مدیرعامل آب منطقه‌ای استان هرمزگان با بیان اینکه به دلیل خشک‌سالی‌های اخیر‌ دشت‌های استان به‌خوبی تغذیه نشده و شاهد اضافه برداشت نیز بوده‌ایم، اضافه کرد: به دلیل عدم توازن در تغذیه و برداشت دشت‌های استان به‌طور متوسط در برخی دشت‌ها سالی 1.5 متر سطح آب آن‌ها کاهش داشته است.

به گزارش ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، هوشنگ ملایی صبح امروز در نشست بررسی وضعیت چاه‌های دارای آبشیرینکن، افزود: با توجه به خشکسالی‌هایی که طی دو دهه اخیر استان هرمزگان با آن مواجه بوده سطح کیفیت آب موجود در دشت‌ها به‌شدت کاهش‌یافته است به همین دلیل استفاده از آبشیرینکن مورد استقبال کشاورزان قرارگرفته است.

وی تصریح کرد: آبشیرینکن هایی که اکنون مورداستفاده قرار می‌گیرد تولید پساب کرده که این پساب خطرات زیست‌محیطی با خود به همراه دارد که بر بافت فیزیکی خاک تأثیر می‌گذارد و آن را از بین می‌برد و آب‌های زیرزمینی را نیز آلوده می‌کند.

ملایی اظهار کرد: آبشیرینکن ها باید در زمین‌هایی مورداستفاده قرار گیرد که علاوه بر پایین بودن کیفیت منابع آبی آن‌ها، نزدیک به دریا باشد و به خاک آسیب نرساند و آبخوان را تخریب نکند زیرا این خطرات غیرقابل‌جبران بوده و اگر دشت‌ها از بین برود دیگر احیا نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ۲۲ هزار حلقه چاه در استان وجود دارد که با توجه به شرایط استان و وجود خشک‌سالی، عدم بارش نزولات جوی و افت کمی و کیفی آب، کشاورزان در برخی از دشت‌های استان تمایل دارند از آبشیرینکن استفاده کنند.

  ملایی ادامه داد: بسیاری از چاه‌هایی که اکنون مجوز نصب آبشیرینکن دریافت کرده‌اند برای کسانی بوده که قصد ساخت گلخانه داشته‌اند و جهاد کشاورزی بر کار آن‌ها نظارت کند.همچنین محیط‌زیست نیز بر چگونگی دفع و تخلیه پساب این آبشیرینکن ها نظارت کند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل خشک‌سالی‌های اخیر‌ دشت‌های استان به‌خوبی تغذیه نشده و شاهد اضافه برداشت نیز بوده‌ایم، اضافه کرد: به دلیل عدم توازن در تغذیه و برداشت دشت‌های استان به‌طور متوسط در برخی دشت‌ها سالی 1.5 متر سطح آب آن‌ها کاهش داشته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان اضافه کرد:  لازمه صدور مجوز آبشیرینکن، وجود نظارت است که ضمن رعایت الزامات زیست‌محیطی، از اضافه برداشت جلوگیری شده و کشاورزی به‌صورت گلخانه و در فضای بسته‌ انجام گیرد تا شاهد افزایش  راندمان آب باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در گذشته استفاده از آبشیرینکن در بخش شرب و صنعت بوده است، خاطرنشان کرد:  اکنون به‌واسطه خشکسالی‌ها و پایین بودن کیفیت آب، استفاده از آبشیرینکن در بخش کشاورزی نیز مورد توجه قرارگرفته است که برای جلوگیری از آسیب‌های آن باید راهکارهای مناسب اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه موضوع اشتغال یک بحث مهم و جدی است چرا که بخش زیادی از اشتغال به‌صورت مستقیم متأثر از کشاورزی بوده و بخش‌های عمده‌ای نیز به‌صورت غیرمستقیم از کشاورزی تأثیر می‌پذیرد، اضافه کرد: برای ایجاد هر شغل در بخش صنعت و خدمات به ۲۰۰ الی ۳۰۰ مترمکعب آب نیاز است اما این عدد برای کشاورزی حدود ۱۰  تا ۱۵ هزار مترمکعب در سال است.

وی به احیای دشت‌های استان نیز اشاره و گفت: با همکاری اداره کل منابع طبیعی استان به‌منظور تغذیه دشت‌های استان سازه‌های آبخیزداری، با اولویت دشت‌هایی اجرا شود که از لحاظ کمی و کیفی در وضعیت مناسبی قرار ندارند.

ملایی با اشاره به الزام تشکیل کارگروهی متشکل از آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی، محیط‌زیست، دانشگاه، نظام صنفی کشاورزی و خانه کشاورز گفت:  اگر این کارگروه تشکیل و دستورالعملی در آن تصویب شود و مشخص شود که به چه چاه‌هایی برای نصب آبشیرینکن باید مجوز داده و وظیفه هر نهاد برای نظارت مشخص شود بسیاری از مشکلات برطرف می شود.

وی در پایان اظهار کرد: بسیاری از کشاورزان الگوی کشت را رعایت کرده و اضافه برداشت نداشته‌اند که از آن‌ها تقدیر و تشکر می شود.

همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت:  برای اینکه مصرف آب در کشاورزی کاهش‌یافته و کیفیت خاک از بین نرود باید کشاورزان به سمت استفاده از گلخانه بروند تا آفت‌ها نیز کنترل‌شده و استفاده از سموم کاهش یابد.

  علی باقرزاده اضافه کرد: باید بر برداشت آب توسط کشاورزان از چاه‌ها نظارت شود تا بیش از مقدار مجاز که در پروانه قید شده است، برداشت انجام نگیرد.

وی افزود:  در استفاده از آبشیرینکن نیز کنترل‌های لازم صورت گیرد تا پساب‌ها باعث آلودگی خاک و مشکلات زیست‌محیطی نشود.

در ادامه عضو نظام صنفی کشاورزی استان نیز اظهار کرد: باید برنامه‌ریزی‌های لازم صورت پذیرد تا پساب آبشیرینکن ها جمع‌آوری و دفع شود تا از آلودگی‌ها جلوگیری شود.

علوی عنوان کرد: کشاورزان برای اینکه محصول بهتر و مصرف آب کمتری داشته باشند الگوی کشت را رعایت کنند و ما به‌عنوان نظام صنفی کشاورزی در کنار آب منطقه‌ای برای حفاظت از منابع آبی استان هستیم.

علوی افزود: از شرکت آب منطقه‌ای درخواست داریم در مناطقی که کیفیت آب پایین است برای کمک به کشاورزان با صدور مجوز نصب آبشیرینکن موافقت کند و در صورت عدم موافقت، برای اینکه کشاورزان متضرر نشوند دولت می‌تواند هزینه عدم کاشت را به آن‌ها پرداخت کند.

وی ادامه داد:  همچنین در نقاطی که امکان صدور مجوز آبشیرینکن وجود ندارد می‌توان زمین‌ها را تغییر کاربری داد.

  در ادامه معاون اداره کل محیط‌زیست هرمزگان گفت:  در استان تاکنون ۲۲ حلقه چاه که آبشیرینکن نصب‌کرده‌ و توانسته‌اند مجوز زیست‌محیطی را از اداره کل محیط‌زیست دریافت کنند و ۱۴۰ حلقه چاه هنوز بدون مجوز هستند.

 قاسمی در پایان گفت: اگر الزامات لازم در خصوص تخلیه پساب توسط این چاه‌ها انجام شود آن‌ها نیز می‌توانند مجوز دریافت کنند.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.