در آستانه برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تبلیغات نامزدها برای جلب آرای مردم یکی از مهمترین رویدادهای این روزهای کشور است.

نقش تبلیغات در انتخابات برای جلب آرا مردم و حضور حداکثری در پای صندوق‌های رای و یا میزان رای‌آوری هریک از نامزدهای انتخاباتی بسیار مهم است.

تبلیغات انتخاباتی به مجموعه‌ای از روش‌ها و عملیاتی گفته می‌شود که به صورت مستقیم و غیرمستقیم منجر به اشاعه شخصیت، تفکر، نظرات، انتقادات، پیشنهادات و برنامه‌های نامزد انتحاباتی می‌شود و شامل رساندن و شناساندن آن به بطن جامعه و تک‌تک افراد با هدف ایجاد حس اعتماد در آنها به منظور رای دادن به فردی برای گرفتن پست و منصبی است که لازمه آن انتخاب شدن به وسیله رای‌گیری است.

هدف نامزدها از تبلیغات، تاثیرگذاری بر تصمیم رای‌دهندگان است و نامزدی می‌تواند در این عرصه موفق عمل کند که بتواند با بهره‌گیری از بهترین روش‌ها و ابزارهای تبلیغاتی توجه مردم را به خود جلب کند.

هدف نامزدها از تبلیغات، تاثیرگذاری بر تصمیم رای‌دهندگان است و نامزدی می‌تواند در این عرصه موفق عمل کند که بتواند با بهره‌گیری از بهترین روش‌ها و ابزارهای تبلیغاتی توجه مردم را به خود جلب کند.

این در حالی است که با توجه به اینکه آگاهی و سواد سیاسی مردم جامعه با گسترش رسانه‌های ارتباط جمعی به ویژه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از رشد قابل توجهی برخوردار شده است، چنانچه تبلیغات با کیفیت و شکل مناسبی انجام نگیرد به یک ضدتبلیغ تبدیل خواهد شد که پیامد آن حاصل شدن نتیجه‌ای خلاف انتظار نامزد انتخاباتی است.

از این رو تبلیغات به روش مناسب یکی از مهمترین لازمه‌های موفقیت در رقابت‌های انتخابات است.

یکی از مهمترین ابزارهای تبلیغات در عرصه کنونی، رسانه است، با این تفاوت که در سال‌های اخیر با بروز و ظهور شبکه‌های اجتماعی، بیشترین بار تبلیغات از رسانه‌های مکتوب به رسانه‌های مجازی منتقل شده است و این موضوع در تبلیغات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به خوبی مشهود است.

در همین راستا برای بررسی موضوع اهمیت تبلیغات در عرصه انتخابات، باید و نبایدهای تبلیغاتی بر اساس قانون انتخابات، آسیب‌شناسی و بررسی فرصت‌ها و چالش‌های تبلیغات در رسانه‌های مکتوب و شبکه‌های اجتماعی و تغییر رویکردهای تبلیغاتی، میزگردی با حضور کارشناسان و فعالان رسانه‌های مکتوب و مجازی استان چهارمحال و بختیاری در دفتر خبرگزاری ایرنا مرکز شهرکرد برگزار شده است.

حجت‌الله شیروانی دانش‌آموخته مقطع کارشناسی‌ارشد علوم سیاسی، سیدحسین‌ نژادحسینی معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، میثم محمودیان فعال رسانه‌ای و صادق صدری‌نژاد مدیر تبلیغات و فعال شبکه اجتماعی کارشناسان حاضر در این میزگرد بودند که دیدگاه‌های خود را ارائه دادند.

تبلیغات از اصلی‌ترین راه‌های معیار انتخاب نامزدهای انتخاباتی

یک دانش‌آموخته رشته علوم سیاسی در این میزگرد با تشریح اهمیت انتخابات و مقوله تبلیغات انتخاباتی، اظهار داشت: مقوله انتخابات به معنای امروزی آن ریشه در اندیشه قرارداد اجتماعی دارد که در نظام‌های دموکراتیک از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از مظاهر حقوق شهروندی به شمار می‌رود.

حجت‌الله شیروانی افزود: انتخاب کردن و انتخاب شدن در نظام‌های سیاسی مبتنی بر دموکراسی امری طبیعی است و در همین راستا در زمان انتخابات، یکی از اصلی‌ترین راه‌های معیار انتخاب نامزدها، تبلیغات است که به معرفی کردن هر چه بیشتر انتخاب‌شوندگان کمک می‌کند.

در دنیای پیچیده امروزی، تبلیغات از موضوعات مهمی است که به چالش کشیده شده است و نیازمند بررسی آسیب‌شناسانه است.

