به گزارش ایرنا، توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در نواحی و شهرک های صنعتی سمنان در گرو تامین زیرساخت های لازم به ویژه آب، برای پذیرش سرمایه گذاری و بهره گیری از توان بخش خصوصی است تا با ایجاد رونق اقتصادی، توسعه صنعت و جمعیت در این استان محقق شود.
929 شهرک و ناحیه صنعتی در نقاط مختلف کشور فعال است که از این تعداد 25 شرکت و ناحیه صنعتی در استان سمنان مستقر است، با وجود این که بیش از یک هزار و 160 واحد تولیدی و صنعتی شامل 64 درصد از کل واحدهای تولیدی استان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی قرار دارد و برای بیش از 28 هزار نفر اشتغال‌زایی شده است، این مناطق مهم و ارزشمند اقتصادی سمنان، چشم انتظار تامین اصلی‌ترین زیرساخت مورد نیاز یعنی آب پایدار برای فعالیت سرمایه‌گذاران و در نتیجه اشتغالزایی و رونق اقتصادی است.
به گفته کارشناسان و مدیران دستگاه های اجرایی استان سمنان، کمبود آب مهم ترین چالش در امر سرمایه گذاری در طرح های آب‌محور در نواحی و شهرک های صنعتی سمنان است که برای رفع این کاستی ها در کوتاه مدت، حفر چاه های عمیق در دستور کار قرار گرفت، اما این امر در یک دوره طولانی مدت باعث افت سطح آبهای زیرزمینی شده است.
دولت تدبیر وامید در نشست های مختلف همواره بر فراهم کردن زیرساخت های سرمایه گذاری از سوی دستگاه های مسوول تاکید داشته و ارایه خدمات مانند آب، برق، گاز، تلفن و جاده دسترسی به فعالان اقتصادی تا در واحدهای صنعتی و تولیدی در نواحی و شهرک های صنعتی مطرح بوده است.
عملیاتی شدن تفاهم نامه اقتصادی 71 هزار میلیارد ریالی دفتر جذب و سرمایه گذاری استانداری سمنان با فعالان اقتصادی که در دولت تدبیر وامید به امضا رسیده است، اکنون در گرو تامین زیرساخت لازم به ویژه آب و به روزرسانی خدمات دهی در نواحی و شهرک های صنعتی سمنان براساس معیار جهانی است.
استان سمنان با 702 هزار و 360 نفر جمعیت و 9.7 میلیون هکتار وسعت، مجموعه ای از کویر ،جنگل و کوهستان است و گنجی از ذخائر قابل توجه معدنی، بناهای تاریخی و زمینه گردشگری، خاک حاصلخیز برای پرورش انواع محصولات کشاورزی، به استان چهار فصل مشهور است.
سمنان در زمان حاضر 80 درصد تولید نمک، حدود 45 درصد تولید گچ و بیش از 90 درصد ذخایر زئولیت و سلستین کشور و حدود هزار و 800 واحد صنعتی و تولیدی دارد و ظرفیت گردشگری این استان با توجه به داشتن حدود 800 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و بیش از هزار اثر تاریخی، مذهبی و طبیعی قابل توجه است، سمنان با وجود ظرفیت های مختلف معدنی،صنعتی و تجاری از کمبود آب رنج می برد و تاکنون عملیات و برنامه های مدونی برای رفع این بحران در سطح کوتاه مدت و میان مدت انجام شده که تاکنون کارساز نبوده است.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که هفت درصد از آن به مصارف خانگی اختصاص دارد، از سوی دیگر، سمنان برترین استان کشور در تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز است و در این زمینه نیز مسوولان تمام تلاش خود را برای جلوگیری از برداشت‌های خارج از برنامه انجام داده اند.
براساس آمار اعلام شده از سوی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان، بیش از 40 درصد نواحی و شهرک های صنعتی استان سمنان با چالش کمبود آب مواجه است و حفر بی رویه چاه ها ، در مناطقی منجر به فرونشست زمین شده است، منابع زیرزمینی سمنان با کمبود 143 میلیون متر مکعبی آب مواجه است و این چالش، توسعه شهرها و رشد صنایع در این استان را با مشکل مواجه کرده و مانع اصلی در اجرای برنامه های اقتصادی و طرح های توسعه ای در این استان است.
در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که 87 درصد در بخش کشاورزی، حدود هشت درصد در بخش صنعت و خدمات و حدود پنج درصد در بخش آشامیدنی مصرف می شود.

