هنگامی که نفت برای اولین بار از زیر زمین به بیرون فوران کرد، هیچکس فکر نمی کرد که روزی این ماده ارزشمند بتواند از یک سو عامل پیشرفت های اقتصادی،صنعتی،پزشکی و سایر علوم و فنون شود و از سویی دیگر عاملی برای آلودگی محیط زیست نیز باشد.
یکی از منابع مهم و البته نادیده گرفته شده آلودگی مواد نفتی در جهان، استفاده بی رویه و نادرست از کیسه های پلاستیکی برای بسته بندی و حمل کالاها و تولید زباله های پلاستیکی است.
سبکی، استحکام، فراوانی و تولید آسان تمایل مردم را به استفاده از نایلون در مقایسه با پاکت یا کیسه های پارچه ای افزایش داده است اما بین 250 تا500 سال طول می کشد تا این مواد مخرب در طبیعت تجزیه شوند و این مواد سمومی را وارد چرخه حیاتی می کنند که در نهایت سلامت انسان و محیط زیست را تحت تأثیر قرار می دهد و می توانند اکوسیستم را از شکل طبیعی خارج کنند.
رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی خمین گفت: استفاده از ظروف یکبار مصرف خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهد چرا که این ظروف علاوه بر سمی بودن به دلیل آزاد کردن ماده مونومر استایرن سبب ایجاد سرطان کبد می‌شوند.
دکتر جواد جواهری افزود: در ظروف پلاستیکی یکبار مصرف ماده‌ای سمی بنام دیوکسین آزاد می‌شود که خطر بروز سرطان به خصوص سرطان سینه را در زنان افزایش می‌دهد و استفاده دراز مدت از این ظروف باعث مشکلات گوارشی، خستگی و ناراحتی اعصاب و روان می شود.
وی بیان کرد: بسیاری از مردم از بطری‌های یکبار مصرف آب برای تهیه آب خنک از طریق یخ بستن آب استفاده می‌کنند، اما وقتی یخ درون ظروف یکبار مصرف آب می‌شود از جداره بطری مواد سرطانزا به درون آب آزاد می‌شود.
دکتر جواهری گفت: ضرر ظروف یک‌بار مصرف پلی‌استایرن در هنگام مصرف مواد نوشیدنی اسیدی و چرب بسیار بیشتر از مصرف چای داغ است.
وی با بیان اینکه ظروف یکبار مصرف برای یک بار استفاده ساخته شده‌اند افزود: در صورت استفاده مجدد از این ظروف شیارهای کوچک غیر قابل رویت در آنها به وجود می‌آید که علاوه بر مستعد کردن شخص به عفونت‌های دستگاه گوارش به علت آزاد کردن مولکول‌های آلی و صنعتی به داخل آب یا غذا، انسان را در معرض انواع سرطان قرار می‌دهند.
وی بهترین راه حل برای کاهش آلودگی های ناشی از ظروف یکبار مصرف را فرهنگ سازی برای استفاده نکردن از آنها دانست و افزود: در این راستا کارگاه های آموزشی مختلفی برای ادارات و مراکز عرضه مواد غذایی در ارتباط با مضررات مصرف ظروف یکبار مصرف و نایلون برگزار می شود.
رئیس حفاظت از محیط زیست خمین گفت: با زندگی ماشینی مصرف نایلون و ظروف یکبار مصرف روز به روز افزایش می یابد و مغازه داران هرکالایی را با هر حجمی داخل نایلون ها می گذارند و ظرف های یکبار مصرف جای ظروف آشپزخانه را گرفته است غافل از اینکه سلامت محیط زیست و انسان با انفجار پلاستیکی مورد تهدید قرار گرفته است.
سید علیرضا شریفی افزود: استفاده از کیسه های نایلونی و ظروف یک بار مصرف پلاستیکی که باعث دفع زباله‌های ظروف پلاستیکی و انباشت آنها در طبیعت و محیط‌ زیست می‌شود، به مرور منابع آبی، خاکی و حیات جانداران و گیاهان را تهدید می‌کند.
وی اظهارکرد: هنگامی ‌که کیسه‌های پلاستیکی به عنوان زباله دور ریخته می‌شوند، به علت ماندگاری تا سالها در محیط، باعث آلودگی می‌شوند، این کیسه‌ها به همراه باد جابه جا شده و وارد رودخانه‌ها و کانال‌های آب می‌شوند و در نتیجه موجب گرفتگی آبراهه‌ها شده و در بسیاری موارد به علت ساکن ماندن آب، زاد و ولد انواع حشرات افزایش می‌یابد.
