تمدن اسلامی را می‌توان به ساختمانی تشبیه کرد که اگر قرار باشد یک بنای محکم و زیبا ساخته شود، لازمه آن هماهنگی و همفکری مهندسان و کارشناسان آن بناست از اینرو لازمه شکل ‌ری تمدن نوین اسلامی وحدت و انسجام اندیشمندان و مسلمانان جهان اسلام است تا این تمدن به درستی مسیر پیشرفت خود را ادامه دهد.

مجاهدت‌های همگانی مسلمانان، امید به فضل الهی و استمداد از او، تقوا، بصیرت و بیداری اسلامی، صبر و مقاومت، پرهیز از تحجر و ارتجاع، گسترش اخلاق انسانی، نگاه اجتهادی و عالمانه داشتن به عرصه‌های گوناگون دانش بشری، پرهیز از خودباختگی فرهنگی و سبک زندگی غربی از جمله عناصر اولیه تشکیل تمدن نوین اسلامی به شمار می‌رود.

رهبر معظم انقلاب در بیانیه مهم گام دوم انقلاب، به ورود انقلاب اسلامی ایران به دومین مرحله‌ خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی اشاره و بر لزوم نزدیک کردن انقلاب به آرمان بزرگش یعنی ایجاد تمدن نوین اسلامی تاکید دارند.

در آستانه میلاد پیامبراکرم(ص) و هفته وحدت و راستای بیانیه مهم گام دوم انقلاب، همایش وحدت مسلمان؛ تراز تمدن نوین اسلامی روز سه‌شنبه به میزبانی دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل سنت هرمزگان در سالن حوزه علمیه خواهران بندرعباس برگزار شد.

در این همایش صاحبنظران ضمن بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود وحدت را یک ضرورت‌ جدی در جامعه انسانی دانسته و تکیه به قرآن و سیره پیامبر اکرم(ص) را رمز حفظ وحدت مسلمانان دانستند. 

انقلاب اسلامی آغازی بر احیای تمدن نوین اسلامی است

در این همایش، نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس در این همایش اظهارداشت: مقام معظم رهبری برای توسعه تمدن اسلامی، نظریه جدید «تمدن نوین اسلامی» را مطرح کرده است لذا عالمان دینی و طلاب جوان روی این مساله راهبردی تمدن اسلامی باید پژوهش‌های علمی انجام دهند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد عبادی‌زاده ادامه داد: تمدن اسلامی که دوره‌های آغازین آن در صدر اسلام توسط پیامبر رحمت پایه گذاری شد و در این راه تلاش‌های زیادی انجام شد، فراز و نشیب‌ها  و سلسله مراتب‌ها را پشت سرگذاشت تا امروز این سلسله به دست ما رسیده است.

وی افزود: تمدن اسلامی از جبل الطارق، اندلس، جزیره‌های سی‌سی عبور کرد و به مرحله‌ای رسید که توانست ۵۰۰ سال تمام در اندلس قدم و اسپانیای جدید سروری کند و در بخش‌هایی از آسیا، آفریقا و اروپا گسترش  یافت.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان تصریح کرد: فتح‌های اسلام همگام با شاخصه‌های تمدنی به پیش رفت در حوزه سخت‌افزار تلاش‌های زیادی شد، در روزهایی که دانشگاه‌ نبود بار علمی تمدنی جهان اسلام برعهده حوزه‌های علمیه بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی‌زاده، تشکیل نیروی دریایی، ورود کشتی‌های اسلامی به آب‌های سایر کشورها و تشکیل سپاه امت اسلام و فعالیت‌های علمی و ادبی عالمان فرهنگ و دینی اسلام همه را در راستای تمدن اسلام عنوان کرد و اضافه کرد: در روزگاری که اروپا از علم و دانش بی‌بهره بود، مسلمانان دارای امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری علمی و دانش بودند.

