به گزارش ایرنا، محمود نعمتی روز سه شنبه در نشست مشترک هیات تجاری اتیوپی با فعالان اقتصادی استان مرکزی در محل استانداری استان مرکزی، افزود: حفظ موقعیت صنعتی و تجاری و حضور در بازارهای جهانی، نخستین گام توسعه صنعتی است و صاحبان صنایع استان مرکزی تولیدات صادرات محور را در دستور کار خود قرار داده اند.
وی ادامه داد: کشور اتیوپی در سال گذشته بیش از 2 میلیون 900 هزار دلار انواع کالا به ایران وارد کرده و این درحالی است که 300هزار دلار کالاهای استان مرکزی به این کشور صادر شده است.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری مرکزی الیاف مصنوعی، محصولات پتروشیمی، سیمان، عایق های رطوبتی، کشمش و آبیموه را از مهمترین محصولات صادر شده از ایران به اتیوپی عنوان کرد.
نعمتی تاکید کرد: همه کالاهایی که از ایران به اتیوپی صادر شده در نقاط مختلف استان مرکزی به کمترین قیمت و بهترین کیفیت تولید می شود بنابراین باید زمینه مراودات تجاری هر چه بیشتر فعالان اقتصادی استان مرکزی با اتیوپی فراهم شود.
وی افزود: روحیه حمایت از سرمایه گذاری در بخش صنعت با هدایتگری صحیح منابع داخلی و استقبال از سرمایه گذاران خارجی در استان مرکزی نیز بسط داده شد و در دولت یازدهم و همچنین سال جاری زمینه های تحول صنعتی در این استان فراهم شده است.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری استان مرکزی گفت: این استان به لحاظ نزدیکی به پایتخت، قرار گرفتن در مسیر ارتباطی اصلی کشور و بهره مندی از خطوط ریلی مورد توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی است و در طول فعالیت دولت یازدهم به خصوص پس از توافق برجام سرمایه گذاران بسیاری از نقاط مختلف جهان به این استان سفر کرده و سرمایه گذاری های چشمگیری نیز انجام شده است.
مدیرعامل شرکت هلدینگ افورت اتیوپی نیز در این نشست گفت: این شرکت در بخش سرمایه گذاری و تجاری فعالیت می کند و 14شرکت عملیاتی زیر مجموعه این شرکت فعالیت می کنند.
امانوئل کیدان افزود: در مجموع 20 هزار نفر به صورت رسمی و 10 هزار نفر به صورت قراردادی کارمعین در شرکت های زیرمجموعه شرکت هلدینک افورت فعالیت می کنند و این شرکت با ظرفیت بالا در حال فعالیت است.
وی اضافه کرد: مونتاژ خودرو سبک، محصولات پتروشیمی، مونتاژ تراکتور هندی، مونتاژ کامیون، تولید تجهیزات صنعتی، تریلر، تجهیزات سنگین کارخانجات کشاورزی، انتقال نیرو، تولید کلینکر، سیمان پرتلند و تولید و توزیع داروهای انسانی و حیوانی مهمترین فعالیت های شرکت های زیر مجموعه هلدینگ افورت است.
مدیرعامل شرکت هلدینگ افورت اتیوپی بیان کرد: سال گذشته 2 میلیون 850 هزار دلار انواع کالا از این کشور به ایران صادر شده که با وجود واردات 2 میلیون و 900 هزار دلاری تراز تجاری متوازنی بین این 2 کشور برقرار است.
وی اظهار کرد: نقاط مختلف ایران به خصوص شهر اراک ظرفیت های بسیار ارزشمندی برای افزایش مراودات تجاری با اتیوپی دارد که باید زمینه این مهم از سوی فعالان اقتصادی و صنعتی 2 کشور فراهم شود.
این هیات تجاری متشکل از مدیران ارشد هلدینگ افورت و مدیران عامل 9 شرکت بزرگ وابسته به آن شرکت است که به مدت 2 روز از ظرفیت های صنعتی و تجاری استان مرکزی بازدید می کنند.
عمده فعالیت این هیات تجاری در شهرستان های ساوه، محلات و اراک است و در مدت حضورشان در استان از 9 شرکت صنعتی بازدید می کنند.
کشور اتیوپی با جمعیتی بالغ بر 100 میلیون نفر و برخورداری از میانگین رشد اقتصادی بالا در 12 سال گذشته بزرگترین اقتصاد منطقه شرق آفریق و پنجمین اقتصاد بزرگ قاره سیاه است.
از ابتدای سال جاری تا کنون 12 هیات تجاری و اقتصادی به دعوت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی وارد این استان شده است.
3017/ 6013/خبرنگار: مصطفی مجللی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.