اگرچه ایران تلاش های زیادی در مقابله با اعتیاد انجام داده و در این راه شهدای زیادی تقدیم شده اما، این معضل به دلیل پیچیدگی ها و عوامل چند وجهی آن هنوز در جامعه خودنمایی می کند و به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی پرخطر که می تواند عامل زایش یا تشدید سایر آسیب ها در جامعه باشد، مطرح است.
اعتیاد به عنوان بلای خانمانسوز نهاد خانواده و سلامت اجتماعی را هدف گرفته و هر روز ابعاد مخاطرات آن دامنه وسیع تری را شامل می شود، ضمن آنکه هزینه های سنگین اقدامات مقابله ای و درمانی با اعتیاد نیز معضلی جدی برای دولت است.
رویکرد پیشگیرانه و مبارزه اجتماع محور با اعتیاد شیوه ای است که در بسیاری از کشورها نتیجه بخش بوده و تمرکز بر آن می تواند هم افزایی لازم را در لایه های اجتماعی برای مصون سازی افراد و اقدامات کاربردی در مهار اعتیاد ایجاد کند.
استان مرکزی با ترکیب جمیعت کارگری و دانشجویی و قرار گرفتن در مسیر ارتباط شرق به غرب کشور، از استان های مهم و حساس در امر مبارزه با اعتیاد است و به همین منظور در میزگردی تخصصی ماهیت اعتیاد در این استان و اهمیت فرآیند اجتماعی کردن مبارزه با این آسیب اجتماعی در ایرنا به بحث و نظر گذاشته شد.

*** مقابله با اعتیاد راهبرد جدید می طلبد
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: اعتیاد آسیبی ریشه دار است که مقابله با آن به عنوان یکی از پنج آسیب جدی کشور هدفگذاری شده و نیاز است با راهبردی جدید در سطوح پیشگیری و درمان آن وارد شد و در این زمینه باید همراهی ظرفیت های مردمی محور قرار گیرد.
زهرا امینی افزود: پیشگیری از اعتیاد موضوع فرهنگی و اجرایی گسترده ای است که نیاز است مولفه ها و برنامه های این حوزه بازنگری شود و با نگاهی کارشناسی، شیوه های جذاب و بهره گیری از ظرفیت های مختلف جامعه در این راستا مورد توجه قرار گیرد.
وی بیان کرد: تلاش های انجام شده در سه دهه اخیر در حوزه پیشگیری از اعتیاد ارزشمند است و اگر انجام نمی شد آمار اعتیاد تصاعدی بالا می رفت اما، اکنون میطلبد که در راهبردهای این حوزه با نگاه علمی تغییراتی داشته باشد تا با امکانات موجود حوزه دولتی و مردمی اثربخشی بیشتری حاصل شود.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: فعالیت های اجتماع محور در بحث پیشگیری از اعتیاد از سال 81 در ایران مد نظر قرار گرفته که در سطح اول آن اقداماتی از طریق اطلاع رسانی و افزایش آگاهی عمومی مد نظر بوده تا فرد به اعتیاد مبتلا نشود، در سطح دوم مسائل درمانی، ساماندهی و جمع آوری معتادان متجاهر دنبال شده و در سطح سوم بازتوانی، روان درمانی و بازگرداندن معتادان بهبود یافته به جامعه اجرایی شده است.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی اضافه کرد: اکنون زمان آن است که اقدامات پیشگیری از اعتیاد با رویکرد اجتماع محور با نگاه به ظرفیت های فردی پی گرفته شود.
امینی اظهار داشت: فعالیت های اجتماع محور استان مرکزی در محله، روستاهای در معرض خطر، مراکز، محیط های آموزشی و فضاهای کار با جدیت در دستور کار قرار دارد و استفاده از توان و بضاعت سازمان های مردم نهاد در وارد شدن به فعالیت های اجتماع محور و فعالیت تسهیلگری کارشناسان مربوطه در این راستا ضروری است.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی افزود: سیستم مشاوره ای مناسب و مکانی برای تخلیه مسائل و مشکلات کارگران و کارمندان استان مرکزی وجود ندارد که باید این جبران ضعف در راهبردهای جدید مقابله اجتماع محور لحاظ شود.
امینی تصریح کرد: اگرچه مراکز مشاوره در محیط های آموزشی استان مرکزی وجود دارد اما دامنه فعالیت و کارویژه های آن ها نیازمند بازنگری است و هنوز در برخی از شهرستان های استان مشکلاتی در این راستا وجود دارد.
وی تاکید کرد: دانشجویان با تغییر مکان زندگی و فضای آموزشی با انواع چالش ها دست و پنجه نرم می کنند و برای جلوگیری از آسیب های پیش رو نیازمند دریافت مشاوره های تخصصی هستند.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی افزود: اگر دانشجویان آگاهی و مشاوره های لازم را فرا نگیرند دچار وابستگی به جنس مخالف و دام اعتیاد می شوند که نباید از این مهم غافل بود.
امینی تاکید کرد: در مقوله پیشگیری اجتماع محور محله، سازمان تبلیغات اسلامی نقش موثری دارد و تقویت هدفمند امکانات ورزشی و تفریحی سالم از مواردی است که باید دنبال شود.