وی هم‌چنین به هم‌افزایی در ظرفیت‌های اسلامی اشاره کرد و ابرازداشت: دوران رشد و شکوفایی تمدن اسلامی که یک دوران طلایی است و همه مسلمانان در این تمدن سهم داشتند و پرچمدار بودند؛ در کنار خلافت عباسی اهل سنت دولت مقتدر شیعه آل بویه حکومت می‌کرد عرب و عجم به ساخت این تمدن کمک می‌کردند و آن را رهاورد اسلام می دانستند.

امام جمعه بندرعباس، شروع اختلاف و نزاع‌ها در میان خرده دولت‌های اسلامی صفویه، عثمانیه، غفلت سلاطین و پادشاهان از قدرت برون مرزی جهان اسلام و ورشکستگی معنوی، اخلاقی و روحی را سرآغاز افول تمدن اسلامی بعد از بیش از هزار سال آقایی و سروری عنوان کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی‌زاده، در این رابطه طلاب و روحانیت را به مطالعه کتاب تاریخ آندلس و کتاب تاریخ پیامبر اسلام مرحوم محمد ابراهیم آیتی از مورخان شیعه سفارش کرد.

وی اضافه کرد: در این دوران جوانان مسلمان را با  ۲ حربه ایجاد فساد و فحشا و مشروبات الکلی غیرت و مردانگی را از آنان گرفتند تا جایی که یک کشیش مسیحی درراستای دین زدایی و ترویج فحشا در بین مسلمانان باغ‌های انگور خود را وقف تولید مشروب کرد لذا این بخش تاریخ، غم‌انگیزترین بخش تاریخ اسلام در این دوران است.

امام جمعه بندرعباس در بخش دیگری از سخنان خود انقلاب اسلامی را آغازی بر احیای تمدن نوین اسلامی دانست و اظهارداشت: رهبرانقلاب اسلامی در این مساله تاکید داشته که باید از دولت اسلامی عبور کرده تا حکومت اسلامی محقق شود و با تحقق حکومت اسلامی، تمدن اسلام به پرچم‌داری ایران اسلامی دوباره احیا شود.

عالمان دین خطرات مزاحمان وحدت را درست تبیین کنند

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی‌زاده امروز جوامع اسلامی منطقه در شرایط ضد وحدت قرار گرفته‌اند چراکه وقتی آمریکای جنایتکار و به دنباله آن اروپایی‌ها تعبیر گاوهای شیرده را برای حاکمان اسلامی بکار می‌برند، نشان می‌دهد که اقتدار تمدن اسلامی در این جوامع از دست رفته و تضعیف شده است.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان افزود: وحدت و مساله تمدن نوین اسلامی باید از عالمان دینی شروع شود، عالمان دینی باید این حرکت را آغاز کنند و لازمه این کار نیز هماهنگی و همدلی بین عالمان اسلامی است.

وی گفت: وحدت موجود مسلمانان باهم کافی نیست باید خطرات مزاحمان وحدت جهان اسلام را برای مردم درست تبیین کنیم، همچنین از زبان‌ها و چشم‌های آلوده که به کشورمان نگاه طمع آلود دارند، مراقبت کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی‌زاده با بیان اینکه تعصبات کور در میان برخی از علمای شیعه و سنی کنار گذاشته شود و باید مراقب فعالیت‌های ضد وحدت توده‌های جاهل بود، اضافه کرد: عالمان دینی باید پرچمدار وحدت باشند و توده‌های مردمی به دنبال آن‌ها این مسیر را برای پیشبرد اهداف اسلام درپیش بگیرند.

وی ضمن تاکید بر تبیین خطرات ضدوحدت از سوی عالمان شیعه و اهل سنت بیان کرد: وحدت همان طور که علاقه‌مندانی برای سربلندی اسلام دارد، دشمنانی نیز دارد که به دنبال تضعیف کردن این وحدت و انسجام هستند و روباه پیر (انگلیس) در ترسیم نقشه‌هاییش برنامه‌های خود را در جهان اسلام به پیش می‌برد.

