتصادی کشور نباشیم.

نماینده، تفریحات سالم را برای جوانان فراهم کند

زهرا که دانشجوی رشته روان‌شناسی در مقطع کارشناسی است، انتظار خود از نماینده‌ای که انتخاب می‌شود را فراهم کردن تفریحات سالم برای جوانان استان عنوان کرد.

وی افزود: به دلیل شرایط آب و هوایی گرم استان در بیشتر فصل‌های سال و نبود فضاهای مناسب تفریحی، شاهد افزایش آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد در سطح شهر هستیم.

این بانوی رای اولی، ویژگی‌های نماینده خوب را صداقت، عمل به وعده‌ها، انقلابی، شجاعت و دفاع از حقوق مردم استان دانست و گفت: در این چند روز که تبلیغات کاندیدها آغاز شده سعی کردم در فضای مجازی برنامه‌های آینده آنان را دنبال کنم تا بهترین گزینه را انتخاب کنم.

زهرا با اشتیاق از احساس خود برای اولین‌بار رای دادن می‌گوید: در آن روزها که همراه خانواده پای صندوق‌های رای می‌رفتم مسائل سیاسی برایم جذابیت داشت و خیلی دوست داشتم که یک روز خودم نیز حق رای داشتن داشته باشم و اکنون به آن حق رسیده‌ام.

نگران اشتغال در آینده هستم

یک جوان رای اولی دیگر در بندرعباس نیز با اشاره به اینکه به عنوان یک رای اولی می‌توانم در سرنوشت خودم و جامعه موثر باشم، اظهار داشت: مهم‌ترین نگرانی‌ام برای آینده، اشتغال بعد از دوران فارغ‌التحصیلی از دانشگاه است.

فاطمه به خبرنگار ایرنا گفت: یک نماینده وقتی که انتخاب می‌شود باید همه تلاش خود را برای برطرف کردن بیشترین مشکلات مردم استان به خصوص جوانان که آینده‌سازان کشور هستند انجام دهد این انتظار بزرگی نیست.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه حتی جوانان از استان‌های دیگری برای اشتغال به هرمزگان سفر می‌کنند، من هیچ امیدی به اینکه بتوانم در استان خودم مشغول بکار شوم ندارم.

این جوان رای اولی افزود: خوشحالم از اینکه بالاخره زمان آن رسیده که در سرنوشت استان و کشورم می‌توانم سهیم باشم و مشارکت کنم و ترجیح می‌دهم نماینده‌ای را انتخاب کنم که دارای ویژگی‌هایی شامل، آگاهی نسبت به امور استان، مردمی، دلسوز و شجاع باشد.

به کسی رأی می‌دهم که مانند شهید سلیمانی شجاع باشد

دیگر رای اولی شهر بندرعباس گفت: ما دانش آموزان آینده‌سازان ایران هستیم و به همین دلیل سرنوشت کشورمان نیز برایمان مهم است.

الهه حمزه‌یی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: انتخابات و حضور نوجوانان رای اولی در پای صندوق‌های رای سهم و جایگاه ما را در این سرنوشت نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: حضور دانش‌آموزان رای اولی در عرصه انتخابات، در کنار نشاط اجتماعی، حس مسوولیت‌پذیری در عرصه‌های اجتماعی را نیز تمرین‌ می‌کنند.

این دانش‌آموز منطقه دو بندرعباس ابرازداشت: رای مردم و از جمله رای اولی‌ها در انتخابات نشان دهنده اعتماد آن‌ها به نمایندگان مجلس است بنابراین انتظار داریم نمایندگان نیز تابع قانون مجلس باشند و مردم وآینده این نوجوانان فردای ایران را جدی بگیرند.

این دختر نوجوان معتقد است: یک نماینده مجلس باید ضمن شناخت دقیق از قوانین، خود را نسبت به مسال مختلف آموزش و پروش و آینده فرزندان ایران متعهد و مسوول بداند.

حمزه‌یی اضافه کرد: امیدوارم کسانی که رأی می‌آورند به وعده‌های خود عمل کنند و دروغ نگویند و به دنبال منفعت‌های شخصی خودشان نباشند بلکه در مجلس از حق مردم و جوانان کشور به خوبی دفاع کنند.

این رای اولی شهر بندرعباس افزود: من به کسی رأی می‌دهم که مانند شهید حاج قاسم سلیمانی، نترس، شجاع و قوی باشد.

افزون‌بر۷۲هزار رای اولی در هرمزگان

براساس سرشماری سال ۹۵ استان هرمزگان، یک‌میلیون و۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد یک‌میلیون و۱۷۴هزار و۱۶۴ نفر واجد شرایط رای دادن هستند که بر این اساس ۷۲هزار و ۴۰۲نفر رای اولی در هرمزگان نماینده یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را انتخاب می‌کنند.

هرمزگان دارای ۵ کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی شامل، حوزه مرکزی شامل بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بندرخمیر و بوموسی سه نفر، حوزه شرق هرمزگان شامل، میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد یک نفر و درحوزه غرب این استان ازقبیل، بندرلنگه، بستک و پارسیان یک نفر است.

در این دوره از۴۶نفر داوطلب نمایندگی مجلس، هشت نفرزن شامل سه نفر زن از حوزه انتخابیه بندرعباس مرکز استان سه نفر از شرق و یک زن هم از غرب استان نامزد نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شده اند که نسبت به دوره های گذشته کم سابقه است.

از بین کل نامزدهای تایید صلاحیت شده ۲۶نفر از حوزه انتخابیه حوزه مرکزی شامل بندرعباس، قشم، حاجی‌آباد، بندرخمیر وبوموسی،۱۱ نفرحوزه غرب هرمزگان شامل بندرلنگه، بستک و پارسیان و ۹نفر در حوزه شرق هرمزگان شامل میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد می باشند.

یک‌هزار و ۳۱۸شعبه اخذ رای در مناطق مختلف شهری و روستایی هرمزگان در نظر گرفته شده که ۷۸۵شعبه ثابت و۵۳۳ شعبه سیار است.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان سراسر کشور دوم اسفندماه سال‌جاری در شهرها وروستاهای هرمزگان برگزار می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.