**کمبود آب نباید مانعی برای رونق بخش صنعت و افزایش اشتغال در سمنان باشد
استاندار سمنان تاکید کرد : کمبود آب نباید مانعی برای رونق کسب و کار و افزایش اشتغال در بخش های صنعتی ، معدنی و کشاورزی این استان باشد، براساس گزارش های شرکت آب منطقه ای سمنان، کمبود آب در تمامی شهرستان های استان وجود دارد اما این امر نباید مانع رشد اقتصادی در بخش های مختلف استان باشد.
محمدرضا خباز با اشاره به مصرف زیاد آب استان در بخش کشاورزی خاطرنشان کرد : در بخش کشاورزی می توان با اصلاح الگو کشت و نصب سامانه های نوین آبیاری در هدر رفت آب اقدام کرد، بیش از 80 درصد آب های تولیدی، سطحی و زیر زمینی استان در بخش کشاورزی مصرف می شود که لازم است با تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری برای جلوگیری از هدر رفت آب در این بخش اقدام کرد.
خباز تصریح کرد : در تعداد از نواحی و شهرک های صنعتی سمنان هم کمبود آب محسوس است اما باید با راه اندازی واحدهای صنعتی کم آب علاوه بر رشد اقتصادی برای کاهش آمار بیکاری تلاش کرد.
استاندار سمنان اضافه کرد : اولویت کاری دولت دوازدهم در سمنان ، سرمایه گذاری بخش خصوصی است و مسوولان دستگاه های اجرایی مربوط موظف هستند که با توجه به زیرساخت ها برای افزایش اشتغال گام بردارند.

** تحقق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت سمنان در گرو تامین آب
رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان سمنان گفت: کمبود آب مهمترین چالش واحدهای صنعتی و تولیدی استان است و درهمایش های سرمایه گذاری وقتی که از توانمندی ها و زیرساخت های صنعتی سمنان سخنی آورده می شود فعالان بخش خصوصی استقبالی از سرمایه گذاری در این استان نمی کنند.
بهروز اسودی تصریح کرد: مدیریت در مصرف آب مهم ترین راهکار برای جلوگیری از هدر رفت آب و تلف شدن انرژی است و باید برای بخش قابل توجهی از سرمایه ملی که در بخش کشاورزی هدر می رود سازوکاری تعیین شود.
وی ادامه داد: با وجود اینکه تنها سه درصد از واحدهای صنعتی استان سمنان واحدهای صنعتی بزرگ محسوب می شوند اما 53 درصد از اشتغال زایی در بخش صنعت استان را به خود اختصاص داده است و باید به واحدهای صنعتی بزرگ توجه ای ویژه ای داشت.
رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان سمنان ، خاطرنشان کرد: سازکارهای علمی و کارشناسی و با برنامه باید برای رفع مشکلات کشور تدوین شود و اگر تنها چند لیتر بر ثانیه به ظرفیت تولید آب در نواحی صنعتی استان سمنان افزوده شود، می توان بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی کشور رابرطرف کرد.