وی تصریح کرد: اقدامات اجتماع محور برای محیط های روستایی نیز باید با حساسیت و جدیت دیده شود چرا که این مناطق دغدغه ها و مشکلات خاص خود را دارند و مقوله پیشگیری از اعتیاد از امور ضروری در مدیریت روستایی محسوب می شود.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی اضافه کرد: رشد و استقلال تشکل های غیردولتی در حوزه اعتیاد در این استان ضروری است چرا که سمن ها همراه و یاور دولت در اقدامات مقابله ای و پیشگیرانه اعتیاد هستند و نباید از نظر ساختاری وابستگی به نهادهای دولتی داشته باشند.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی افزود: اگر تشکل های مردمی نتوانند در اجرای برنامه ها مستقل باشند پای مدیریت اعتیاد در جامعه می لنگد.
امینی تصریح کرد: سمن هایی که در حوزه پیشگیری از اعتیاد فعالیت دارند باید از نظر مالی، انسانی و تخصصی قوی باشند تا بتوانند کارهای خود را به نحو شایسته انجام دهند.
وی عنوان کرد: فعالیت های دیگر این نهاد در بخش مراکز درمان (مراکز اقامتی و بهبودی ماده 15 و 16) و کاهش آسیب (شلتر و دی آی سی) است که 32 مرکز ماده 15 در استان مرکزی فعال است و از این تعداد 28 مرکز با پیمان نامه ملی درمان بهزیستی همخوان شده اند و بقیه نیز باید تا پایان تیرماه جاری با این برنامه تطبیق یابند.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: حضور پزشک و روانشناس در این مراکز از نکات مهم و کلیدی برای همخوانی با پیمان نامه ملی است.
امینی گفت: ایجاد یک مرکز درمانی جدید برای بانوان معتاد در این استان در دستور کار است و پیش بینی شده این مرکز در هفته بهزیستی افتتاح شود.
وی عنوان کرد: غربالگری ماده 16 از اهمیت ویژه ای برخوردار است و استاندار مرکزی تاکید ویژه بر افتتاح زودهنگام این مرکز توسط شهرداری اراک دارد.

***فعالیت قارچ گونه مراکز درمانی غیرمجاز چالش جدی در استان مرکزی
دبیر شبکه اجتماعی و اعتیاد سازمان های مردم نهاد استان مرکزی گفت: آسیب های اجتماعی در جامعه معضلی است که نمی توان آن را نادیده گرفت و هیچ جامعه ای مصون از این آسیب ها نیست.
علی جعفری افزود: اصل مهم در کاهش آسیب های اجتماعی، فعالیت در اجتماع و تقویت سمن ها برای ارایه آموزش های مختلف به مردم است.
نماینده مراکز درمانی ترک اعتیاد استان مرکزی ادامه داد: در امر پیشگیری از اعتیاد، هیات های مذهبی، گروه های ورزشی، ائمه جماعت و افرادی که به هر نوع می توانند در آموزش و آگاه سازی از خطرات آسیب های اجتماعی موثر باشند و باید وظیفه خود را به خوبی انجام دهند و خانواده ها در این مسیر نقش کلیدی دارند.
جعفری اظهار داشت: هزاران معتاد بهبود یافته در این استان با تلاش سمن های فعال از اعتیاد رهایی یافته اند و تجربه نشان داده که دولت به تنهایی قادر نیست با آسیب های اجتماعی مقابله کند.
دبیر شبکه اجتماعی و اعتیاد سازمان های مردم نهاد استان مرکزی اضافه کرد: موضوع آسیب های اجتماعی قابل مهار نیست اما می توان با آموزش های ویژه جلوی ریشه دار شدن طیفی از آن را گرفت.
جعفری گفت: همخوانی مراکز درمانی ترک اعتیاد با پیمان نامه جدید سازمان بهزیستی انکار ناپذیر است اما در این راستا مشکلاتی وجود دارد که باید برای آنها چاره اندیشی های لازم صورت گیرد.
وی یادآور شد: مراکز درمانی اعتیاد با مجوز بهزیستی استان مرکزی فعالیت دارند و کارنامه خوبی هم داشته اند اما برای همخوانی این مراکز نباید تهدید از سوی مسئولان مربوطه صورت گیرد.
نماینده مراکز درمانی ترک اعتیاد استان مرکزی افزود: کار کردن در این مراکز با افرادی که دارای انواع فسادهای اجتماعی هستند دشوار است.
وی بیان کرد: تعداد مراکز غیرمجاز ترک اعتیاد در استان مرکزی قارچ گونه در حال افزایش است، اما مسئولان انتظارات را فقط برای مراکز مجاز دارند.
دبیر شبکه اجتماعی و اعتیاد سازمان های مردم نهاد استان مرکزی ادامه داد: مسئولان در استان مرکزی بر جمع آوری مراکز غیرمجاز تاکید می کنند و این مهم تنها وظیفه بهزیستی و شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر نیست بلکه دستگاه قضایی نیز باید در این راستا با جدیت وارد شود.
