به گزارش ایرنا، صادرات یکی از درگاه های افزایش درآمد و ورود به بازارهای جهانی است و به حتم در این میان کسی پیروی میدان خواهد بود که بتواند با سیاست های درست، بیشترین سود را از این رهگذر ببرد.
در پس گلایه مستمر مسئولان بخش های دولتی از کافی نبود شرکت های صادراتی و صادرات بخشی از کالاهای این استان از سایر گمرکات کشور، ایرنا مرکز زنجان در صدد بررسی مشکلات حوزه صادرات و گمرک زنجان در قالب میزگردی برآمد.
در این میزگرد غلامحسینی جمیلی رئیس اتاق بازرگانی به نمایندگی از بخش خصوصی، حمید احمدی مدیرکل گمرک استان زنجان به عنوان متولی اصلی حوزه صادرات، امیرعلی مسیبی معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان رابط بین بخش خصوصی و دولتی، سیروس میانجی عضو هیات مدیره انجمن سرب و روی ایران به عنوان نماینده صادرکنندگان عمده زنجان و مهدی رنگ رونا رئیس اتحادیه صادرکنندگان به عنوان نماینده تمام صادرکنندگان استان زنجان حضور داشتند.

***لزوم ایجاد مزیت نسبی در گمرک
عضو هیات مدیره انجمن سرب و روی ایران گفت: در رابطه با بحث صادرات استان، باید یک مزیت نسبی در گمرک ایجاد کنیم تا به عنوان جاذبه عمل کند.
سیروس میانجی با بیان اینکه گمرک زنجان از ابتدای تاسیس یک سیر تکاملی داشته و روز به روز هم رو به بهبود است، اظهار کرد: این مزیت رقابتی در حال ایجاد شدن است، اما گاه ممکن است شرکت های بازرگانی مسئول صادرات کالاهای تولیدی این استان در زنجان حضور نداشته باشند و ترجیح دهند که از گمرک دیگری کالای خود را ترخیص کنند.
وی اضافه کرد: ریشه این مساله به کمبود شرکت های بازرگانی فعال بر می گردد که به تبع گسترش آن، گمرک هم فعالتر عمل می کند.
میانجی تاکید کرد: تعداد شرکت های بازرگانی فعال و پویا در زنجان کم است و اگر افزایش پیدا کند، آنها حتی می توانند کالای تولیدی سایر استان ها خریداری و از زنجان صادر کنند.

*** شرکت بازرگانی در کنار خدمات گمرکی
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان گفت: وقتی شرکت های بازرگانی بیشتری شکل بگیرند، به حتم باعث رونق و گسترش دامنه فعالیت صادراتی می شوند.
غلامحسین جمیلی اظهار کرد: در افزایش تعداد فعالان و کارگزاران بازرگانی خارجی ، عوامل دیگری هم می تواند موثر باشد که قسمتی از آن به ارائه خدمات قابل توجه وارداتی در کنار خدمات صادراتی است.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که تاجری بتواند از یک گمرک خدمات وارداتی و صادراتی را به شکل توامان دریافت کند، به حتم زمان و هزینه کمتری برای ترخیص کالای خود صرف خواهد کرد.
جمیلی ادامه داد: آمار نشان دهنده وارد نشدن کالاهای نهایی به زنجان است و این بدان معناست که برای رونق محصول صادراتی باید مواد اولیه را به مقدار کافی وارد کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان گفت: موضوع دیگر، بحث خدماتی ارائه شده در گمرک است، این نهاد می تواند راهکارهای قانونی برای ارائه خدمات در حوزه گسترده تری را در دستور کار قرار دهد.