امام‌جمعه بندرعباس افزود: انگلیس با سیاست ایجاد جنگ و نزاع در جهان اسلام، نقشه جغرافیایی جهان اسلام(شورای همکاری خلیج فارس) را به شکلی طراحی کرد که بذرهای کینه و دشمنی و تفرقه در بین کشورهای منطقه ایجاد کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی‌زاده عامل اختلافات مرزی کشورهای حوزه خلیج فارس را انگلیس دانست و گفت: شرایط امروز وحدت کافی نیست باید وارد مرحله جدیدی از وحدت و همدلی در تراز تمدن اسلامی و متناسب با نگاه بلندی که انقلاب اسلامی شد.

وی ادامه داد: وحدت نباید منحصر به هفته وحدت باشد بلکه در طول سال ارتباط‌های حوزه‌های علمیه اهل سنت و شیعه برقرار باشد و نشست‌های مشترک صمیمی علمی و دیدارهای مشترک صمیمانه باهم داشته باشند. 

امام جمعه بندرعباس یکی از برکات این نشست‌های مشترک را نزدیکی قلب‌های مسلمانان اهل سنت و شیعه دانست و افزود: گلایه‌هایمان را به هم بگوییم و نگذاریم نفر سومی واسطه این گلایه‌مان باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی‌زاده گفت: دانشگاه مذاهب اسلامی مکانی علمی مناسبی و تعامل مدرسه‌ای بین شیعه و سنی است که برپایه دستورات قرآن شکل گرفته است.

وی قرآن را رمز وحدت مسلمانان دانست و بیان داشت: دانشکده علوم قرآنی باید تقویت شود و اجازه بدهیم جوانان و علمای شیعه و اهل سنت برای تدریس در این دانشکده در کنارهم و در یک فضای عالمانه باهم مباحث علمی در حوزه قرآن داشته باشند.

نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان با بیان اینکه فرماندهی وحدت امت اسلامی برعهده عالمان دین است و بقیه باید به این مرکز ثقل تکیه کنند، یادآور شد: عالمان دین خطرات مزاحمان وحدت را درست تبیین کنند.

خودباختگی فرهنگی امت اسلام ناشی از تقلید کورکورانه است

امام جمعه اهل سنت قشم مساله تمدن‌سازی و وحدت را آرمان و دغدغه دین دانست و اظهارداشت: تمدن اسلامی موضوع تازه‌ای نیست بلکه احیای آن اهمیت است و تمدن اسلامی و وحدت مسلمانان نیز به عنوان تراز این تمدن محسوب می‌شود

شیخ عبدالرحیم خطیبی، یکپارچگی و باهم بودن امت اسلام عین رحمت و جلوه‌ای از رحمت اسلام و تفرقه و اختلاف‌افکنی را عذاب دانست و بیان‌داشت: تاثیرگذاری امت اسلام بر دیگرامت‌ها نیازمند یک شوکت و هیبت است اما تنازع باعث سستی و از بین رفتن شوکت و هیبت امت اسلام می‌شود.

وی به توطئه‌ها و تهدیدهای یهودیت برای از بین بردن اسلام اشاره کرد و ادامه داد: آنها از پیشرفت اسلام احساس خطر می‌کردند لذا در راستای و شکست هیبت اسلام  دست به دین‌زدایی از مسلمانان زدند. 

امام جمعه اهل سنت قشم، استحاله فرهنگی و خودباختگی فرهنگی امت اسلامی و وجود آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی در جوامع اسلامی را ناشی از تقلید کورکورانه و خودباختگی در مقابل فرهنگ بیگانه دانست.

احیای عزت امت اسلام با حفاظت از مرزهای فرهنگی به دست می‌آید

خطیبی با اشاره به آیاتی از قرآن گفت: پیامبر رحمت ما تقلید کورکورانه از دشمنان(یهود و نصارا) را به سوراخ سوسمار تشبیه کرده بنابراین امروز بسیاری از موضع گیری‌های ما در حوزه‌های اعتقادی و سیاسی از روی احساسات و هیجانات نفسانی است و دشمنان ما همین را می‎‌خواهند.