وی بیان کرد: در صورت مهر و موم شدن مراکز غیرمجاز، آمادگی برای پذیرش بیماران در مراکز مجاز وجود دارد.
نماینده مراکز درمانی ترک اعتیاد استان مرکزی افزود: مراکز درمانی مجاز در بسیاری از شاخص های مورد نظر پیمان نامه درمانی بهزیستی به روز شده اند اما پس از این همخوانی شمار مراجعه به این مراکز کمتر شده است.
جعفری عنوان کرد: پیمان نامه درمان باید بر اساس شرایط منطقه باشد حتی در بیمارستان ها نیز پزشک تمام وقت حضور ندارد، چه طور می توان انتظار داشت یک پزشک به صورت دایم در مرکز درمانی ترک اعتیاد بماند.
وی گفت: مراکز درمانی ترک اعتیاد بیشتر در خارج از شهر است و تنها مرکز درمانی زنان معتاد این استان به محلی برای نگهداری زنان آسیب دیده تبدیل شده است.
دبیر شبکه اجتماعی و اعتیاد سازمان های مردم نهاد استان مرکزی ادامه داد: مرگ و میر در مراکز درمانی مجاز این استان انگشت شمار است و مراکز درمانی ترک اعتیاد مجاز استان مرکزی 2 سال است که در هفته مبارزه با موادمخدر طرح رایگان درمان تعدادی از معتادان را اجرا می کنند و در این راستا هیچ کمکی از سوی مسئولان نشده است.
وی عنوان کرد: مراکز غیرمجاز به هیچ نهاد، دستگاه و فردی پاسخگو نیستند و هر چه پیمان نامه بهزیستی مراکز مجاز سخت تر می شود تمایل افراد برای بستری در مراکز غیرمجاز بیشتر می شود.
نماینده مراکز درمانی ترک اعتیاد استان مرکزی اضافه کرد: هیچ پزشکی با حقوق پایین حاضر به حضور در مراکز درمانی ترک اعتیاد نیست.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی در این خصوص گفت: مراکز درمانی ترک اعتیاد باید فعالیت خود را با بنیه قوی و سرمایه خوب شروع کنند و در این راستا به دنبال حمایت کنندگان مالی باشند.
امینی اظهار داشت: مراکز درمانی مجاز بر اساس پیمان نامه جدید باید هر ماه 30 نفر پذیرش داشته باشند اما مرکزی وجود داشته که در ماه گذشته 75 نفر پذیرش داشته و مرکز دیگر 15 نفر پذیرش شده است.
جعفری نیز در پاسخ به مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: آمار بیماران بستری شده در مراکز ترک اعتیاد مجاز این استان گنشان می دهد که بیماران خود معرف بسیار کم است و به هفت نفر در ماه هم نمی رسد.
دبیر شبکه اجتماعی و اعتیاد سازمان های مردم نهاد استان مرکزی ادامه داد: تنها سه مرکز ترک اعتیاد مجاز این استان در طرح پلیس مدار مشارکت ندارند و 2 سوم بیماران سایر مراکز درمانی مجاز استان مرکزی از افراد طرح پلیس مدار است و اگر مشارکت در این طرح نداشته باشند با مراجعه پایین افراد خود معرف مواجه تعطیل می شوند.
جعفری تاکید کرد: باید تدابیری اندیشیده شود که مراکز غیرمجاز به مجاز تبدیل شود و یا برای همیشه تعطیل شوند.
وی عنوان کرد: مراکز غیرمجاز مالیات پرداخت نمی کنند، همخوان با پیمان نامه درمانی ملی نیستند و نظارت هم نمی شوند اما تعداد پذیرش آنها چند برابر بیشتر از مراکز مجاز است.
نماینده مراکز درمانی ترک اعتیاد استان مرکزی افزود: در مراکز ترک اعتیاد مجاز این استان آزمایش ایدز به صورت رایگان انجام می شود.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی پاسخ داد: همخوانی مراکز درمانی ترک اعتیاد مجاز استان با پیمان نامه جدید بهزیستی و حضور پزشک در این مراکز ضروری است و به نظر می رسد مراکزی که در این راستا بهانه های مختلف دارند، بیشتر به جنبه های مالی توجه می کنند.
امینی اظهار داشت: هیچ کدام از مراکز درمانی ترک اعتیاد برای همخوانی با پیمان نامه درمانی جدید تهدید نشده اند بلکه بر اساس قوانین ملی اخطارهای آخر به آن ها ابلاغ شده است.
وی بیان کرد: انجام آزمایش ایدز در مراکز درمانی ترک اعتیاد اقدامی مطلوب است.

*** ذهنیت جامعه به اعتیاد باید تغییر کند
مدیر نظارت دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: معضل اعتیاد پیچیده است و روز به روز ابعاد آن وسیعتر می شود.
باسم خوش پی افزود: در سال های گذشته شمار زیادی از جوانان این مرز و بوم به دلیل تزریق مواد مخدر به ویژه تزریق مشترک و گسترش بیماری های عفونی از جمله هپاتیت و ایدز جان خود را از دست می دادند.