وی تصریح کرد:با این وجود در دنیای پیچیده امروزی، تبلیغات از موضوعات مهمی است که روش‌های متداول آن به چالش کشیده شده است و نیازمند بررسی آسیب‌شناسانه است.

این دانش‌آموخته رشته علوم سیاسی با بیان اینکه تبلیغات انتخاباتی تنها به نصب بنر و پوستر محدود نمی‌شود، اظهار داشت: تبلیغات اشکال و انواع مختلفی دارد که اگر از سوی افراد حرفه‌ای، خلاق و نوآور انجام گیرد تاثیر بسیاری زیادی در جلب آرای عمومی دارد.

لزوم فراهم کردن بسترهای مناسب و متنوع‌تر تبلیغات انتخاباتی

شیروانی با تاکید بر فراهم کردن بسترهای مناسب و متکثر تبلیغات در عرصه انتخابات کشور، افزود: باید بسترهای مناسب و متنوع‌تری برای تبلیغات انتخاباتی فراهم کرد، چرا که تبلیغات به شیوه‌های سنتی و یا انتقال داده‌های خام به مخاطب در فضای مجازی نمی‌تواند نامزدها را به هدف مطلوب خود برساند بلکه جامعه امروز نیاز به تکثر و به رسمیت شناختن تنوع نیاز دارد.

وی همچنین بر فراهم کردن بیش از پیش فضاهای گفت‌وگو بین نامزدها و بین مردم و نامزدهای انتخاباتی تاکید کرد و گفت: در تبلیغات یک‌سویه نمی‌توان بلوغ و فرهنگ سیاسی جامعه را ارتقا داد بلکه با فراهم کردن فضاهای گفت‌وگوی دو طرفه و آزادی‌های بیشتر می‌توان به برگزاری انتخابات حداکثری و پرشور و نشاط امیدوارتر شد.

شیروانی، احزاب و تشکل‌های سیاسی را از دیگر ابزارهای تبلیغاتی در عرصه انتخابات عنوان کرد و گفت: یکی از مهمترین حلقه‌های گمشده در عرصه انتخابات کشور، نبود احزاب قوی و سازمان‌یافته است و این خلا نه تنها عرصه را برای گسترش گرایش‌های قومی و قبیله‌ای فراهم می‌کند، بلکه بخش مهمی از فضای تبلیغاتی را تحت تاثیر خود قرار داده است.

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: بخش بزرگی از تبلیغات در احزاب رخ می‌دهد و این مهم در نظام‌های دموکراتیک به خوبی مشهود است اما جای که احزاب به معنای واقعی شکل نگرفته باشد این موضوع یکی از چالش‌های عرصه انتخابات به شمار می‌رود.

شیرانی، همچنین با اشاره به اثرگذاری رسانه در عرصه تبلیغات انتخاباتی، افزود: رسانه اگر چه جایگاه و اثرگذاری خود را در انتخابات دارد اما سایر عوامل نظیر گرایش‌های قومی و شخصیت‌های کاریزماتیک  نیز در این زمینه اثرگذار هستند.

وی، بهره‌گیری از تبلیغات محیطی اثرگذار، توجه به اصول و فنون حرفه‌ای طراحی و تبلیغات میدانی، استفاده از نخبگان هنری و طراحان حرفه‌ای و پیوند بین هنر و تبلیغات انتخاباتی را از دیگر راهکارهای موثر تبلیغات در عرصه انتخابات برشمرد و گفت: با تاسف باید گفت که استفاده از این ظرفیت‌ها روز به روز تضعیف می‌شود و در انتخابات کنونی چنین مواردی کمتر دیده می‌شود.

تبیین باید و نبایدهای تبلیغات انتخاباتی

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز در این میزگرد با اشاره به نقش رسانه‌ها در عرصه تبلیغات انتخاباتی، اظهار داشت: رسانه‌های مجازی و مکتوب، چاپخانه‌ها و کانون‌های تبلیغاتی ارتباط مستقیمی با تبلیغات انتخاباتی دارند و در همین راستا یک سری بایدها و نبایدها از سوی ستاد انتخابات وزارت کشور برای فعالیت رسانه‌ها ابلاغ شده است.

سیدحسین نژادحسینی در این میزگرد افزود: رسانه‌ها از یک سو نقش بسیار مهمی در مشارکت حداکثری مردم در انتخابات دارند و از سوی دیگر می‌توانند در عرصه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی مطابق قانون اثرگذاری خود را در این حوزه به نمایش بگذارند.

وی تصریح کرد: توجه به سایز و اندازه استاندارد پوسترهای تبلیغاتی، دوری از تخریب شخصیت‌ها و نامزدها و خودداری از چسباندن پوسترها به در و دیوار امکان عمومی، برخی باید و نبایدهای تبلیغات انتخاباتی است و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این حوزه نظارت دارد و چنانچه تخلفی رخ دهد گزارش می‎دهد.