وی تقوا را کلید راهبردی برای قدرت تشخیص حق از باطل دانست و ابرازداشت: صراط مستقیم و احیای عزت و شوکت امت واحده اسلام تحقق نمی‌یابد مگر با حفاظت از مرزهای فرهنگی لذا لازمه امت واحده بودن این است که خود را به بیگانه ( یهود و نصارا) شبیه نکنیم تا مرزهای اصیل فکری و فرهنگی حفظ شود.

امام جمعه اهل سنت قشم ادامه داد: وقتی در بین امت اسلام چنددستگی ایجاد شد نمی‎‌توان هیبت و شکوه اسلام را به دنیا نشان دهد، بنابراین اگر به دنبال اسلام جهان‌شمول هستیم باید تاکیدهای دین اسلام را بر مساله وحدت جدی بگیریم.

خطیبی یادآور شد: احیای تمدن نوین اسلامی به طور یقین می‌تواند امت‌های دیگر را تحت تاثیر خود قرار داده و شکوه اسلام به به نمایش بگذارد.

وحدت ضرورت‌ جامعه انسانی است

رییس دفترامور اهل‌سنت هرمزگان با اشاره به آیه ۱۰۳ سوره آل عمران(وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا) اظهارداشت: مساله وحدت نه تنها در جوامع اسلامی که در دنیای انسانی امروز به جهت کرامت و شرافت انسان بودن یکی از ضرورت‌های جدی است.

حجت‌الاسلام احمدرضا باوقار افزود: انسان‌ها برای رسیدن به آنچه در حوزه اخلاق، سیاست و اجتماع هم در بحث فکری و هم عملی به آن نیاز دارند، باید در مسیر وحدت، تعامل و یکپارچگی به آن برسند. 

وی ادامه داد: وحدت تعریف لغوی و اصطلاحی متعددی دارد اما زیباترین معنای وحدت در کلام امام علی(ع) در نهج‌البلاغه یعنی اینکه قلب‌های مسلمانان به یکدیگر نزدیک‌تر باشد.

رییس دفترامور اهل‌سنت هرمزگان ابرازداشت: با توجه به اعتراف جامعه اروپایی که؛ مسلمانان در دوران‌هایی معلم اروپا بوده‌اند پس چطور این جامعه اسلامی با نسبت جمعیت فعلی خود نمی‌تواند معالات جهانی را تغییر دهد.

حجت‌الاسلام باوقار بیان داشت: اگر اراده‌های مسلمانان یکسو و در راستای معادلات فرهنگی، سیاسی و نظامی امت واحده شوند و همه اراده کنند تا سیره پیامبراکرم(ص) را در دنیا منتشر کنند، اسلام جهان‌شمول و وحدت محقق خواهد شد و همه زیر پوشش اسلام قرار می‌گیرند.

وی با بیان این‌که امروز مساله فلسطین به طور کامل رفع نشده است، اضافه کرد: امروز بشر از بی‌عدالتی، نبود مساوات و ظلم در دنیا رنج می‌برد، درحالی که دین اسلام آمده بشریت را از این بی‌عدالتی‌ها و ظلم‌ها نجات دهد.

رییس دفترامور اهل‌سنت هرمزگان با اشاره به این مطلب که پیامبر اکرم(ص) به عنوان پیامبررحمت برای تمام عالمیان بود، یادآور شد: با هم‌افزایی در راه رسیدن به این هدف مهم که در بیانیه‌ گان دوم انقلاب به آن اشاره شده خواهیم رسید.

اجرای گروه‌های تواشیح نوالهدی شهرستان میناب(دانشجویان دانشکده علوم قرآنی بندرعباس) و مولودی خوانی اهل سنت بندرکنگ و تجلیل از خانواده‌های شهیدان شیعه و اهل سنت از برنامه‌های جانبی وحدت مسلمان؛ تراز تمدن نوین اسلامی دفتر امور اهل سنت استان هرمزگان بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.