محمود قدبیگی روز سه شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب خمین، افزود: 33 حلقه چاه کشاورزی در خمین بیش از سهم مجاز در پروانه بهره داری آب مصرف می کنند که لطمه جبران ناپذیری به مخازن سفره های آب زیرزمینی می زند.
وی اظهارکرد: اگرچه 40 حلقه چاه پارسال در خمین مسدود و از این محل یک میلیون متر مکعب در سال آب صرفه جویی شد اما، دبی آب هر یک از این چاه ها کمتر از 2 لیتر در ثانیه بود ودر همسنجی با اضافه برداشت ها این رقم ناچیز است.
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای استان مرکزی ادامه داد: افت سطح آب سفره های زیر زمینی دشت خمین در دراز مدت 51 سانتیمتر و کسری مخزن هفت میلیون متر مکعب سالانه بود اما در 10 سال اخیر این میزان به ترتیب به 73 سانتیمتر و 10 و نیم میلیون متر مکعب افزایش یافته است.
قدبیگی گفت: رمدیریت اصولی منابع آبی در خمین اولویت اول است و بایستی الگوی کشت در این شهرستان به صورت جدی رعایت شود.
وی با بیان اینکه کشت محصولات کم آب بر باید ترویج شود افزود: یکی ازکشت هایی که با آب زیاد سازگاری دارد لوبیا است که خمین یکی از قطب های تولید آن است و باید برای کاهش کشت آن تصمیم اساسی گرفته شود.
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای استان مرکزی اظهار کرد: برای هر کیلو گرم لوبیا پنج هزار لیتر و برای هر هکتار 36 میلیون متر مکعب آب مصرف می شود و در شرایط خشکسالی باید الگوی کشت متناسب با منابع آبی تعریف شود.
قدبیگی گفت: راهکار حل کمبود آب در خمین نیازمند اجرای طرح تعادل بخشی با سیستم آبیاری نوین، نصب کنتور حجمی، مسدود کردن چاه های غیرمجاز آب کشاورزی و تغییر الگوی کشت است.
فرماندار خمین نیز در این نشست گفت: حجم بارندگی در سال زراعی جاری در خمین به میزان 120 میلی متر کاهش یافته و این مسئله باید حساسیت در مدیریت آب را دوچندان کند.
احمد طهرانی افزود: محصولی باید جایگزین کشت لوبیا محصول رایج این منطقه شود که برابر آن توجیه اقتصادی داشته باشد نه اینکه کشاورزان با مشکل بازاریابی مواجه شوند و نیاز است که کارشناسان کشاورزی تحقیقات موثری و پیشنهادات سازنده در این خصوص داشته باشند.
وی توضیح داد: اصلاح الگوی کشت بدون توجه به بازار و قیمت تمام شده محصولات امکان پذیر نیست و به منظور اجرایی شدن این موضوع نیاز دارد که جهاد کشاورزی با همکاری مراکز ترویج کشاورزی در روستاها برنامه ریزی لازم را داشته باشد.
شهرستان خمین دارای یک هزار و 935 منابع آبی شامل چاه عمیق و نیمه عمیق، چشمه و قنات است.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.