*** صادرات 206 میلیون دلاری صادرات امسال گمرک زنجان
مدیرکل گمرک استان زنجان گفت: در هشت ماه امسال 206 میلیون دلار صادرات با تناژ 100 هزار تن ثبت شد که نشان دهنده رشد 85 درصد از نظر ارزش و 43 درصد وزنی است.
حمید احمدی افزود: در این مدت واردات 223 میلیون دلار با تناژ 180 هزار تن ثبت شد که از نظرارزشی 27 درصد و از نظر وزنی 100 درصد رشد دارد.
وی تصریح کرد: این رشد در حالی که این تغییری در نیروی کارشناس و امکانات در اختیار گمرک ایجاد نشده است.
احمدی با بیان اینکه واردات زنجان در جهت تولید است و کالاهای نهایی وارد نمی شود، بیان کرد: موضوع مشخص، ظرفیت استان برای تجارت بیشتر از میزان فعلی است.
مدیرکل گمرک استان زنجان بخشی از مشکلات موجود در زمینه صادرات را مربوط به گمرک و بخشی را هم مسائل خارج از این اداره کل اعلام کرد و گفت: کمبود فضای سرپوشیده و نیروی کار کارشناس مسائلی است که گمرک با آن مواجه است.

*** نبود آزمایشگاه همکار
وی نبود آزمایشگاه استاندارد در این استان را از دیگر مشکلات حوزه صادرات اعلام کرد و این مشکل را زمینه ساز طولانی شدن روند صدور مجوزهای ترخیص کالا برشمرد.
احمدی اظهار کرد: مذاکراتی با اداره کل استاندارد برای معرفی آزمایشگاه همکار انجام شده اما تاکنون به مرحله عمل نرسیده است.
مهدی رنگ رونا رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان در همین رابطه افزود: آنچه که منظور گمرک است، برای کاغذ است که آزمایشگاه نداریم.
رنگ رونا اضافه کرد: با اداره کل استاندارد صحبت کرده ایم که آزمایشگاه خود کارخانه را بازدید و تایید کند و نیروی خود را در همانجا مستقر سازد تا بار محصول دیگر به کرج ارسال نشود.
مدیرکل گمرک استان زنجان ادامه داد: چنین آزمایشگاهی حتی برای خاک هم وجود ندارد اما گمرک این استان همان نتایج آزمایش های خود شرکت را می پذیرد و اما در برخی مواقع مجبور به ارسال نمونه ها به کرج است که همین موضوع 2 روز زمان ترخیص را به تعویق می اندازد.
احمدی هم به جرگه تاکید کنندگان بر کمبود شرکت های صادرکننده در استان زنجان اضافه شد و گفت: اغلب شرکت های تولیدی خود صادرات را انجام می دهند، اما کشاورزی که محصولی تولید می کند، یا هنرمند صنایع دستی، چگونه می تواند کالای خود را صادر کند؟
وی به فعال نبودن شرکت های حمل و نقل در این استان اشاره کرد و افزود: تولید و صادرکننده نباید درگیر حمل ونقل کالا باشد.
احمدی ادامه داد: زنجان با کمبود حق العمل کار گمرکی هم مواجه است، این بخش ها اطلاعات گمرکی بالایی دارند و می توانند به بحث تجارت کمک کنند، شاید بسیاری از مسائل تجاری و قوانین گمرکی اطلاعی ندارد اما حق العمل کارها میتوانند این خلا را جبران کنند.
مدیرکل گمرک استان زنجان اضافه کرد: از سوی دیگر اجباری نیست کسی که اهل زنجان است، از طریق گمرک زنجان محصول خود را صادر کند، بیشتر آنانی که از گمرکات مرزی کالای خود را ترخیص می کنند، قصد دارند فقط یک بار با عملیات گمرکی مواجه شوند.