وی بیان کرد: با ورود ستاد هماهنگی مبارزه با موادمخدر بحث ساماندهی این موضوع کلید خورد و کلینیک هایی در این راستا دایر شد که در این مراکز، سوء مصرف مواد تحت نظر پزشک و روانشناس انجام می شود.
مدیر نظارت دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی ادامه داد: این دانشگاه 86 مرکز در اراک و 118 مرکز در سایر شهرستان ها برای کنترل سوء مصرف مواد مخدر ایجاد کرده است.
خوش پی اظهار داشت: یک مرکز دولتی نیز با تلاش دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی در این استان راه اندازی شده است.
وی یادآور شد: بحث درمان معتادان ماده 16 تا سال گذشته برعهده دانشگاه علوم پزشکی بود که مسئولیت آن در شرایط فعلی به بهزیستی موکول شده است.
مدیر نظارت دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اضافه کرد: ذهنیت ها نسبت به اعتیاد و موادمخدر در جامعه باید تغییر کند.
وی گفت: غربالگری معتادان متجاهر از اهمیت زیادی دارد اما هنوز در استان مرکزی مکانی برای این مهم تامین نشده است.
مدیر نظارت دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی افزود: تامین پزشک عمومی برای استقرار در مراکز درمانی ترک اعتیاد محدودیت های زیادی وجود دارد، برنامه تحول سلامت بسیاری از پزشکان عمومی را به مناطق روستایی و مناطق کمتر برخوردار سوق داده است.
خوش پی عنوان کرد: به طور معمول پزشکان عمومی با توجه به امکاناتی که برای آنان وجود دارد، کمتر تمایل به حضور در مراکز ترک اعتیاد دارند و پزشکان عمومی تا زمانی که مکان های دیگر برای کار داشته باشد، حاضر به تحمل دردسر و چالش های این مراکز نیستند.
وی گفت: باید جذابیت ترغیب پزشک عمومی در مراکز ترک اعتیاد افزایش یابد اما این مراکز به اندازه کافی نیز از بنیه مالی قوی برخوردار نیستند.
مدیر نظارت دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی ادامه داد: پرداخت مالی پزشکان باید از سوی مراجعی پیش بینی شود و تامین اعتبار برای پزشکان بخش خصوصی توسط بخش دولتی قانونی نیست اما دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی همکاری لازم را انجام می دهد.
خوش پی بیان کرد: تامین پزشک در مراکز درمانی ترک اعتیاد نیاز به طی کردن مسیر دراز مدت دارد و باید تدابیری اندیشیده شود تا پزشکان خاص این مراکز تربیت شود.
وی گفت: بخش خصوصی که در مسیر ترک اعتیاد قدم می گذارد باید در ابتدای فعالیت بنیه مالی قوی داشته باشد تا بتواند در دراز مدت هزینه های خود را تامین کند.
مدیر نظارت دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی افزود: دستگاه های متولی در امر پیشگیری و مبارزه با موادمخدر این استان وظایف خود را به خوبی و حتی فراتر از وظایف محوله انجام می دهند.
خوش پی گفت: اعتیاد قابل ریشه کن شدن نیست اما اگر این معضل به دغدغه همگانی تبدیل شود تا حد بالایی قابل کاهش است.

***مبارزه با اعتیاد باید از درون خانه شکل گیرد
رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: آسیب های اجتماعی باید شناسایی شود زیرا عمده ترین تهدیدهای جامعه وجود از این آسیب ها است.
سرهنگ احمدرضا چگینی افزود: اولویت اصلی در ستاد هماهنگی مبارزه با موادمخدر پیشگیری و اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر است اما، به این موضوع خوب پرداخته نمی شود و از ظرفیت های موجود استفاده مطلوب صورت نمی گیرد.
وی بیان کرد: خانواده و قشر جوان باید هدف اصلی برنامه های مبارزه با موادمخدر باشد، زمانی که اعلام می شود سن اعتیاد کاهش یافته باید برنامه های پیشگیرانه و مبارزه ای از سنین کودکی مورد توجه قرار گیرد.
رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر فرماندهی انتظامی استان مرکزی ادامه داد: اشتغال و اطلاع رسانی از ارکان مهم و اصلی در مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد است.
سرهنگ چگینی گفت: عوامل گرایش به مصرف موادمخدر در جامعه نیازمند موشکافی است و پلیس هر سال در امور مقابله با افزایش کشفیات و تعداد دستگیر شدگان همراه است.
وی اظهار داشت: با وجود افزایش کشفیات و دستگیر شده ها در حوزه مواد مخدر هنوز کاهش تقاضای مصرف کم نشده و این زنگ خطر است.
رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر فرماندهی انتظامی استان مرکزی اضافه کرد: مبارزه جدی با موادمخدر نیازمند افزایش حساسیت خانواده ها است و این مهم بارها از سوی رهبر معظم انقلاب تاکید شده است.
سرهنگ چگینی عنوان کرد: امر پیشگیری از اعتیاد باید خانواده محور شود و دستگاه های اجرایی گفتمان سازی کنند.
وی گفت: بسیاری از کودکان و جوانان با انواع مخدرهایی آشنایی دارند که هنوز در جامعه کمتر معرفی شده است و قشر جوان به راحتی با دسترسی به فضای مجازی منحرف می شود.
