حجت الاسلام غلامرضا جلالی روز یکشنبه به مناسبت هفته قوه قضائیه در جمع خبرنگاران، افزود: در صورت موفقیت طرح اتصال شوراهای حل اختلاف به دفاتر خدمات قضایی این طرح به صورت سراسری در شهرستان های استان مرکزی اجرایی می شود.
وی ادامه داد: شوراهای حل اختلاف برای کاهش مراجعه به محاکم قضایی، افزایش مشارکت ها مردمی، رفع اختلافات محلی و حل و فصل اموری که ماهیت قضایی ندارند و یا از پیچیدگی قضایی کمتری برخوردار هستند، از حدود 15 سال پیش تشکیل شده است.
معاون رئیس کل دادگستری در امور شوراهای حل اختلاف استان مرکزی گفت: 57 هزار و 265 فقره پرونده سال 94، بیش از 63 هزار فقره پرونده از سال 95 و حدود 73 هزار و 72 فقره پرونده سال گذشته به شوراهای حل اختلاف این استان وارد شده است که افزایش 28 درصدی در ورودی پرونده ها بوده است.
حجت الاسلام جلالی افزود: شمار پرنده های مختومه در شوراهای حل احتلاف استان مرکزی در سال 94 حدود 56 هزار و 406 فقره بود که در سال گذشته به 72 هزار 826 فقره افزایش یافت.
وی، نسبت مانده پرونده ها در شعب حل اختلاف به کل پرونده های وارده به شوراهای حل اختلاف استان مرکزی را درسال 94 معادل هفت درصد عنوان کرد و گفت: این نسبت در پایان سال گذشته ثابت مانده است.
معاون رئیس کل دادگستری در امور شوراهای حل اختلاف استان مرکزی خاطر نشان کرد: نرخ رسیدگی پرونده های مختومه به مانده در سال های 94 تا 96 مثبت است و از 98 و چهار دهم به 99 و 6 دهم درصد رسیده که نشان از افزایش یک و 2 دهم درصدی شمار پرونده ها دارد.
حجت الاسلام جلالی گفت: تعداد پرونده های مصالحه در شوراهای حل اختلاف استان مرکزی از 10 هزار و 787 فقره در سال 94 به 16 هزار و 201 فقره در سال گذشته رسیده است.
وی ادامه داد: نسبت پرونده های مصالحه به کل پرونده های مختومه در این مدت از 19 درصد به 22 درصد افزایش یافته است.
معاون رئیس کل دادگستری در امور شوراهای حل اختلاف استان مرکزی یاد آور شد: 131 رئیس شعبه، 252 نفر عضو اصلی، 69 نفر عضو علی البدل، 146 نفر مسئول دفتر و 115 نفر کارکنان ستادی در شوراهای حل اختلاف این استان به خدمت رسانی اشتغال دارند.
رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب اراک نیز در این نشست کمبود امکانات و نیروی انسانی را یکی از مشکلات دستگاه قضایی دانست و گفت: این تشکیلات همواره با وجود کمبود های امکانات مالی و نیروی انسانی خدمت رسانی هرچه بهتر به مردم را در دستور کار خود قرار داده است.
صمد خدابخشی، استفاده از مجازات های جایگزین حبس را یکی از برنامه های دستگاه قضایی در حوزه کیفری دانست و افزود: اجرای این قانون برای کاهش مشکلات و تبعات حبس برای خانواده متهمان بوده است.
وی با یادآوری فعالیت مجتمع های حقوقی، خانواده، کیفری و شوراهای حل اختلاف در دادسرای اراک، ادامه داد: 18 شعبه در زمینه مجتمع ها حقیقی باید در این شهرستان فعالیت داشته باشد در صورتیکه 15 شعبه فعال دایر است و پنج شعبه در زمینه مسائل خانواده و بقیه در حوزه مسائل حقوقی خدمت رسانی می کنند.
وی افزود: کمبود نیروی انسانی از مهمترین عوامل کاهش تعداد این شعب بوده است.
رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب اراک خاطر نشان کرد: 11 شعبه در حوزه مجتمع های کیفری باید در این شهرستان فعالیت داشته باشد که اکنون 9 شعبه در این زمینه فعال است و در دادگاه انقلاب سه شعبه فعال است.
خدابخشی یادآور شد: 13 هزار و 548 فقره پرونده سال گذشته به مجتمع های حقیقی شهرستان اراک وارد شد و شمار پرونده های مختومه نیز در این مدت 14 هزار و 75 فقره بوده است.
وی ادامه داد: در این مدت هشت هزار و 804 فقره پرونده به دادگاه های خانواده وارد و 9 هزار و 49 پرونده مختومه شد.
رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب اراک افزود: 17 هزار و 833 فقره پرونده سال گذشته در حوزه جزائی به دادگاه های این شهرستان وارد شد و شمار پرونده های مختومه این بخش نیز 17 هزار و 761 فقره پرونده بود.
خدابخشی گفت: پنج هزار و 631 فقره پرونده پارسال به دادگاه های انقلاب شهرستان اراک وارد و پنج هزار و 698 فقره مختومه شده است و همچنین هفت هزار و 234 پرونده به اجرای احکام شهرستان اراک وارد شده و هفت هزار و 971 فقره پرونده بسته شده است.
رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب اراک خاطر نشان کرد: شمار پرونده های ورودی به مجتمع های حقوقی و خانواده دادگاه های این شهرستان 10 و تعداد پرونده های مختومه 11 درصد افزایش داشته است.
خدابخشی افزود: تعداد پرونده های ورودی به دادگاه جزایی شهرستان اراک در این مدت 2 و تعداد پرونده های مختومه چهار و هشت دهم درصد، تعداد پرونده های ورودی به دادگاه انقلاب این شهرستان سه و هشت دهم درصد و تعداد پرونده های مختومه 6 در صد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: شمار پرونده های ورودی به محاکم اجرای احکام شهرستان اراک در سال گذشته چهار و سه دهم درصد و تعداد پرونده های مختومه به این دادگاه ها 29 درصد افزایش داشته است که این مهم نشان از تلاش مضاعف کارکنان دادگستری این شهرستان دارد.
رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب اراک گفت: نگهداری و مالکیت مواد مخدر، مصرف مواد مخدر، نگهداری سایر مشتقات مواد مخدر و حمل کالای قاچاق بیشترین فراوانی را در پرونده های ورودی به دادگاه انقلاب این شهرستان داشته است.
خدابخشی افزود: تقسیط مبالغی که افراد به پرداخت آن محکوم می شوند با 2 هزار و 174 پرونده ورودی و 2 هزار و 225 پرونده مختومه بیشترین عناوین ورودی محاکم حقوقی شهرستان اراک در این مدت بوده است.
وی ادامه داد: مطالبه وجه چک، درخواست اجرایی رای حل اختلاف به کار، مطالبه خسارت، دعاوی اثبات مالکیت و الزام به تنظیم سند ملک از دیگر پرونده های ورودی به محاکم حقوقی شهرستان اراک است.
رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب اراک افزود: ایراد صدمه غیر عمدی بر اثر تصادفات رانندگی با سه هزار و 547 فقره پرونده وارده و سه هزار و 547 پرونده مختومه، ضرب و جرح عمدی، سرقت، تهدید، راندگی بدون پروانه، تخریب، کلاه برداری، خیانت در امانت نیز بیشتری پرونده های ورودی به دادگاه های جزایی این شهرستان در این مدت بوده است.
خدابخشی خاطر نشان کرد: در حوزه دادگاه خانواده نیز مطالبه مهریه و طلاق توافقی بیشترین حجم پرونده ورودی به این دادگاه ها را در این مدت شامل شده است.
وی ادامه داد: 988 مورد پرونده طلاق توافقی سال گذشته در دادگاه خانواده شهرستان اراک تشکیل و یک هزار و 9 مورد مختومه شده است.
رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب اراک گفت: در این مدت هزار و 611 پرونده مطالبه مهریه در دادگاه های خانواده این شهرستان تشکیل شد.
خدابخشی، از ایجاد مراکز مشاوره در دادسراهای عمومی شهرستان اراک برای حفظ و تحکیم خانواده خبر داد داد و افزود: 187 خانواده سال گذشته به این مراکز مراجعه کردند که شمار مراجعات به این مراکز نسبت به سال قبل از آن 10 درصد افزایش داشته است.
وی از تشکیل 2 مرکز مهر والدین برای ملاقات والدین با کودگان در شهرستان اراک خبر داد و گفت: این ملاقات ها در گذشته در پاسگاه ها انجام می شد که برای جلوگیری از بروز مشکلات به این مراکز منتقل شده است.
خدابخشی از تشکیل شعبه در دادگاه های شهرستان اراک برای رسیدگی به پرونده های ویژه خبر داد و گفت: تمامی پرونده های ویژه در حوزه های مختلف منابع طبیعی، دعاوی انتخاباتی و شرکت های تولیدی برای جلوگیری از بروز مشکل در تولید واحدهای تولیدی شهرستان در این شعبه رسیدگی می شود.
وی گفت: دادگاه شهرستان اراک برای کاهش اطاله دادرسی، ابلاغ الکترونیکی پرونده ها را در سال گذشته آغاز کرده است و اکنون 72 درصد ابلاغ ها به صورت الکترونیکی انجام می شود و بر اساس پیش بینی های انجام شده امسال این ابلاغ ها به بیش از 90 درصد افزایش می یابد.
رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب اراک بازدید قضات از زندان های این شهرستان را از دیگر برنامه های این نهاد عنوان کرد و افزود: 24 نشست بازدید قضات این شهرستان با زندانیان سال گذشته انجام شد که این مهم نقش مهمی در رفع مشکلات زندانیان داشته است.
خدابخشی با یادآوری حضور یک قاضی مشاور زن در دادگاه های خانواده افزود: بر اساس قانون در دادگاه های خانواده یک قاضی مشاور زن با پنج سال سابقه باید حضور داشته باشد که به دلیل کمبود نیروی انسانی دادگاه های خانواده در شهرستان اراک تشکیل نشده است.
استان مرکزی با دارا بودن بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت دارای 15 حوزه قضایی در شهرستان ها و بخش ها و 233 شعبه موثر و فعال است.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.