نژادحسینی با تاکید بر اینکه تاکنون تخلفی از سوی هیچ یک از رسانه‌های استان در خصوص تبلیغات انتخاباتی گزارش نشده است، تصریح کرد: بی‌شک قانونمداری و حفظ اعتماد عمومی به عنوان یکی از مهمترین سرمایه‌های اجتماعی کشور می‎تواند رسانه‌ها را در انجام رسالت خود کمک بسزایی کند.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری همچنین به وضعیت فضای مجازی در استان اشاره کرد و گفت: با توجه به نفوذ و گستردگی مخاطبان فضای مجازی در جامعه کنونی، فعالان شبکه‌های اجتماعی نیز می‎توانند نقشی به مراتب موثرتر از رسانه‌های مکتوب در تحقق مشارکت حداکثری داشته باشند که در همین راستا نشست‌هایی با فعالان این عرصه برگزار شده است.

نژادحسینی در پاسخ به اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در خصوص رصد و پالایش محتوای فضای مجازی در انتخابات چه نقشی دارد؟ با بیان اینکه رصد فضای مجازی در حیطه وظایف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، خاطرنشان کرد: این اداره‌کل عضوی از این شورا است.

وی با بیان اینکه برای تبلیغات و تولید محتوای نشریات، معیار و ملاک قانون است و جز آن برای رسانه‌ها محدودیتی وجود ندارد، اظهار داشت: مطبوعات در راستای اصول و مبانی نظام و آنچه در قانون برای آن تعریف شده است، می‌توانند آزادانه فعالیت کنند.

نژادحسینی، با تاکید بر اهمیت این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، بیان داشت: از آنجا که مجلس در راس امور کشور است و در تعیین سرنوشت کشور بسیار اثرگذار است و از سوی دیگر هجمه‌های دشمن برای کمرنگ کردن حضور مردم در پای صندوق‌های رای تشدید شده، ضروری است تا از همه ظرفیت‌ها برای شوربخشی به انتخابات بهره‌گیری کرد.

یکی از مهمترین انتظاراتی که از رسانه‌ها و مطبوعات در عرصه انتخاب وجود دارد، تبیین شاخص‌های فرد اصلح است.

وی افزود: همچنین یکی از مهمترین انتظاراتی که از رسانه‌ها و مطبوعات در عرصه انتخاب وجود دارد، تبیین شاخص‌های فرد اصلح است.

مطبوعات چاپی عرصه تبلیغات را به فضای مجازی واگذار کرده است

در فضای کنونی، بیش از آنکه رسانه‌های مکتوب مرجع مردم باشند، فضای مجازی این مرجعیت را به دست گرفته است.

یک فعال رسانه‌ای و مدیر مسئول هفته‌نامه پگاه نیز در این میزگرد در پاسخ به این سوال که آیا مطبوعات عرصه تبلیغات را به فضای مجازی واگذار کرده است؟، گفت: بله این یک واقعیت است که در فضای کنونی، بیش از آنکه رسانه‌های مکتوب مرجع مردم باشند، فضای مجازی این مرجعیت را به دست گرفته است.

میثم محمودیان با بیان اینکه رسانه‌ها امروز بیش از آنکه اثرگذار باشند، اثرپذیر شده‌اند، تصریح کرد: یکی از دلایل این موضوع به حرفه‌ای نبودن رسانه‌ها مربوط می‌شود به نحوی که به طور مشخص در این استان، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حرفه‌ای اندک هستند.

وی، بخش دیگری از ناکارآمدی رسانه‌های کشور را تحقق نیافتن کامل دموکراسی دانست و گفت:چنانچه ظاهری از دموکراسی در یک کشور وجود داشته باشد، به جای آنکه معیار و میزان مردم در انتخاب نامزد مورد نظر خود بر اساس گرایش‌های سیاسی و مطالبه‌گری باشد، ناشی از نگاه‌های منطقه‌ای و قومی و قبیله‌ای است.

محمودیان تصریح کرد: بخشی از چالش‌های موجود در فضای تبلیغات انتخاباتی نیز ناشی از فرهنگ سیاسی موجود در جامعه است که به مردم مربوط می‌شود و می‌طلبد تا در تقویت بلوغ سیاسی اهتمام بیشتری به کار گرفته شود.

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه بخشی از رسانه‌های مکتوب جایگاه خود را از دست داده‌اند و نمی‎توانند در فضای انتخاباتی اثرگذار باشند، افزود: گرانی کاغذ، مشکلات و تنگناهای اقتصادی، تغییر ذائقه مردم از فضای مکتوب به فضای مجازی و از همه مهمتر نبود خبرنگاران تحلیل‌گر و حرفه‌ای سبب شده تا رسانه جایگاه واقعی خود را در کشور از دست دهد.

