الهیار دولتخواه روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: جمعی چند نفره بر اثر عدم آگاهی، بزمجه یک متری را به دام انداختند و این گونه نادر را زیر ضرباتی قرار داده و آن را از بین برده اند.
وی افزود: متاسفانه در اثر عدم آگاهی از تبعات زیست محیطی، عکس های این جانور کشته شده به سرعت در شبکه های اجتماعی منتشر شد.
وی بیان کرد:از بین بردن گونه های جانوری جرم محسوب می شود و قطعا متخلفان شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد.
دولتخواه تصریح کرد: کشتن گونه های جانوری موجب شکنندگی و از بین رفتن اکوسیستم در محیط زیست می شود، لذا باید در این حوزه مراقبت جدی کرد.
وی خاطر نشان کرد: مردم در صورت مواجه شدن با گونه های جانوری به خصوص گونه های نادر، موضوع را به اداره محیط زیست شهرستان اطلاع دهند تا اقدام های لازم جهت انتقال به محل زندگی اصلی آن جانور صورت گیرد.
وی گفت: حیوانی که تصویر جسد آن بر روی برخی شبکه های مجازی قرار گرفته با نام بزمجه بیابانی، یکی از انواع خزندگان مناطق مرکزی با آب و هوای بیابانی و نیمه بیابانی است که در تمام این محدوده پراکنده شده است.
این مسئول ادامه داد: به دلیل تخریب های زیستگاهی، جمعیت این گونه کاهش یافته و بدین لحاظ این حیوان در رده حیوانات آسیب پذیر دسته بندی شده است به گونه ای که حتی نام آن در کنوانسیون منع تجارت گونه های در حال انقراض درج شده است.
دولتخواه با تاکید بر اینکه بزمجه بیابانی حیوانی کاملا بی آزار است و تنها سر و صدای زیادی ایجاد می کند، ابراز داشت: این حیوان هیچ گونه خطری برای انسان ندارد و از حشرات و جوندگان کوچک و پرندگان خاص تغذیه می کند و به هیچ عنوان مهاجم و سمی نیست.
بزمجه بیابانی گونه ای نادر زیست محیطی است که به شکل طبیعی از سر تا دم حدود یک تا یک و نیم متر است.
نواحی بیابانی و نیمه بیابانی، زمین‌های ماسه ‌ای با سطوح نا هموار، خاک‌ های رسی، در دامنه کوه‌ ها، تپه ‌ها و دشت‌ ها با پوشش گیاهی استپی شامل بوته‌ ها، درخت‌ ها و نیز اطراف زمین ‌های کشاورزی و باغ‌ ها زیستگاه این گونه است.
سال گذشته نیز موردی مشابه در شاهین شهر استان اصفهان اتفاق افتاد و عده ای با کشتن بزمجه بیابانی و پخش عکسی که بزرگنمایی شده بود موجب هراس مردم شده بودند.
مرکز شهرستان آران و بیدگل در شمالی ترین نقطه استان اصفهان، در فاصله شش کیلومتری شهرستان کاشان و 215 کیلومتری مرکز استان اصفهان قرار دارد.
7408/7472 * خبرنگار: حسین منصوری فر * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار شهرستان های شمال استان اصفهان در کانال تلگرام ایرنا کاشان:
* لینک های جستجو کانال: irnakashan / https://telegram.me/irnakashan@
*ایمیل: kashan@irna.ir
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.