سرهنگ چگینی افزود:پیمان نامه مد نظر بهزیستی برای مراکز ترک اعتیاد نیازمند زیرساخت هایی است که شاید در توان این مراکز نباشد و به نظر می رسد باید با توان منطقه ای در آن بازنگری شود.
رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر فرماندهی انتظامی استان مرکزی ادامه داد: نتیجه ترک اعتیاد معتادان خودمعرف به مراتب بهتر از افرادی است که در طرح پلیس مدار به این مراکز انتقال می یابند.
سرهنگ چگینی عنوان کرد: معتاد باید برای ترک اعتیاد اراده داشته باشد زیرا تا زمانی که پلیس آن را دستگیر کند و سیستم اجباری حاکم شود تمایلی به ترک ندارد و بیشتر معتادان دستگیر شده برای چندمین بار دستگیر می شوند.
رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر فرماندهی انتظامی استان مرکزی ادامه داد: کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد از خواسته های رهبر معظم انقلاب است که همه باید با جدیت و بدون معطلی در آن مشارکت کنند.
سرهنگ چگینی اظهار داشت: پلیس این استان با جدیت بر روی عناصر اصلی تهیه و توزیع موادمخدر تمرکز دارد و در راستای وظایف محوله از هیچ کوششی دریغ نمی کند.
وی گفت: تعداد دستگیر شدگان در رابطه با موادمخدر این استان در سه ماه گذشته نسبت به مدت مشابه قبل 16 درصد افزایش یافته و کشف انواع موادمخدر در این مدت با افزایش 9 درصدی همراه بوده است.
رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر فرماندهی انتظامی استان مرکزی افزود: دفتر تخصصی پیشگیری از اعتیاد در این استان راه اندازی شده که خدمات آن به صورت رایگان ارایه می شود.
سرهنگ چگینی یادآور شد: برگزاری 10 نمایشگاه پیشگیری از اعتیاد، 30 کارگاه آموزشی شناخت موادمخدر، دوره های تخصصی شناخت مواد برای پلیس مبارزه با موادمخدر استان مرکزی و توزیع بیش از سه هزار کتاب در خصوص پیشگیری از اعتیاد در بین اقشار مختلف جامعه بخش دیگری از اقدامات این پلیس در سال جاری است.

*** تقویت باورهای دینی راه مبارزه با اعتیاد است
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: بسیاری از سیاست های ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب در خصوص مبارزه با موادمخدر روی زمین مانده و به شکل جدی به آن ها پرداخته نشده است.
حجت الاسلام داود چمانی افزود: اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر مهمترین راه برای برون رفت از این معضل است.
وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب بحث اعتیاد را مهمتر از سایر آسیب اجتماعی دانسته که این مهم بیانگر حساسیت و اهمیت پرداختن به آن است.
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی ادامه داد: بسیاری از آسیب های اجتماعی نشات گرفته از اعتیاد است و رهبر معظم انقلاب در بند چهارم سیاست های کلی مبارزه با موادمخدر بر اتخاذ راهکارهای پیشگیرانه با تاکید بر باورهای دینی تمرکز دارد.
حجت الاسلام چمانی اظهار داشت: بسیاری از مباحث روانشناسی جامعه متاثر از تفکر غرب است و بسیاری از مباحث مطرح شده در این مراکز با فرهنگ و آموزه های دینی همخوانی ندارد.
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی اضافه کرد: در سال های اخیر استان قم در اقدامی از طریق آموزش روحانیان به تربیت گروه های جهادی پرداخت تا از طریق آموزش های دینی در مراکز ترک اعتیاد حضور یابند.
حجت الاسلام چمانی بیان کرد: برای رفع مشکلات آسیب های اجتماعی نباید خود را به جهان وصل کرد بلکه باید از درون، مسائل حل شود.
وی اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس جهان مقابل ایران ایستاد اما فرزندان دلیر این مرز و بوم شجاعانه مقابل دشمنان جنگیدند و در مبارزه با اعتیاد نیز باید مانند این دوران عمل کرد.
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کرده که جنگ تمام نشده، شیوه های دشمنان تغییر یافته است، طالبان در زمان تسلط بر افغانستان جنگ با ایران را از طریق مواد مخدر اعلام کرد.
حجت الاسلام چمانی یادآور شد: امام راحل نیز در سال 58 هشدار لازم را در خصوص مراقبت از سیاست های جهان استعمار برای ترویج موادمخدر در جامعه بیان کرد.
وی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بند 9 سیاست های مبارزه با موادمخدر بر حضور جدی مردم و خانواده ها تاکید کرده است که این موضوع اهمیت زیادی دارد.
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی ادامه داد: در آموزه های دینی به بحث مسئولیت پذیری تاکید شده و اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر در گرو این مهم است.
حجت الاسلام چمانی تصریح کرد: در بسیاری از امور بدنه اصلی جامعه دیده نمی شود و از آن غفلت می شود بنابراین لازم ایت نقش خانواده ها در مبارزه با موادمخدر به درستی دیده شود.
