براساس داده‌های شرکب آب منطقه ای هرمزگان در یک دوره ۵۲ ساله متوسط بارش در این استان ۱۸۷ میلی متر بوده، این درحالی است که بارش‌های سه ماه گذشته رشد ۲۴۵ درصدی را نسبت به دوره بلند مدت نشان می‌دهد.

در سال آبی جاری پارسیان با ۱۲۲ میلی‌متر بیشترین و باغات با ۱۸ میلی‌متر کمترین میزان بارش‌ها را به خود اختصاص داده اند ولی این بارش‌ها تاثیر محسوسی بر سدهای هرمزگان نداشته‌اند.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان، برای تغذیه سدهای استان بارش‌ها باید در بالا دست سدها رخ دهد.

هوشنگ ملایی روز چهارشنبه در نشست خبری اظهار داشت: اکنون ذخیره آب سد استقلال میناب ۵۲ میلیون متر مکعب از ۲۴۰ میلیون متر مکعب، سد جگین ۱۷۰ میلیون متر مکعب از ۲۱۰ میلیون متر مکعب و سد شمیل ۲۷ میلیون متر مکعب از ۱۰۰ میلیون متر مکعب ظرفیت آبگیری آنها است.

وی اشاره کرد: هم اکنون از آب سد شمیل برای آبیاری کشاورزی در بخش شمالی شهرستان میناب استفاده می شود که این موجب کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب، پایین آمدن هزینه بهره‌برداری محصول و افزایش رضایتمندی کشاورزان شده است.

وی اضافه کرد: شبکه آبیاری کشاورزی مناطق مرکزی و سایر بخش‌های شهرستان یاد شده هم در مراحل بعدی انجام می‌شود.

اضافه برداشت ۲۰ درصدی از منابع آب زیرزمینی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان یادآور شد: سال آبی ۹۶ -۹۷ را می‌توان بدترین سال آبی برای این استان نامید که افزون بر ۶۵ سانتیمتر سطح آب‌ سفره‌های زیرزمینی کاهش یافت و در سال آبی ۹۷-۹۸ سطح آب سفرهای زیر زمینی هم ۴۳ سانتی متر کاهش داشت.

وی با بیان اینکه حدود ۳۵۰ میلیون متر مکعب اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی انجام می‌شود، افزود: ۲۰ درصد آبی که از دشت‌های برداشت می شود اضافه است که در کاهش کیفیت آب تاثیر داشته و باید با اتخاذ سیاست‌های مناسب میزان برداشت را کاهش داد.

ملایی مثال زد: برداشت اضافه از دشت ایسین باعث اُفت کیفیت آب این دشت شده به گونه ای که درحال نصب آبشیرین کن هستیم تا امکان مصرف شرب از آب‌ آن فراهم شود.

وی همچنین بیان داشت: یکی از راه‌های کاهش برداشت همکاری کشاورزان و نصب کنتور بر روی چاه‌های آب برای آگاهی از میزان برداشت و مصرف است، اکنون ۲۰ هزار حلقه چاه دارای مجوز در این استان وجود دارد که پنج هزار و ۵۰۰ حقله از آنها دارای کنتور هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان تصریح کرد: می توان از شهرستان پارسیان به عنوان یکی از شهرستان‌های پشتاز در این زمینه یاد کرد چرا که ۹۰ درصد چاه‌های این شهرستان دارای کنتور هستند.

ملایی اشاره کرد: علاوه بر چاه‌های یاد شده چهار هزار و ۳۰۱ حلقه چاه هم وجود دارد که می توانند مشمول دریافت پروانه شوند.

وی گفت: کارهای مربوط به حدود یک هزار حلقه چاه از این چاه‌ها انجام شده که با نصب منصوبات، برای آنها پروانه بهره‌برداری صادر می‌شود.

سد سرنی آماده بهره برداری رسمی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان یاد آورشد: سد سَرنی با هزینه هفت هزار میلیارد ریال هزینه از منابع عمومی دولت و بانک توسعه اسلامی آماده بهره برداری رسمی شده و تصفیه خانه آن هم درسال آینده مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: ظرفیت ذخیره سازی آب این سد ۷۰ میلیون مترمکعب است که ۱۲ میلیون مترمکعب آن برای تامین آب شرب و چهار میلیون مترمکعب برای تغذیه دشت‌های منطقه و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عملیات اجرایی سد و نیروگاه سرنی و همچنین سامانه انتقال و تصفیه‌خانه آن، از دی‌ماه سال ۹۴ آغاز شده است.

سد سَرنی در ۳۴ کیلومتری جنوب شرقی میناب در حوضه آبریز اصلی خلیج فارس و دریای عمان، روی رودخانه سَرنی احداث شده که سرچشمه آن در قلل رشته کوه 'بشاگرد' قرار داشته و به دریای عمان می‌ریزد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان  اظهارداشت: پروژه‌های مختلفی در این استان در دست اجرا بوده که مهمترین آنها سد سرنی است که اشاره شد.

ملایی بیان داشت: از جمله دیگر طرح ها و پروژه های این شرکت می‌توان به مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی شهر بندرعباس، طرح تامین آب از سد شمیل برای بندرعباس، نوسازی مرحله دوم خط میناب - بندرعباس هم اشاره کرد.

وی اضافه کرد: مرحله اول نوسازی خط انتقال آب میناب - بندرعباس به طول ۱۶ کیلومتر در سال گذشته انجام و مورد بهره‌برداری قرار گرفت و مرحله دوم آن هم به طول ۱۴ کیلومتر در حال انجام است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.