*** بخش خصوصی باید ترغیب شود
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: در صورتی این دغدغه را داریم که بخش خصوصی در استان شکل گرفته و سرمایه گذار سرمایه خود را وارد کرده است و مدیر دولتی دوست دارد تا در این استان بیشتر فعالیت و دیگران را هم ترغیب به حضور در این استان کند باید آنها را ترغیب و خدماتی را به آنان ارائه کرد.
امیر علی مسیبی افزود: لازمه افزایش گرایش تجار و شرکت های صادراتی به ترخیص کالاهای خود از گمرک زنجان تاکید بر زیر ساخت ها و فرهنگ سازی در این زمینه است.
وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد واردکنندگان زنجان از گمرک این استان استفاده می کنند، تعداد صادر و واردکننده زنجانی را محدود و شناخته شده اعلام کرد.
مسیبی یادآورشد: شرکتهایی که 90 درصد کالاهای خود را از گمرک زنجان ترخیص می کنند، یا از خدمات این اداره کل رضایت دارند یا استفاده از خدمات آن را بهترین شیوه می دانند.
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان مجموع تغییرات اداره کل گمرک این استان را طی 10 سال گذشته منحصر به جابجایی مدیران آن اعلام کرد و از ثابت بودند نیروهای کارشناس و امکانات در اختیار آن خبر داد.
وی تاکید کرد: در صورتی که آیتم های گمرک را تقویت و اصلاح کنیم ؛ زمان ارائه خدمت کاهش پیدا می کند و خدمات گیرندگان راضی می شوند که این خدمات را از گمرک زنجان دریافت کنند.
مسیبی خاطر نشان کرد: در سال 95، 17 شرکت از سایر گمرکات صادرات داشتند، 90 میلیون دلار مجموع ارزش کالاهای صادراتی این شرکت ها بود که 59 میلیون دلار آن فقط برای یک شرکت کالسیمین است.
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: این یعنی زیر ساخت های لازم در استان وجود دارد و در مجموع به جز شرکت کالسیمین، 30 میلیون دلار از 354 میلیون دلار سال 95، از سایر گمرکات صادر شده است.
مسیبی اضافه کرد: اگر خواستار ورود این شرکت برای ترخیص کالا از زنجان هستیم، باید بستری را فراهم کنیم که بتواند همان خدمات بندر شهید رجایی را در اینجا دریافت کند، ساختار این شرکت مورد نظر در تهران است و به طور معمول تصمیم گیرندگان آن تابع اطلاعاتی هستند که به آنها ارائه می شود.
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: ضعفی هم که در استان داریم، هرچه هم که بگوییم تعداد شرکت های بازرگانی کم است، در عمل فضایی برای رقابت نیست و همه شرکت ها صادرکننده و واردکننده شده اند.

*** صادرات و واردات باید به شرکت های تخصصی واگذار شود
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و تجارت استان زنجان گفت: بسیاری از شرکت ها توانایی های مختلفی دارند و در بحث تولید هستند و بسیاری از اداره ها هم توانایی های مختلفی دارند اما کار خود را برون سپاری می کنند.
جمیلی ادامه داد: این دلیل نمی شود که کسی دیگر نتواند آن خدمت را انجام بدهد، به حتم تولیدکننده از این بخش خدمات دریافت می کند.
میانجی عضو هیات مدیره انجمن سرب و روی ایران هم اظهر کرد: بیشتر از 30 درصد محصولات کشاورزی این استان فقط توسط یک شرکت صادر می شود خود کشاورزان که صادرکننده نیستند و هیچ شخصی نمی گوید که محصول صادراتی خود را به این شرکت بدهم که آن شرکت کار صادراتی را انجام دهد.
میانجی تاکید کرد: بپذیریم که ضعفی وجود دارد که تولیدکننده مشاهده می کند و بدنبال بهره گیری از این ظرفیت موجود نمی آید.
جمیلی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان گفت: اشکالی که ما داریم این است، زنجیره کاملی در حوزه صادرات شکل نگرفته اگر ما شرکت های تولیدکننده توانمند صادراتی داشتیم، همه این اقدامات می توانست پیرامون آن شکل بگیرد، من فکر می کنم اساس ایراد این کار نخست نبود کالای صادراتی است.
مسیبی معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هم به وجود 30 حق العمل کار در این استان اشاره کرد و گفت: 80 درصد سبد صادراتی این استان را فقط سرب و روی تشکیل می دهد.