وی بیان کرد: خانواده اثرگذارترین بخش در تربیت فرزندان است و در یک کار مطالعاتی مشخص شده که یک فرد 12 ساله، 85 هزار ساعت در دامان مادر است.
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی افزود: استفاده از ظرفیت های اجتماعی در امر مبارزه با موادمخدر از دیگر امور ضروری است که نباید از آن غفلت شود و سه ضلع پیشگیری، مقابله و درمان باید همگام با هم حرکت کنند.
حجت الاسلام چمانی عنوان کرد: در کاهش آسیب های اجتماعی طیفی از بی تفاوتی در جامعه وجود دارد، عده ای تنها تماشاچی هستند و حاضر نیستند بار مسئولیت را بپذیرند.
وی تاکید کرد: مسلمان سه وظیفه مهم خودسازی، خودمراقبتی و خانواده سازی دارند و همه باید به این مهم توجه جدی داشته باشند.
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی ادامه داد: خانواده ها نباید تربیت فرزندان خود را به جامعه واگذارند، آموزش و پرورش و دانشگاه ها وظایف خود را انجام می دهند اما نقش اصلی تربیت فرزندان برعهده خانواده ها است.
حجت الاسلام چمانی تصریح کرد: آموزش به خانواده ها در راستای ماهیت آسیب های اجتماعی باید عمیق تر و گسترده تر شود و از ظرفیت های مساجد، مداحان، ائمه جماعت، هیات های مذهبی، بسیج و رسانه ها نیز در این مسیر نهایت بهره را برد.
وی گفت: اداره کل تبلیغات اسلامی این استان طرحی را به عنوان زیلو در پارک ها اجرا می کند که در این راستا روحانیان افراد در معرض آسیب را شناسایی می کنند و به ارشاد آنان می پردازند.
حجت الاسلام چمانی عنوان کرد: اجرای طرح نشاط اجتماعی با همکاری سپاه روح الله و شهرداری در پارک ها نیز از دیگر برنامه ها است.

***افزایش نشاط اجتماعی در کاهش اعتیاد اثرگذار است
مدیرعامل موسسه پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی شهرستان اراک گفت: وجود و حضور روانشناس در هر امری ضروری است و نگاه جامعه به مشاوره روانی باید متحول شود.
اکرم مظلومی افزود: بیشتر روانشناسان مشاوره های خود را با تکیه بر آموزه های دینی ارایه می دهند و یکی از اصول سلامت و بهداشت روان، داشتن آموزه های قوی دینی است وتنها ممکن است تعداد انگشت شماری از روانشناسان بر اساس اصول روانشناسی غرب حرکت کنند.
مدیرعامل موسسه پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی شهرستان اراک ادامه داد: آسیب های اجتماعی و اعتیاد مسئله ای جهانی است و در برخی موارد باید بر اساس اصول جهانی پیش رفت.
مظلومی اظهار داشت: اعتیاد یک بیماری پیچیده است و عوامل مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در آن دخیل است که روانشناسان علت این بیماری را در سه راس مسائل فردی، اجتماعی و خانواده بیان کرده اند.
مدیرعامل موسسه پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی شهرستان اراک اضافه کرد: آن روی اعتیاد، مافیای قدری وجود دارد و فروش موادمخدر سومین تجارت و چهارمین تهدید دنیا است و مبارزه با اعتیاد به دلیل پیچیده بودن آن نیازمند پیشگیری خردمندانه، خلاقانه و تفکر صحیح است.
مظلومی بیان کرد: باید علل اعتیاد در جامعه به صورت ریشه ای شناسایی شود تا اقدامات به صورت علمی برای کاهش آن انجام شود.
مدیرعامل موسسه پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی شهرستان اراک افزود: نبود نشاط در خانواده و اجتماع از علل مهم در گرایش افراد به سوء مصرف موادمخدر است.
مظلومی تصریح کرد: اضطراب و استرس عمومی نیز از دیگر عواملی است که در افزایش اعتیاد در جامعه موثر است که این مهم روز به روز در حال گسترش است و باید تدابیری اندیشیده شود تا آرامش اجتماعی در جامعه گسترده تر شود.
وی گفت: پایین بودن عزت نفس نیز در اعتیاد اثرگذار است و خانواده ها باید مراقب اختلال های روانی فرزندان خود باشند و مدام بر فرزندان نظارت صحیح داشته باشند.
مظلومی تصریح کرد: مراحل رشدی هر فردی متفاوت است و این مراحل باید به موقع شناسایی شود تا فرد در مقابل اعتیاد ایمن بماند.
مدیرعامل موسسه پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی شهرستان اراک عنوان کرد: آموزش نقش موثری در کاهش اعتیاد در جامعه دارد و این مهم باید از سنین ابتدایی و از مهدهای کودک مورد توجه قرار گیرد.
وی اضافه کرد: مسئولیت پذیری اجتماعی عامل مهم در پیشگیری از اعتیاد است و این مسئولیت به 2 دسته فردی و گروهی تقسیم بندی می شود،مسئولیت پذیری باید از درون خانواده و در مرحله کودکی شکل گیرد تا به مسئولیت های اجتماعی و گروهی برسد و بر اساس یک بررسی در بحث مسئولیت اجتماعی، ایران در بین 161 کشور جهان رتبه 90 را داراست.