شریفی اظهارکرد: برای کاهش خطرات زیست محیطی و سلامت انسانی باید از پلاستیک های مناسبی که از نظر بیولوژیکی قابلیت جذب در طبیعت را داشته باشند استفاده و یا زباله های پلاستیکی را بازیافت کرد.
وی گفت: کیسه های قابل بازیافت باید جایگزین کیسه های نایلونی شود اگر چه این کیسه ها هزینه بر هستند اما به حفظ و صیانت محیط زیست و سلامت انسان کمک بسیاری می کند.
رئیس حفاظت محیط زیست خمین ادامه داد: باید یک جنبش عمومی برای کاهش مصرف ظروف یکبار مصرف ایجاد شود و فرهنگ استفاده از پاکت های پارچه ای نیز باید در جامعه نهادینه شود.
شریفی افزود: برای فرهنگ سازی کاهش مصرف ظروف یکبار مصرف و کیسه های نایلونی سمن ها در این شهرستان فعال شدند.
رئیس حفاظت محیط زیست خمین گفت: 150 هکتار اراضی این شهرستان از پسماندهای ناشی از کشت محصولات صیفی جات زیر پلاستیک نیز در یک سال گذشته پاکسازی شد.
شریفی افزود: در بازدید های میدانی، 15 اخطاریه کتبی زیست محیطی صادر شده و پیگیری قضایی برای جمع آوری و دفع اصولی این پسماندها نیز انجام شده است.
وی بیان کرد: کشت زیر پلاستیک با وجود مزایای خاص، صرفه جویی در مصرف آب و افزایش بهره وری در صورت ساماندهی نشدن، سبب آلودگی محیط زیست می شود.
رئیس منابع طبیعی خمین نیز گفت: دامنه پراکندگی زباله های پلاستیکی در این شهرستان به گونه ای است که می توان گفت پای هر بوته یک نایلون وجود دارد.
نصرت الله هاشمی افزود: مواد پلاستیکی که به عنوان زباله دور انداخته می شود و در مراتع و دشت ها پراکنده می شود باعث تلفات دام می شود و از ورود قطرات باران به داخل خاک جلوگیری می کند و به جای این که باران به خاک نفوذ کند و سفره های زیر زمینی را تغذیه کند روی سطح خاک جریان پیدا می کند و سرعت هرز آب و ضریب روان آب افزایش می یابد.
وی اظهارکرد: تولید پلاستیک های سازگار با محیط زیست و یا قابل بازیافت فناوری جدیدی است که تولید انها به انبوه نرسیده تا جوابگوی نیاز شهرستان باشد.
مدیر انجمن حامیان محیط زیست خمین گفت: سبک زندگی امروزی و استفاده بی رویه از این محصولات، از جمله دلایل افزایش تولید زباله پلاستیکی است .
لیلا سعیدی افزود: برای فرهنگ سازی استفاده نکردن از ظروف یکبار مصرف و کاهش زباله های پلاستیکی پویش نه به کیسه‌های پلاستیکی و مصرف ظروف یکبار مصرف تشکیل شد .
وی ادامه داد: برای فرهنگ سازی کاهش زباله های پلاستیکی همه مسئولان باید همکاری کنند و فروشگاه ها با نصب لوگوی نه به کیسه‌ های پلاستیکی و جایگزینی و فروش کیسه‌های پارچه‌ ای به جای کیسه‌های پلاستیکی اقدام کنند.
شهردار خمین گفت: با وجودی که خمین نخستین منطقه استان مرکزی در احداث واحد بازیافت زباله است اما این مجموعه از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست.
مرتضیان گفت: تجهیزات این کارخانه فرسوده شده و کمپوست تولیدی آن نیز قابل استفاده نیست و در صورتی که اعتبار برای بهسازی تجهیزات تخصیص نیابد، در آینده نزدیک این واحد تعطیل خواهد شد.
شهردار خمین ادامه داد: روزانه 50 تن زباله در این شهر جمع آوری می شود که 25 تن آن قابل دفن و مابقی با جداسازی مواد پلاستیکی و آهن آلات قابل بازیافت است.
وی گفت:
وی گفت: برای کاهش زباله پلاستیکی و رفع معضلات زیست محیطی عزم همگانی برای نهادینه کردن کاهش مصرف نایلون و ظروف یکبار مصرف نیاز است.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی 105 هزار نفر جمعیت دارد که 70 هزار نفر ان ساکن شهر هستند.
7277/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.