محمودیان ادامه داد: در سال‌های گذشته به سبب نبود فضای مجازی، نامزدهای انتخاباتی مجبور بودند تبلیغات خود را به نشریات واگذار کنند اما امروز با شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی متنوع در فضای مجازی، عرصه برای رسانه‌های مکتوب تنگ شده و فضای مجازی جای آن را گرفته است.

فضای مجازی فرصتی موثر برای تبلیغات انتخاباتی

یک فعال شبکه‌های اجتماعی نیز در این میزگرد گفت: مطبوعات نه اینکه به سبب مشکلات اقتصادی مرجعیت خود را در جامعه از دست داده‌اند، بلکه تغییر ذائقه مردم باعث شده است نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر، گرایش جامعه به سمت فضای مجازی سوق داده شود.

صادق صدری نژاد در این میزگرد افزود: فضای مجازی به دلیل کارکرد آسان، صرفه اقتصادی، انتقال سریع اطلاعات و صرفه‌جویی در وقت و انرژی از اقبال بیشتری در بین مردم برخوردار شده است اما همین فضا نیز با چالش‌ها و آسیب‌های زیادی مواجه است.

فضای مجازی به دلیل کارکرد آسان، صرفه اقتصادی، انتقال سریع اطلاعات و صرفه‌جویی در وقت و انرژی از اقبال بیشتری در بین مردم برخوردار شده اما همین فضا نیز با چالش‌ها و آسیب‌های زیادی مواجه است.

صدری‌نژاد افزود: فضای مجازی به دلیل کارکرد آسان، صرفه اقتصادی، انتقال سریع اطلاعات و صرفه‌جویی در وقت و انرژی از اقبال بیشتری در بین مردم برخوردار شده اما همین فضا نیز با چالش‌ها و آسیب‌های زیادی مواجه است.

وی تصریح کرد: برخی فعالان فضای مجازی نیز از تخصص و سواد رسانه‌ای لازم برخوردار نیستند و با ارائه اطلاعات خام به مخاطبان خود به جای هدایتگری و جریان‌سازی، رفتارهای منفعلانه از خود نشان می‌دهند.

صدری‌نژاد به چالش‌های فضای مجازی اشاره کرد و گفت: فعالیت در فضای مجازی با وجود همه فرصت‌هایی که فراهم کرده است، اما با محدودیت‌هایی نیز مواجه است که این محدودیت‌ها بیشتر ناشی از قوانین دست و پاگیر است.

این فعال شبکه‌های اجتماعی نسبت به موضع منفی برخی از مسئولان در خصوص فضای مجازی، تصریح کرد: برخی از مسئولان همچنان بر این عقیده هستند که فضای مجازی، فضای ناسالمی است از همین رو نمی‌توان بر اساس چنین تفکری، انتظار داشت که فضای مجازی در عرصه انتخابات بتواند شور و نشاط ایجاد کند.

صدری‌نژاد خاطر نشان کرد: بر اساس همین محدودیت‌ها است که بسیاری از فعالان شبکه‌های اجتماعی رسالت خود را محدود به اطلاع‌رسانی کرده‌اند و وارد فضای تولید محتوا و تحلیل مسائل و واقعیات روز جامعه نمی‌شوند.

حامیان قدرتمند گوی رقابت را از کانون‌های تبلیغاتی محلی ربوده‌اند

این مدیر کانون تبلیغاتی نیز در ادامه به چالش‌هایی که فراروی کانون‌های تبلیغاتی در عرصه تبلیغات انتخابات وجود دارد، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر اسپانسرهای بزرگی در عرصه انتخابات ظهور کرده‌اند که فضا را از کانون‌های تبلیغاتی استانی و منطقه‌ای گرفته‌اند و امروز بسیاری از کانون‌ها زمینه فعالیت در این حوزه را از دست داده‌اند.

صدری‌نژاد خاطرنشان کرد: اگرچه بخشی از این چالش به خود کانون‌های تبلیغاتی برمی‌گردد که نتوانسته‌اند به روز شوند و متناسب با ذائقه مردم نوآوری کنند اما هزینه‌های بالای چاپ و ظهور رقیبان قدرتمند غیربومی سبب شده تا از گوی رقابت خارج شوند.

به گزارش ایرنا، انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفندماه در سراسر کشور از جمله چهارمحال و بختیاری برگزار می‌شود.

با نزدیک شدن به زمان اخذ رای ، تبلیغات نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرها و روستاها در دو روز باقی مانده به اوج خود رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.