مدیرعامل موسسه پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی شهرستان اراک افزود: بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا بر روی مسئولیت اجتماعی به صورت علمی و عملی کار می کنند و نیاز است به این مهم در جامعه توجه جدی شود.
مظلومی تصریح کرد: هشدار دادن و یکپارچه شدن مردم در خصوص پیشگیری از اعتیاد اهمیت ویژه ای دارد که رسانه ها و تشکل های مردم نهاد در این راستا رسالت سنگینی را باید انجام دهند.

*** ساماندهی وضعیت زنان معتاد استان مرکزی ضروری است
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی گفت: اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر تاکید رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهوری و وزیر کشور است و اقدامات شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی در این مسیر و برای تحقق حداکثری آن است.
نبی الله شاه محمدی حیدری افزود: ستاد مبارزه با موادمخدر سرمایه گذاری در خصوص سند جامع مبارزه با اعتیاد داشته که هدفگذاری آن پنج ساله است و این سند به استان مرکزی نیز ابلاغ شده است و در این سند اهداف مشخص است و باید هر سال هشت درصد از جمعیت این استان تحت پوشش طرح قرار گیرند و تا پایان سال پنجم، 40 درصد از جمعیت این استان تحت پوشش خواهند بود.
ویاظهار داشت: ستاد مبارزه با موادمخدر کشور در سال جاری کتاب طرح ملی را به استان ها ابلاغ کرده که برش استانی آن انجام شده و برش شهرستانی آن نیز بنا به درخواست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی آماده است.
وی گفت: در این طرح ملی تمام دستگاه ها و نهادهای مختلف دخیل هستند و باید تا پایان سال در قالب برنامه های هدفمند در مقابله با اعتیاد حرکت کنند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی اضافه کرد: 10 تا 12 درصد از جمعیت معتادان شناسایی شده در این استان را زنان تشکیل می دهند و دستگاه های اجرایی متولی در خصوص ساماندهی این جمعیت وظایف خود را به خوبی انجام نداده اند.
شاه محمدی حیدری اظهار داشت: تنها یک مرکز درمانی برای ارائه خدمات زنان معتاد استان مرکزی وجود دارد که در این مرکز بدون طبقه بندی موضوعی و سنی به معتاد متجاهر، خودمعرف، بیماران پرخطر و سایر موارد خدمات داده می شود.
وی گفت: انتظار است دستگاه های اجرایی متولی وظایف خود را در امر مبارزه با موادمخدر و کاهش آسیب های اجتماعی به خوبی انجام دهند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی افزود: توانمند سازی دانش آموزان از سال 95 در این استان با جدیت دنبال شده و پارسال در راستای اجرای این طرح 50 هزار دانش آموز اراکی در نواحی یک و 2 تحت آموزش های لازم قرار گرفتند..
شاه محمدی حیدری عنوان کرد: پیمان نامه درمانی اعتیاد در استان مرکزی به خوبی انجام نمی شود و این مهم نباید تنها با شاخص ملی تعریف شود بلکه بومی سازی تکالیف اهمیت زیادی دارد.
وی گفت: مراقبت پس از خروج معتادان از اهمیت ویژه ای برخوردار است که دستگاه های نتولی باید در این راستا نیز وظایف خود را به خوبی انجام دهند و این مهم توسط دستگاه قضایی با جدیت رصد می شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی ادامه داد: کمیته اشتغال معتادان بهبود یافته در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی این استان تشکیل شده تا از اعتبارات پشتیبان این اداره نیز بهره گیری شود.
شاه محمدی حیدری بیان کرد: کنترل و مراقبت لازم در خصوص مقابله با ورود پیش سازهای شیشه در کشور افزایش چشمگیری داشته و این مهم باعث شده که پیش ساز این مخدر کمتر به دست تولید کنندگان داخلی برسد که به افزایش قیمت مخدر شیشه انجامیده است.
وی عنوان کرد:مقوله بیماران مبتلا به ایدز در استان مرکزی از موضوعاتی است و به دلیل کرامت انسانی نباید این قشر رها شوند و مورد بی توجهی قرار گیرند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی اضافه کرد: جامعه خانه است و هر فردی عضوی از این خانه بزرگ محسوب می شود، مرکز ماده 16 برخلاف آیین نامه، بیماران ایدز را پذیرش می کند.
شاه محمدی حیدری تصریح کرد: دستگاه های متولی باید وظایف خود را نسبت به این بیماران انجام دهند زیرا رها سازی این افراد می تواند آسیب های ثانویه زیادی به جامعه وارد کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ستاد مبارزه با موادمخدر کشور از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا با موضوع مبارزه با موادمخدر حمایت های ویژه دارد و حمایت های این بخش 151 درصد افزایش یافته است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی افزود: 161 عنوان پژوهش در سایت ستاد مبارزه با موادمخدر کشور بارگذاری شده است.

