سید علی آقازاده عصر دوشنبه در نشست تخصصی با صادرکنندگان و تجار استان مرکزی در محل استانداری افزود: با توجه به اینکه حدود 60 درصد محصولات این استان به چهار تا پنج کشور منطقه صادر می شود، سرمایه گذاری برای ایجاد دفتر اتاق بازرگانی استان در این کشورها یکی از راهبردهای مهم رونق اقتصادی محسوب می شود.
وی ادامه داد: با توجه به هدف یکسان بخش دولتی و خصوصی در زمینه افزایش صادرات محصولات تولیدی استان مرکزی به خارج کشور، همکاری این بخش ها با یکدیگر مشارکتی برد برد است و تحقق آن رفع تنگناهای توسعه صادرات را برای استان به همراه دارد.
استاندار مرکزی گفت: افزایش صادرات در هشت ماه نخست سال نشان از ظرفیت های بالای استان در زمینه تولید مواد صنعتی و کشاورزی است که با همکاری هرچه بیشتر بخش دولتی و خصوصی می توان به چشم انداز صادرات 2 میلیارد دلاری را تا پایان سال آینده ترسیم کرد.
آقازاده گفت: اتاق بازرگانی باید با دعوت و ساماندهی سفر هیات های خارجی به استان مرکزی اطلاعات مورد نیاز برای صادرات به این کشورها را در اختیار صادرکنندگان و ظرفیت های استان را به این هیات ها معرفی کند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در این نشست گفت: 633 میلیون دلار کالا در هشت ماه امسال از گمرکات این استان به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 54 درصد افزایش یافته است.
محمدرضا حاجی پور افزود: همچنین در این مدت 224 میلیون دلار کالا به استان مرکزی وارد شده که عمده این کالاها مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید بوده است.
وی ادامه داد: بر اساس بررسی های انجام شده نبود امکانات کافی و کمبود انبارهای سردخانه در مرز کشور، کمبود امکانات بارگیری کالا، نبود امکانات ریلی در شهرستان ساوه و افزایش هزینه حمل کالا از جمله عوامل افزایش هزینه های بخش تولید و مشکلات صادرکنندگان استان به شمار می رود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک در این نشست گفت: به منظور تسهیل در امر صادرات اتاق بازرگانی هر استان به عنوان اتاق معین یک کشور معرفی شده که بر این اساس اتاق معین کشور ازبکستان به این استان واگذار شده است.
منوچهر توسطی افزود: فعالان حوزه اقتصادی در صورتی که در حوزه صادرات با مشکلاتی مواجه هستند می توانند با مراجعه به اتاق های بازرگانی معین کشور ها برای پیگیری و رفع تنگناهای خود اقدام کنند.
وی ادامه داد: تولیدکنندگان در حوزه تولید رقابتی توان خود را به اثبات رسانده اند ولی برای ماندگاری در بازارهای جهانی نیازمند ثبات قیمت تمام شده از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک گفت: هم اینک قیمت تمام شده صادرات در کشور از رقم بالایی برخوردار است که این مهم مشکلاتی را برای صادرکنندگان به همراه داشته است.
توسطی برند سازی را یکی از راه های مهم افزایش صادرات عنوان کرد و افزود: تولیدکنندگان کشور از برندسازی محصولات غافل شده اند و تا زمانی که این مهم در تولیدات مورد توجه قرار نگیرد نمی توانند در بازارهای جهانی حضور مستمر داشته باشند.
وی ادامه داد: استان مرکزی در حوزه تولید محصولات صنعتی یکی از استان های توانمند کشور محسوب می شود که لازم است تمرکز بیشتری بر تولیدات صادرات محور در این استان مد نظر باشد.
مدیرعامل تعاونی گل و گیاه شهرستان محلات در این نشست گفت : سالانه حدود 20 میلیارد دلار صادرات گل و گیاهان زینتی در جهان انجام می شود که سهم ایران در این بازار حدود 24 میلیون دلار است و 60 درصد صادرات این محصول در کشور از استان مرکزی انجام می شود.
ابراهیم علی پور افزود: هم اینک هفت میلیون دلار صادرات گل و گیاهان زینتی محلات از گمرکات استان مرکزی و پنج میلیون دلار آن از گمرکات تهران انجام می شود.
وی مشکلات بیمه بار، شرکت های حمل و نقل هوایی و زمینی را از جمله تنگناهای صادرکنندگان گل و گیاهان زینتی شهرستان محلات عنوان کرد.
مدیرعامل تعاونی گل و گیاه شهرستان محلات گفت: بزرگترین پایانه صادراتی گل و گیاه زینتی هم اکنون در این شهرستان قرار دارد که برای تسهیل در امر صادرات، نیازمند تجهیزات است.
علی پور صادرات گل و گیاه زینتی را اولین محصول در حوزه صادرات محصولات کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد و گفت: برگزاری 15 نمایشگاه گل و گیاهان زینتی مهمترین عامل معرفی و صادرات این محصول به خارج از کشور بوده است.
وی ادامه داد: 330 تولیدکننده در حوزه تولید گل و گیاهان زینتی در شهرستان محلات فعالیت می کنند که تنها 30 تولیدکننده به دلیل کمبود فضا می توانند در نمایشگاه بین المللی گل و گیاهان زینتی این شهرستان حضور یابند.
رئیس بانک توسعه صادرات استان مرکزی در این نشست گفت: 45 درصد حجم مبادلات ارزی این استان با وجود همه محدودیت ها از طریق بانک توسعه صادرات انجام می شود.
سعید رضایی افزود: امسال برای تسهیل در خدمت رسانی به صادرکنندگان حدود 75 میلیون دلار گشایش اعتبار توسط بانک توسعه صادرات انجام شده است.
وی ادامه داد: بانک توسعه صادرات هم اکنون با 78 بانک جهان رابطه کارگزاری داشته و از آمادگی کامل برای هرگونه نقل و انتقال به هر میزان با این بانک ها برخوردار است.
رئیس بانک توسعه صادرات استان مرکزی گفت:این بانک هم اکنون در کشورهای عراق، ارمنستان و روسیه خطوط اعتباری دارد و خط اعتباری مورد نیاز را در اختیار خریداران کالاهای ایرانی در این کشورها قرار می دهد.
رضایی افزود: ایجاد خط اعتباری در چند کشور دیگر برای نقل و انتقال ارز مورد نیاز صادرکنندگان از برنامه های بانک توسعه صادرات است.
وی یادآور شد: سال گذشته هشت هزار میلیارد ریال اعتبار برای پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان از طریق صندوق توسعه ملی در اختیار بانک توسعه صادرات قرار گرفت که امسال این رقم به 20 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.
220 شرکت در حوزه صادرات کالا و خدمات در استان مرکزی به فعالیت اشتغال دارند.
استان مرکزی به عنوان چهارمین قطب صنعت کشور بیش از 2 هزار و 900 واحد صنعتی دارد.
1955/3075/خبرنگار: مهدی عظیمی *** انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.