*** تولیدکننده نباید صادرکننده هم باشد
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان گفت: در کنار اینکه استان شرکت صادراتی ندارد، این هم درست نیست که تولیدکننده صادرکننده هم باشد در حالی که در وضعیت فعلی همین موضوع رخ می دهد.
مهدی رنگ رونا افزود: هر شخصی باید به شکل حرفه ای کار خود را انجام دهد و عمل به این موضوع هم چند حسن دارد که شامل عدم لطمه به بازار، عدم شکستن قیمت ها و جلوگیری از ایجاد رقابت ناسالم می شود.
وی حاشیه سود صادرات را پایین اعلام کرد و یادآورشد: با یک رقابت نا سالم در این زمینه در عمل بازار از دست می رود و سودی هم عاید هیچ شخصی نمی شود.
رنگ رونا اظهار کرد: برای تغییر نگاه تولیدکنندگان به مقوله صادرات باید از تشکل ها مربوطه کمک گرفت تا وظیفه هدایت و رهبری را بر عهده بگیرند و از جزیره ای عمل کردن زیر مجموعه خود جلوگیری کنند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان با بیان اینکه زنگ خطر را برای گمرک استان زنجان به صدا در می آورم، گفت: برخی گمرکات به صادرکنندگان این استان اعلام کرده اند که حاضر به صدور مجوزهای ورود موقت هستند به شرط آنکه صادرات دریافت کنندگان این مجوزها هم از همین گمرکات انجام شود.
وی تصریح کرد: از همان زمان هم اغلب صادرکنندگان زنجان به این گمرکات مراجعه کرده اند و این زنگ خطر است، نتیجه این را ما در پایان ماه خواهیم دید که میزان صادرات کاهش پیدا کرده است.
رنگ رونا ادامه داد: صادرکننده برای آنکه بتواند واردات مواد اولیه را به سهولت انجام دهد، قبول می کند و این زنگ خطر برای گمرک و سازمان صنعت، معدن و تجارت است، پیشنهاد می شود که همه باهم به صادرکننده ای که مجبور شده واردات مواد اولیه را هم بر عهده بگیرد، کمک کنیم.
در حالی که مسیبی معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت جویا شد که مگر این گمرکات چه می دهند که بخشی خصوصی ترجیح می دهد در آن منطقه فعالیت کند؟ رنگ رونا اعلام کرد: تخفیف های و مشوق های خاص اعطا می کنند.

*** لزوم ارائه مشوق های خاص در گمرک
رنگ رونا با بیان اینکه 70 درصد صادرات زنجان مربوط به صنایع سرب و روی است، خاطر نشان کرد: برای این بخش باید یک نگاه ویژه داشت، وارد کنندگان زنجانی 100 درصد تولیدکننده هستند و تعدادآنان به 10 نفر نمی رسد، برای این 10 نفر چه اشکالی دارد که تسهیلات خاصی قائل شویم.
احمدی مدیرکل گمرک استان زنجان در حالی که اعلام کرد:اطلاعات این واردکننگان را به ما اطلاع دهید، رنگ رونا ابراز کرد: یک بحث ما ورود موقت است که کارهایش را گمرک انجام داد و مجوزهای لازم را گمرک دریافت کرد و کارهایش روی روال افتاده است، چه اشکالی دارد که مدت زمان عملیات تخلیه و بارگیری در گمرک افزایش یابد، مدیر دستور می دهد اما در عمل با آن کارشناس و پایین دستی دچار مشکل می شویم.
مدیرکل گمرک استان زنجان گفت: من این را قبول ندارم، پس از این درب خروج گمرک تا ساعت 2 بسته می شد اما از زمانی که من آمده ام تا زمانی که تخلیه و بارگیری وجود دارد، درب خروج باز است و به طور معمول هم تا ساعت 5 تا 6 انجام می شود.
احمدی اضافه کرد: روال کار اینگونه است که در ایستگاه بناب تا کالا خارج شود و به درب خروجی گمرک برسد و تخلیه کند و برگردد حداقل سه ساعت زمان نیاز دارد و در این شرایط هیچ روزی نیست که درب خروجی زودتر از ساعت 6 بسته شود.
وی تصریح کرد: در ایستگاه بناب در عمل این امکان وجود ندارد که بارگیری تا ساعت 6 انجام شود چه آنکه با انجام این کار، گمرک باید تا ساعت 10 شب فعال باشد، در حالی که در ایستگاه بناب تاکنون حتی یک چراغ روشنایی به ما نداده اند ولی خود درب خروج گمرک امکان ندارد که تا قبل از ساعت 5 یا 6 بسته شود.
جمیلی رئس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان به دستور مدیرکل گمرک مبنی بر باز بودن درگمرک تا زمان وجود کامیون های باری اشاره کرد و گفت: همین دستور را بنر و در سر در ورودی گمرک نصب کنید.
رنگ رونا هم افزود: قبول داریم که مدیر مربوطه دستور را صادر می کند اما کارشناس پایین دستی دچار مشکل می شود.
مدیرکل گمرک استان زنجان گفت: من هر هفته دیدار مردمی دارم و اگر کسی مشکلی دارد می تواند در این دیدارها مطرح کند، روزهای نخست زیاد مراجعه می کردند اما اکنون در حد سه نفر، اما از بین آنها تاکنون کسی نگفته که کالایی وارد کرده ایم پشت در گمرک مانده است.
رنگ رونا اظهار کرد: هزینه برای بخشی از وارد کنندگان مهم است به گونه ای که وارد کننده راغب است خدمات را در جایی ارزانتر دریافت کند و گمرک باید این موضوع را مد نظر قرار دهد.
احمدی به گلایه رنگ رونا مبنی بر افزای نرخ انبارداری شرکت انبارهای عمومی اشاره کرد و ادامه داد: گمرک کار انبارداری انجام نمی دهد اما مشکلی هم با حمل یکسره کالا ندارد.
رنگ رونا تاکید کرد: در مجموع واردکنندگان زنجان نیاز به تسهیلات شخص مدیرکل گمرک دارند، باید برای آن راهکاری پیدا کرد، همان مشوقی که سایر گمرکات ارائه می کنند، در زنجان هم ارائه شود.

