علی قره چه لو، روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: قریب سه سال پیش، چند قطعه کبک دری در ارتفاعات منطقه شکار ممنوع خرمنه سر طارم مشاهده شد اما از آن به بعد اثری از این پرنده یافت نشده است.
وی اظهار کرد: این پرنده زیبا و نادر که بطور معمول بوته زارها، تخته سنگ ها، صخره ها و دره ها را برای آشیانه سازی انتخاب می کند کمتر قابل مشاهده هستند و در واقع سرشماری آن کار بسیار سختی است.
قره چه لو خاطرنشان کرد: تخریب زیستگاه های خاص این پرنده از سوی انسان ها، ورود دام ها به منطقه، خشکسالی و شکار غیرمجاز از جمله تهدیدهای بر سر راه کبک دری است.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، گفت: در حال حاضر استان زنجان از وجود کبک دری، چیل، گوزل، معمولی و تیهو برخوردار و این اداره کل برای حفظ و حراست از آنها بسیار جدی و مصمم است.
قره چه لو با بیان اینکه این پرندگان زیبا و آواز خوان در اکثر مناطق زنجان یافت می شوند افزود: کبک ها، اغلب در کنار علوفه و گیاهان دانه دار مرتعی از حشرات نیز تغذیه می کنند بنابراین سهم مهمی در کنترل آفات به ویژه سن گندم، دارند و در واقع در برابر آفات به عنوان یک کنترل کننده طبیعی عمل می کنند.
وی تصریح کرد: کبک ها بطور متوسط بین 12 تا 20 تخم می گذارند و مدت 24 روز بر روی تخم ها می خوابد و پس از این مدت جوجه ها سر از تخم بیرون می آورند.
قره چه لو با بیان اینکه شکار غیرمجاز این پرنده، جریمه دارد و شکارچیانی که اقدام به شکار کبک ها کنند ازسوی این اداره کل مورد پیگرد قانونی قرار می گیرند، افزود: شکار هر قطعه کبک 200 هزار ریال جریمه دارد که فرد متخلف باید آن را به عنوان ضرر و زیان به حساب محیط زیست واریز کند و جریمه آن از جنبه عمومی نیز بسته به رای و نظر قاضی پرونده است.
به گزارش ایرنا، کبک دری بسیار خجالتی و محتاط بوده و نزدیک شدن به آن بسیار دشوار است این پرنده در لابه لای صخره‌ها و سنگها و در ارتفاعات لانه ساخته و هر بار بین 6 تا 9 تخم می‌گذارد.
6084/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.