*** مبارزه هدفمند با اعتیاد در گرو تقویت پیوست ها با جامعه است
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی گفت: اعتیاد آسیبی اجتماعی است که از جامعه برخاسته و برای مقابله با آن باید از روابط سالم اجتماعی و ظرفیت های مختلف بهره گرفت.
غلامرضا فتح آبادی افزود: سست شدن پیوند اجتماعی و فرسایش سرمایه اجتماعی در جامعه باعث ایجاد رفتارهای انحرافی می شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: کشور پرتغال زمانی بیشترین نرخ شیوع اعتیاد را در کشورهای اروپایی دارا بود اما، از سال 2000 با دنبال کردن برنامه ارتباط معتاد با جامعه، موارد تزریقی در این کشور تا 50 درصد کاهش یافت و مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد مخدر و ایدز به طور چشمگیری کاهش یافت.
فتح آبادی عنوان کرد: کشور پرتغال با اجرای این برنامه به عنوان الگوی موفق کشورهای اروپایی تبدیل شده است و ایران نیز باید برای مبارزه با آسیب اعتیاد از این روش جهانی بهره گیری کند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی اضافه کرد: اقشار مختلف کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم با آسیب اعتیاد درگیر هستند و به طور متوسط 10 میلیون نفر به صورت مستقیم با این آسیب دسته و پنجه نرم می کند.
فتح آبادی عنوان کرد: اعتیاد بر سیستم خانواده، آموزشی، کارگری، محله و جامعه اثر گذار است و پیامدهای منفی آن بقیه بخش ها را متاثر می کند.
وی گفت: آمارها بیانگر آن است که 65 درصد همسر آزاری و 55 درصد طلاق های این استان در رابطه با اعتیاد است و 64 درصد زندانیان نیز به دلیل جرم های مرتبط با موادمخدر در زندان ها سپری می کنند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی افزود: در تقسیم کار ملی 18 آسیب با حضور رهبر معظم انقلاب بررسی شده که اعتیاد از مهمترین آن ها است و شاخص های کمی برای این برنامه تعریف شده که 20 وزارتخانه و دستگاه ملی درگیر آن هستند و کاهش دسترسی به موادمخدر در محیط های آموزشی و کارگری در این برنامه تاکید شده است.
وی گفت: آسیب اعتیاد به نوعی در مدارس و دانشگاه ها کشیده شده و در این مراکز مشکلاتی وجود دارد و بر اساس آخرین آمار شیوع اعتیاد در 22و سه دهم جمعیت کارگری نیز مشاهده شده است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: جمع آوری معتادان متجاهر بر اساس برنامه تعریف شده در کشور هدفگذاری شده و برخی آمارها نشان می دهد که 200 هزار معتاد متجاهر در جامعه وجود دارد.
فتح آبادی تصریح کرد: توسعه حمایت های اجتماعی و استفاده از ظرفیت نهادهای مدنی از دیگر تاکیدها در این برنامه ملی است که باید با جدیت دنبال شود.
وی اظهار داشت: 80 درصد بار پیشگیری و درمان اعتیاد کشور برعهده تشکل های مردمی است و این قشر در کنار دولت خدمات گسترده ای ارائه می دهند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی اضافه کرد: در این استان برنامه های گسترده ای برای مبارزه با اعتیاد تعریف و دنبال می شود اما راهبرد اجتماعی کردن مبارزه با این آسیب اولویت دادن به پیشگیری با رویکرد آموزش است و آحاد جامعه باید در مسیر مبارزه با موادمخدر حضور پررنگ داشته باشند.
وی تاکید کرد: اشتغال معتادان بهبود یافته از مواردی است که باید به صورت اصولی دنبال شود، بیمه معتادان از دیگر مشکلاتی است که با وجود قول های مکرر وزارت رفاه در بلاتکلیفی است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی افزود: مواد مخدر سالانه 400هزار میلیارد ریال خسارت به کشور وارد می کند.
فتح آبادی عنوان کرد: تقویت نظام آموزش های اثر بخش در خصوص مبارزه با اعتیاد به جامعه از دیگر نیازهای پایه کشور است و در کنار آن از نقش مهم و حساس رسانه ها نیز نباید غافل شد.
وی اظهار داشت: نباید نسبت به شیوع این آسیب در جامعه نگرانی کاذب داشت، زیرا ایران نسبت به بسیاری از کشورهای دنیا برنامه های خوبی در مقابله با اعتیاد دارد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: 40 تا 50 درصد جمعیت برخی از کشورها مانند آمریکا درگیر کوکائین و بیماری های ناشی از مصرف این مواد است و تا 78 درصد دانشجویان این کشور مصرف موادمخدر دارند.
فتح آبادی بیان کرد: بر اساس آمار سازمان ملل، نرخ شیوع انواع مخدرها در ایران 2 و هشت دهم درصد است در حالیکه این شاخص در برخی از کشورها تا 6 و هشت دهم درصد نیز رسیده است.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی در پاسخ به برخی آمارهای مطرح شده از سوی مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی گفت: بیکاری عامل اصلی اعتیاد نیست زیرا بر اساس آمار موجود 60 درصد معتادان این استان دارای شغل، حقوق و تحصیلات هستند.
استان مرکزی با 12 شهرستان دارای بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت است.
3005/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.