*** گمرک زنجان، گمرکی تخصصی شود
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان تخصصی کردن گمرک این استان برای ترخیص کالاهای معدنی را راهکاری برای افزایش صادرات زنجان برشمرد و گفت: چه اشکالی دارد که زنجان هم به گمرک تخصصی تبدیل شود، اگر این موضوع محقق شود، صادرات زنجان به طور چشم گیری افزایش می یابد.
وی افزود: استان های دیگر زودتر از ما جنبیده اند و در حال دریافت صادرات ما هستند، پیشنهادی که می توان داشت این است که گمرک زنجان برای تولیدات معدنی تخصصی شود.
مدیرکل گمرک استان زنجان گفت: برای تخصصی شدن گمرک و صادرات محصولات صنایع معدنی و معدن از زنجان، تشکل های مربوطه باید پیشنهاد و درخواست ارائه کنند.
احمدی یادآورشد: تشکل های بخش خصوصر با اسناد و مدارک این موضوع را با رئیس کل گمرک ایران مطرح کنند، اما در این صورت هم نمی توان سایر گمرکات را از لیست ترخیص حذف کرد.
وی اضافه کرد: هر شخصی که خواستار صادرات محصولات خاصی است، می توانم دستور ترخیص آن را صادر کنم و مجوز مورد نیاز را دریافت کنیم.
رنگ رونا در ادامه به افزایش هزینه های انبارداری اشاره کرد و خواستار توجه گمرک به نرخ ها و تعرفه های انبارداری شد.

*** اگر کالسیمین و سیم و کابل ابهر وارد شوند
مدیرکل گمرک استان زنجان گفت: شرکت های کالسیمین و سیم و کابل ابهر صادرکنندگان عمده زنجان هستند و در صورتی که بتوان با آنها مذاکراتی برای ترخیص کالاهای خود از گمرک این استان داشت، موفقیت چشمگیری حاصل شده است.
رنگ رونا رئیس اتحادیه صادرکنندگان هم ادامه داد: من با این پیشنهاد موافق هستم، اگر کالسیمین محصولات خود را از زنجان ترخیص کند، حداقل یک صادرات 60 میلیون دلاری در استان ثبت شده است.
احمدی اضافه کرد: کالسیمین اعلام کرده است که صادرات و واردات را خود آنان به طور مستقیم انجام نمی دهند و یک شرکت بازرگانی انجام می دهد.
مسیبی معاون بازرگانی، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان اعلام کرد: حتی اگر کالسیمین در اولویت دوم قرار گیرد، صادرات سیم و کابل ابهر به 22 میلیون دلار می رسد.
مسیبی افزود: می توان به طور تیمی با حضور مسئولان مرتبط سراغ این شرکت ها رفت و با آنها در خصوص ترخیص کالاهای صادراتی خود از گمرک زنجان به نتیجه دست یافت.
احمدی اظهار کرد: از این دیدارها در حد تیمی برای حل مشکل استقبال می کنم که با حضور مسئولان بخش های مختلف مربوطه باشد.
مدیرکل گمرک استان زنجان تاکید کرد: اگر کالسیمین و سیم و کابل ابهر به لیست صادرکنندگان از گمرک زنجان اضافه شوند، می توان گفت که 100 درصد محصولات صادراتی از گمرک همین استان ترخیص می شود.
رنگ رونا تصریح کرد: گمرک این زنگ خطری را هم که زدیم نباید فراموش کند، این اتفاق، آمار صادرات زنجان را کاهش می دهد.

