به گزارش ایرنا صنعتی شدن بخش کشاورزی موجب افزایش مصرف آب شده و بنا بر اذعان برخی از مسئولان و کارشناسان حدود 90 درصد آب قابل دسترس در استان همدان در بخش کشاورزی مصرف می شود.
به گفته این کارشناسان اکنون که کشاورزی به عنوان مهمترین محور توسعه در استان همدان به شمار می رود و از سوی دیگر برداشت آب بیش از ظرفیت دشت ها در این استان باعث شده هر ساله به طور متوسط سطح آب های زیر زمینی 1.2 متر کاهش یابد لذا باید با راهکارهای مناسب برای استفاده بهینه از منابع آبی قابل دسترس با هدف جلوگیری از کاهش سطح منابع آب زیرزمینی اندیشیده شود.
یکی از کارشناسان فعال در بخش کشاورزی استان همدان در این ارتباط گفت: آبیاری در بخش های مختلف کشاورزی به دو صورت آبیاری سطحی و روش های آبیاری تحت فشار انجام می شود.
بابک افراسیابی افزود: استفاده از روشهای آبیاری قطره ای و آبیاری بارانی با استقبال کشاورزان مواجه شد و امروزه روشهای دیگر آبیاری های نوین نیز جایگزین شده است.
وی با بیان اینکه آبیاری سطحی به عنوان روش غالب در جهان همیشه مطرح بوده گفت: اما افزایش روز افزون هزینه تامین آب و نیز محدودیت منابع آبی در دسترس، تمایل دولت ها به ویژه کشورهای توسعه یافته برای کاربرد آبیاری تحت فشار را افزایش داده است.
وی با اشاره به اینکه بحران آب یکی از مشکلات اصلی در استان همدان است که خشکسالی های اخیر آن را تشدید کرده است گفت: بهره گیری از روش های نوین آبیاری تحت فشار از روش های موثر در افزایش بهره وری آب است.
وی ادامه داد: در بسیاری از مواقع با کاهش مصرف آب به روش بهره گیری از روش های مدرن، کشاورزان سطح زیر کشت را افزایش می دهند و این کار مانع از تحقق هدف اصلی که همان کاهش مصرف آب است، می شود.
یکی دیگر از فعالان حوزه کشاورزی نیز گفت: تغییر الگوی کشت و فراهم کردن مشوق هایی برای کشت محصولاتی که آب کمتری مصرف می کنند یکی از راهکارهای افزایش بهره وری آب است.
لیلا رستمی با بیان اینکه راهبرد افزایش بهره وری زمین باید به راهبرد افزایش بهره وری آب تبدیل شود افزود: ایجاد ساختار مناسب، آگاهی بخشی به مردم در خصوص مصرف بهینه، هماهنگی و تشکیل کارگروه انسجام بخشی و شورای هماهنگی بحران آب، اجرای طرح های ضربتی در تامین آب و برآورد میزان خسارات وارد شده به منابع آب های سطحی از مهمترین راهبردهای کنترل خشکسالی است.
وی اظهار کرد: برای جلوگیری از بحران آب در همدان باید مردم را به مصرف بهینه و صرفه جویی ترغیب کرد و کشاورزان نیز باید با استفاده از روش های نوین در مصرف آب صرفه جویی کنند.
رستمی ادامه داد: با توجه به این که مقدار قابل ملاحظه ای از آب استان به مصرف کشاورزی می رسد لذا روی آوردن به روش های نوین آبیاری می تواند میزان مصرفی آب را در حد زیادی کاهش دهد.
نماینده کشاورزان استان همدان در خانه صنعت، معدن و کشاورزی همدان نیز گفت: همدان یک استان کشاورزی است و اعمال مدیریت درست آب می تواند موجب شکوفایی بخش کشاورزی این استان شود.
