زهرا همتی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگرچه در سال های اخیر در حوزه مطالبات و قوانین مرتبط با زنان تغییرات گسترده ای انجام شده ولی مقایسه مطالبات زنان با اقدام های انجام گرفته نشان می دهد تا رسیدن به نقطه مطلوب همچنان فاصله وجود دارد.

وی ادامه داد: در حوزه های مختلف اعم از فرهنگ، اقتصاد و سیاست زنان مطالباتی داشته و خود را برابر با مردان نمی بینند که بسیاری از آنها به دلیل خلاهای قانونی موجود است که باید توسط نمایندگان دیده و تبدیل به قانون شود.

همتی گفت: به عنوان نمونه در حوزه سیاسی، زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه بیشتر در زمان رای گیری انتخابات دیده شده و در سایر حوزه های سیاسی با توجه به وجود کلمه رجال سیاسی حضوری کمرنگ دارند.

وی کاندید نشدن زنان ایران در انتخابات ریاست جمهوری را نمونه ای در این زمینه عنوان کرد و یادآور شد: این مساله موجب می شود زنان احساس عدم تحقق حقوقشان در حوزه سیاسی داشته و نتوانند بنحوی شایسته توانمندی خود را ابراز کنند.

این فعال سیاسی همچنین به خلاهای موجود در قوانین خانواده اشاره کرد و گفت: در قوانین مربوط به خانواده نیز با توجه به اینکه ریاست خانواده برعهده مرد گذاشته شده، مرد می تواند هر وقت بخواهد چنانچه دلایل قوی نیز برای طلاق نداشته باشد ولی زن را طلاق دهد.

وی با ذکر اینکه از طرفی زنان خانه دارهنوز پشتوانه محکمی نداشته و از چتر بیمه ای مناسبی برخوردار نیستند افزود: در حوزه حمایت از زنان سرپرست خانوار اعم از دستگاه‌های حمایتی و غیر حمایتی نیز قوانینی که تصویب می شوند آنقدر پررنگ نیستند که از این زنان حمایت جدی داشته باشند.

همتی معتقد است: در استخدام ها نیز با وجود آمار بالایان تحصیلکرده ولی جذب نیروها متناسب با تعداد زنان نیست و عمده استخدام ها با اولویت مردان انجام و آمار بالای بیکاری زنان تحصیلکرده بیانگر این مساله است.

نیازهای زنان باید مطالبه عمومی این قشر باشد

وی اظهار کرد: یکی از علت های عدم تحقق مطالبات زنان این است که این نیازها هنوز به دغدغه کل زنان جامعه تبدیل نشده و این دغدغه بیشتر از سوی زنان مدیر و زنانی که حضور جدی‌تری در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی داشته، مطرح می شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: یکی از اقدام های مهم دولت دوازدهم اختصاص حداقل ۳۰ درصد پست های مدیریتی برای زنان بود که این مساله در دراز مدت می تواند به توانمندی زنان و احساس اعتماد به نفس این قشر کمک کند.

وی گفت: این اقدام دولت موجب حمایت و کمک به زنان شده بطوریکه راهکاری برای عبور از سقف شیشه ای است که جامعه و در برخی موارد زنان ناخواسته برای خود ایجاد کرده و موجب کاهش اعتماد بنفس این قشر شده است.

ضرورت تعدد مسئولان زن در سطح ملی

وی گفت: یکی از مطالبات زنان این است که مسئولان زن در سطح ملی بیشتر شود و حداقل در هیئت دولت چند وزیر زن وجود داشته باشد ولی ما هنوز به حداقل این مساله نیز نرسیده ایم.

وی با ذکر اینکه در بسیاری از حوزه های فرهنگی و ورزشی مطالبات زنان و مردان متناسب با هم تحقق نیافته گفت: سرانه فضای ورزشی موجود در کشور متناسب با سرانه ورزشی مردان نیست و امکانات زنان در این حوزه بسیار محدودتر است.

وی همچنین اضافه کرد: اگرچه قانونی برای عدم حضور زنان در ورزشگاه ها وجود ندارد ولی چنانچه قانونی مصوب شود که زنان مثل مردان می توانند در ورزشگاه ها حضور یابند این مساله به افزایش اعتماد بنفس زنان و برابری حقوق آنها با مردان کمک خواهد کرد.

حقوق زنان در حوزه اجتماعی کمرنگ است

همتی گفت: در حوزه اجتماعی نیز حقوق زنان دارای خلاهای زیادی بوده که نمونه آن مباحث امنیت اجتماعی و حقوق کیفری نظیر قوانین شهادت و دیه است که حق زنان در این زمینه باز هم متناسب با مرد رعایت نشده است.
وی اظهار کرد: یکی دیگر از این موارد قانون عدم خروج زنان از کشور بدون اجازه همسر و یا دادن حق سکونت به شوهر است که در این زمینه حق زن ومرد برابر نیست.

کاندیدهای مجلس مطالبان زنان را در برنامه هایشان قرار دهند

همتی با گلایه از کمرنگ بودن مطالبات زنان در برنامه های کاندیدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه عمده مطالبات زنان در برنامه‌های کاندیداها وجود ندارد.
وی ادامه داد: برنامه های کاندیدها برای احقاق حقوق زنان چشمگیر نیست و محدود به این مساله است که زنان مظلوم هستند و مظلوم واقع شده که همگی شعارهایی هستند که تحقق نخواهند یافت.
وی با تاکید بر اینکه زنانی که قصد رای دارند باید موضع کاندید مورد نظر را بدانند گفت: زنان باید به کاندیدی رای دهند که به حقوق زنان توجه داشته و از خلاهای قانونی مرتبط با زنان آگاه و دغدغه اش باشد.
وی با اشاره به پایین بودن تعداد کاندیدهای زن در انتخابات مختلف از جمله انتخابات پیش رو گفت: این مساله بیانگر اینست که هنوز جامعه و زنان به این اعتماد بنفس برای کاندید شدن نرسیده اند.
وی گفت: زنان باید همچون زنان بسیاری از کشورها با شجاعت در عرصه انتخابات ورود پیدا کرده و با وجود اینکه ممکن است رد صلاحیت شده یا رای کمتری داشته باشند ولی برای عبور از عدم خودباری و ایجاد باور پذیری توانمندیهای زنان در جامعه خود را نشان دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.