*** تسهیلات مکانیزه گمرک
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان گفت: در کنار این اقدامات، گمرک در خصوص بحث صادرات هم اکنون صادرات از راه دور راه راه اندازی کرده است و در بسیاری از موارد نیازی به ورود کالا به گمرک نیست و به آسانی ترخیص می شود.
رنگ رونا خاطر نشان کرد: زمانی هم که به مسیر قرمز می خوریم، خود گمرک با ما همکاری می کند.
وی ادامه داد: پیش از این مجبور بودیم در مسیر قرمز، کالا را وارد گمرک کنیم، نمونه برداری و آزمایش و تعیین هویت کالا انجام شود، اما مدتی است که این مسیر کوتاه شده و باید دست مریزاد گفت که این سیستم راه اندازی شده است و یک گام خوب و مثبتی در حوزه صادرات محسوب می شود.
به گفته وی در صادرات باید توجه داشت که گمرک حلقه آخر، اساسی و مهم است و برای افزایش و گسترش صادرات تمام بخش ها باید در کنار هم فعالیت کنند.

*** تجار طالب تخفیف
جمیلی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان گفت: به جای آنکه هزینه ای به تولیدکننده تحمیل شود، شاید گمرک بتواند تسهیلاتی به حق العمل کاران بدهد که اگر صادرکنندگان از حق العمل کاران استفاده کنند، هزینه های آنان کاهش پیدا کند.
مدیرکل گمرک استان زنجان گفت: تخفیف را در سیستم بروکراتیک نمی توان اعمال کرد، فکر می کنم برای تولیدکننده مهمترین عامل سرعت است که می توان در این زمینه اقداماتی انجام داد.
احمدی ابراز کرد: هیچ کدام از این اقدامات اجبار نیست، این اقدامات را باید خود تجار و تولیدکنندگان به شکل توافقی حل کنند.
وی اضافه کرد: ما پنج شرکت بزرگ صادراتی داریم که وارد شوند و به صورت توافقی این مسائل را حل کنند و خواهش من این است که همه بیایند.

*** انحصاری شدن زمینه ساز فساد
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان در حالی که همچنان بر لزوم تخصصی شدن گمرک زنجان تاکید داشت و نتیجه آن را جذب واردات جسته و گریخته استان زنجان در سطح کشور به گمرک این استان اعلام کرد و گفت: من مخالفم چون انحصار زمینه ساز فساد است و هر پیشنهادی که برای محدودیت ارائه شود آسیب بدنبال دارد.
رنگ رونا افزود: بناست جلسه ای با رئیس کل گمرک ایران داشته باشیم، در این جلسه مسئولان حوزه های مربوطه در کنار صادرکنندگان مطرح استان، می توانند در خصوص مشکلات صادرکنندگان زنجانی صحبت کنند و راهکاری برای مدیریت آن داشت.
عضو هیات مدیره انجمن سرب و روی ایران هم در ادامه گفت: بازدید و مذاکره حضوری از واحدهای صادرکننده مد نظر نتیجه ای به مراتب بیش از نشست های تخصصی خواهد داشت.
میانجی اظهار کرد: در این صورت کرامت و مشتری مداری تولیدکننده حفظ می شود و به شدت تاثیرگذار خواهد بود.