ابوالقاسم سوزنچی بیان کرد: بخش کشاورزی برخی شهرستان های استان همدان با توجه به توان آبی محدود توانسته پیشرفت قابل توجهی داشته باشد به طور مثال نهاوند در زمینه پرورش ماهی و ملایر در زمینه تولید کشمش جایگاه تثبیت شده ای در کشور کسب کرده اند.
وی توسعه کشاورزی را زمینه ساز توسعه استان همدان در دیگر بخش ها دانست و افزود: اگر بتوان پسماندهای فاضلاب و آب های موجود را به سمت گلخانه ها هدایت کرد و یا آب را مدیریت کرده و از شیوه های علمی برای آبیاری استفاده کرد توسعه دور از دسترس نیست.
وی بیان کرد: فعال شدن صنایع تبدیلی در همدان نیازمند حمایت درست و اصولی از فعالان این عرصه است تا آنان بتوانند سرمایه و توان علمی خود را به این کار بیاورند.
وی با بیان اینکه با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک همدان و کمبود منابع آبی در استان ، آب به عنوان یکی از عوامل محدود کننده تولید، نقش مهمی را در تعیین نوع فعالیت های زراعی ایفا می کند افزود: آسیب پذیری سفره های آب زیرزمینی در اثر برداشت بی رویه از منابع آبی، اتمام پتانسیل های قابل توسعه بهره برداری از آب های زیرزمینی برای مصارف کشاورزی و پایین بودن راندمان آبیاری، لزوم اصلاح الگوی مصرف آب را ضروری می کند.
مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز گفت: مصرف آب در بخش کشاورزی 89 درصد است و با توجه به حجم آب مصرفی در بخش کشاورزی باید طرح ‌های آبیاری نوین در راستای مصرف بهینه آب اجرا شود که دولت برنامه‌های خوبی در این زمینه دارد.
ابراهیم فرامرزی افزود: دولت در راستای اجرای سیستم‌های آبیاری قطره‌ای که راندمان 90 درصدی دارد، به ازای هر هکتار 70 میلیون ریال وام بلاعوض و برای کشاورزانی که اقدام به تجمیع اراضی می‌کنند، 85 درصد کمک بلاعوض می دهد.
وی با بیان اینکه همدان در اجرای آبیاری نوین رتبه سوم کشور را کسب کرده است افزود: در حال حاضر 9 هزار و 500 هکتار طرح آبیاری نوین در سال جاری انجام شده در حالیکه بر اساس سیاست اقتصاد مقاومتی باید هشت هزار و 487 هکتار آبیاری نوین صورت می‌گرفت.
وی اظهار کرد: 160 هزار هکتار اراضی مستعد اجرای آبیاری نوین در استان همدان وجود دارد که 135 هزار هکتار آن اجرا شده و 20 هزار هکتار آن باقیمانده که اراضی خرد و پراکنده است و هزینه بالایی برای اجرای سیستم آبیاری نوین دارند.
فرامرزی افزود: در سال جاری 2 هزار هکتار آبیاری تیپ در اراضی استان همدان درنظر گرفته شده که به شرط تخصیص اعتبارات طرح‌های مستهلک، سیستم‌ های مستهلک بازسازی و تبدیل به سامانه تیپ خواهند شد.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته 16 تشکل آب ‌بران در استان ثبت شد ادامه داد: امسال نیز 13 تشکل ثبت شده است تا مدیریت بهره‌ برداری شبکه‌ها به کشاورزان واگذار شود.
وی اعتبارات سامانه نوین آبیاری استان همدان را یک هزار و 100 میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: از این میزان اعتبار تاکنون 240 میلیارد ریال آن تخصیص یافته است و کشاورزان برای اجرای این سامانه مشکلی در دریافت یارانه ندارند.
پس با توجه به کاهش 55 درصدی بارش ها در سال آبی امسال در استان همدان تنها راهکار و برون رفت از بحران کم آبی توجه و توسعه آبیاری های نوین است که در این راستا متولیان جهاد کشاورزی با برگزاری نشست های مختلف کشاورزان را به این سمت سوق دهند.
7523/2087
گزارش از مرضیه بختیاری** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.