*** مشکل اصلی فضای کسب و کار است
عضو هیات مدیره انجمن سرب و روی ایران گفت: همه مسائل یک طرف، ولی فضای کسب و کار زنجان، فضای بالایی نیست و ما در عرصه رقابت با استان های دیگر عقب هستیم.
میانجی نمونه ساده مناسب نبودن فضب کسب و کار را فرآیند طولانی صدور مجوزها اعلام کرد و ادامه داد: به هیچ عنوان تفکر حمایت از تولید و ایجاد کسب و کار در بدنه سیستم اداری ما نیست و همه فکر می کنند که سرمایه گذار وارد شده که استان را غارت و از رانت استفاده کند.
وی تاکید کرد: اگر فضای کسب و کار رونق داشته باشد، مراجعه گمرک هم افزایش می یابد و در نتیجه صادرات رشد می کند.
میانجی با بیان اینکه وقتی سرمایه گذاری 2 پالس منفی می شنود از تصمیم خود برای ورود به این استان منصرف می شود، اظهار کرد: نیاز به عارضه یابی این موضوع داریم که چرا فضای کسب و کار زنجان مثل سایر استان ها نباید باشد.
رنگ رونا هم تاکید کرد: مشکل در بدنه است، مدیر حرفی می زند و بدنه حرف دیگری را اجرا می کند.
میانجی ادامه داد: فرهنگ حمایت از کار و ایجاد تولید را نداریم، هر دستگاهی به نحوی گیر می دهد و رفته رفته به جای آنکه فرآیندها راحتتر باشد، سختتر می شود.
عضو هیات مدیره انجمن سرب و روی ایران گفت: نکته دیگر هم اینکه ما باید به سمت مکانیزاسیون برویم تا این روند سرعت بیشتری پیدا کند، برون سپاری هم مسیری است که می تواند به این فرآیندها سرعت بدهد.

*** 90 درصد خدمات گمرک مکانیزه است
مدیرکل گمرک استان زنجان گفت: 90 درصد کارهای گمرک مکانیزه است، اینجا واحد تولیدی داریم که خدمات در محل واحد می گیرند و بخشی از کارها هم برون سپاری شده است و همین صادرکنندگان از عملکرد این بخش گلایه دارند.
احمدی مشکل اصلی را کمبود شدید نیروی کارشناس متخصص گمرکی که بناست کل تشریفات را تایید کند، اعلام کرد و این کمبود را بیش از حد تصور بر شمرد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان گفت: تفاوتی میان صادرکنندگان نمونه با صادرکنندگان عادی نیست.
رنگ رونا افزود: گمرک اعلام کند که برای صادرکنندگان نمونه تسهیلات خاصی قائل است و آن را اجرا هم کند.
مدیرکل گمرک استان زنجان گفت: هر کسی صادرات انجام دهد، دستور می دهم تا پیگیر ها انجام شود، اما برای تسهیلات و خدمات ویژه، تشکل ها درخواست های خود را مطرح کنند.
احمدی با تاکید بر صادرات محصولات کشاورزی از زنجان، خاطر نشان کرد: کل تسهیلاتی که ما در گمرک ارائه می دهیم، کالاها در سه مسیر سبز و زرد و قرمز قرار می گیرند و کالاهای سبز و زرد که نیازی به حضور، ارزیابی و پلمپ در محل ندارد، و اظهار فقط به شیوه الکترونیکی انجام می شود.
وی ادامه داد: کارشناسی این خدمات را هم در سیستم انجام می دهد و زمانی که کالا به مرز رسید یک مرحله جلو است و یک کنترل اجمالی انجام می دهند و کالا خارج می شود، این راه حلی است برای سرعت بخشی به روند ترخیص کالاهای صادرات و زمان طی شده برای آن در حد صفر است.
مدیرکل گمرک استان زنجان گفت: برای کالاهای قرار گرفته در مسیر قرمز هم، باید ارزیابی فیزیکی شود که ما برای هر کسی که درخواست کند، ارزیابی در محل انجام می دهیم، یک مورد هم نداشتیم که ارزیابی در محل بخواهد ما رد کنیم.
وی اضافه کرد: برای صادرات آن محصولاتی که ورود موقت داشته، به طور معمول به مسیر قرمز می خورد و این سامانه به گونه ای طراحی شده است که این نوع صادرات به خاطر مطابقت در مسیر قرمز قرار می گیرد بابت این کالاها که مشکل آزمایشگاه داریم، برای تعیین ماهیت زمانبر می شود.
احمدی اعلام کرد: 'واحدهای صادراتی نمونه ملی و استانی از ارسال به آزمایشگاه معاف هستند و آنالیز خود شرکت را می پذیریم.'
مدیرکل گمرک استان زنجان گفت: برای واردات هم پیشنهادی که ما داریم، آزمایشگاه را به شکل رندوم می فرستیم اما باید خود طرف هم پیگیر باشد که هر سری لزومی ندارد، اگر کسی گفت که انجام نمی شود، پیگیری و آن سوابق را در اظهارنامه مطرح کند و ما همان را می پذیریم.
وی ابراز کرد: واحدهای تولیدی اگر کمبود نقدینگی دارند می توانند درخواست بدهند و از امتیاز ترخیص نسیه استفاده کنند، دومین مورد هم ضمانت نامه تجمیعی است و به این طریق نیازی که هر بار همین مسیر را طی کند.

** پایان داستان، راه اندازی حداقل 10 واحد جدیدی برای خدمات صادرات
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان گفت: بحث تسهیل فضای کسب و کار در کشور در چند دستگاه به جد دنبال می شود و یکی از دستگاه هایی که به این موضوع توجه کرده گمرک است.
جمیلی افزود: این موضوع 2 مفهوم دارد اینکه چقدر در گمرک مشکلات و سختی داشتیم که با گشایش هایی که اتفاق افتاده به اینجا رسیده ایم این نشان می دهد که سبقه ما خیلی دچار تنگی ها و فشارهای زیادی بوده اما همین قدری که گمرک از ظرفیت های قانونی استفاده می کند و مسیر را به سمت تسهیل پیش می برد، جای تقدیر و تشکر دارد.
وی یادآورشد: آنچه که در استان رخ می دهد، حتی با انتقاداتی که ما به بحث افزایش نرخ ارز و گران شدن قیمت برخی فلزات داریم، افزایش صادرات وجود داشته است.
جمیلی اظهار کرد: تمام حوزه های اقتصادی استان یک رشدی را داشتند اما آنچه که مطلوب ما باشد، تلقی نمی شود و در مقایسه با سایر مراکز استان ها، این فاصله همچنان وجود دارد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان گفت: ما نمی توانیم اجباری را برای حضور افراد در گمرک زنجان داشته باشیم، هر گونه فرآیند انحصاری و محدود ساختن، با تسهیل فضای کسب و کار، مغایرت دارد و ما باید گستردگی را بیشتر و حق انتخاب را متنوع کنیم و شرایط خدمت رسانی را ارتقا دهیم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان گفت: آن چیزی که انتظار و دغدغه ذینفعان گمرک و استفاده از خدمات گمرکی است، پرهیز از انحصارگرایی است.
وی اظهار امیدواری کرد؛ گمرک هم در جهت این مسائل برای حضور و نقش آفرینی بخش غیردولتی کمک کند.
جمیلی ادامه داد: در برخی کالاها ما می توانیم مزیتی را برای گمرک استان فراهم کنیم که از ظرفیت آن بهره مند شویم اما در وهله نخست همه باید تلاش کنیم که توان نیروی انسانی و فضای اداری و سخت افزاری گمرک را متناسب با انتظارات ارتقا دهیم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان گفت: همه کارها در یک فضای اعتماد دو طرفه می تواند شکل بگیرد نه فعالان کنون افراد غیر قابل اعتمادی هستند و نه آنانی که خدمات را ارائه می کنند می توانند افراد ناسالمی باشند.
وی اضافه کرد: در یک فضای سالم به حتم می توان شرایط، خدمات و رفتارهای دو جانبه و آن مسیری را که می تواند ذینفع و خدمت گزار منتفع کند را پیش برد، این موضوع زمانی اتفاق می افتد که ما در رفتارهای خود پایداری داشته باشیم و بتوانیم حس اعتماد را در بلند مدت ایجاد کنیم.
جمیلی ابراز کرد:ما هم سعی می کنیم با یک هدفگذاری کوچک حداقل 10 واحد جدید را برای بحث های خدمات عمومی بازرگانی همچون همین حق العمل ها، کسانی که در حوزه تخصصی صادرات فعالیت می کنند وارد استان و از ظرفیت متخصصان دانشگاهی استفاده کنیم و هم تعدادی از واحدها را تشویق به این کار کنیم و بتوانیم این بخش را توسعه دهیم که دغدغه دوستان برای انجام تخصصی کار هم تامین شود.
3001/3216/8068
خبرنگاران: مینا افشاری- سجاد کریمی** انتشار: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.