** 80 واحد معدنی و صنعتی سمنان با مشکل کمبود آب مواجه است
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان گفت : 80 واحد معدنی و صنعتی این استان به دلیل کاهش محسوس سطح آب های زیرزمینی و فرسودگی لوله های انتقال با مشکل کمبود آب مواجه است، در چهار سال گذشته بیش از 10 درصد واحدهای صنعتی و معدنی سمنان به دلیل کمبود آب غیرفعال شد و ادامه این روند این استان را با بحران افزایش آمار بیکاری مواجه می کند.
علی اصغر جمعه ای بیان کرد: برای افزایش اشتغال و رونق اقتصادی در سمنان باید به زیرساخت های سرمایه گذاری توجه کرد و با وضعیت موجود نمی توان برای کاهش آمار بیکاری در استان قدم های جدی برداشت.
وی اضافه کرد : بیش از 200 واحد صنعتی و تولیدی سمنان اکنون با مشکل نقدینگی، نبود بازار فروش و خام فروشی مواجه است و باید تا پایان امسال در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید برای بازگرداندن این واحدها به چرخه تولید تصمیم گیری کرد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان خاطرنشان کرد : سمنان از ظرفیت های بسیار قابل توجه ای در بخش معدن، صنعت و گردشگری در مقایسه با سایر استانهای کشور برخوردار است و با همدلی مسوولان دستگاه های اجرایی و با آماده سازی زیرساخت ها می توان برای افزایش اشتغال اقدام کرد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت : برای توسعه و اجرای طرح های سرمایه گذاری در نواحی و شهرک های صنعتی در این استان، تامین و تولید آب پایدار ضروری است، کمبود آب یکی از چالش های اساسی در راه اندازی نشدن واحدهای صنعتی و تولیدی انبوه در نواحی و شهرک های صنعتی سمنان است که باید برای حضور فعالان اقتصادی در استان توجه به زیرساخت های سرمایه‌گذاری در اولویت قرار گیرد.
وی اظهار داشت : براساس آمار موجود بیش از 20 درصد از واحدهای صنعتی و تولیدی سمنان به دلیل کمبود آب و مشکلات زیرساختی غیرفعال شدند و باید با توجه به زیرساخت های سرمایه گذاری برای رفع این معضل اقدام کرد، 21 ناحیه و شهرک صنعتی در سمنان با چالش کمبود آب پایدار مواجه است که برای رفع این مشکل باید تدابیر اصولی اندیشید.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان انتقال آب خزر به سمنان را یکی از راهبردهای درست برای رفع مشکلات زیرساختی و تامین آب در نواحی و شهرک های صنعتی استان برشمرد و گفت : اجرای این طرح باید با تلاش مسوولان دولت تدبیر و امید عملیاتی شود.
جمعه ای با تاکید بر اینکه کمبود آب دلیل قانع کننده کاهش انگیزه برای جذب سرمایه گذار و اجرای طرح ها توسعه ای در این استان از سوی دستگاه های اجرایی نیست، افزود : کمبود آب در بخش صنعت و معدن سمنان به عنوان یک معضل اساسی برای تشدید آمار بیکاری در این استان به شمار می رود که لازم است با اتخاذ تدابیر راهبردی در کمترین زمان ممکن برای رفع این مشکل اساسی اقدام کرد.
وی خاطرنشان کرد: کمبود آب در برخی از نواحی و شهرک های صنعتی سمنان نباید دلیلی برای برگزار نشدن همایش‌های سرمایه گذاری در این استان باشد و باید دستگاه های اجرایی برای سرمایه گذاری فعالان اقتصادی در سمنان راهبردهای انگیزشی اتخاذ کنند.
وی اضافه کرد: سمنان دربخش معدن، صنعت و گردشگری از ظرفیت های ممتازی در مقایسه با سایر استانهای کشور دارد که باید با برنامه ریزی های منسجم و توجه به زیرساخت ها، برای رونق کسب وکار و اشتغال در این منطقه تلاش کرد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان اضافه کرد: عملیاتی شدن بیش از 70 درصد از تفاهم نامه سرمایه گذاری 27 هزار میلیارد دولت با بخش خصوصی یکی از دستاوردهای ارزشمند دولت تدبیر وامید در این استان است و با عزم و اراداه پولادین مسوولان دستگاه های اجرایی دیگر تفاهم نامه های سرمایه گذاری هم تاچند سال آینده در گام اجرایی قرار می گیرد.

**کمبود آب چالش اساسی اجرایی نشدن طرح های توسعه ای در دامغان
فرماندار دامغان گفت: هم اکنون چالش کمبود آب در پنج روستای دامغان یکی از دلایل اجرا نشدن طرح های اشتغالزایی در این مناطق و مهاجرت بحران کم آبی است.
علی اصغر مجد افزود : بیش از 30 واحد معدنی دامغان به دلیل کمبود آب غیرفعال یا از 30 درصد ظرفیت تولید خود استفاده می کنند که این امر در طولانی مدت به افزایش نرخ بیکاری در این شهرستان منجر می شود.
وی اضافه کرد : در زمان حاضر دامغان با چالش کمبود آب 110 لیتر درثانیه مواجه است در حالی که سطح آب در سد شهید شاهچراغی هم بیش از 50 درصد نسبت به 6ماه گذشته کاهش یافته است، باید برای افزایش اشتغال و رونق و آبادانی این شهرستان برنامه ویژه ای با تامین منابع آبی اتخاذ شود و با شرایط فعلی نمی توان طرح های توسعه ای اقتصادی را در دامغان اجرا کرد.
مجد تصریح کرد : رفع کمبود آب در کنار ارایه تسهیلات رونق تولید و بخشش های مالیاتی و بیمه ای برای کاهش نرخ بیکاری در دامغان مدنظر مسوولان دستگاه های اجرایی قرار گیرد.
فرماندار دامغان ادامه داد : انتقال آب خزر به استان سمنان مهم ترین خواسته مردم این شهرستان است و امیدواریم با ارایه برنامه های راهبردی این طرح مهم عملیاتی شود.

**رفع چالش کمبود آب مهم ترین ماموریت دولت دوازدهم در سمنان است
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان گفت: رفع چالش کمبود آب و جلوگیری از پیامدهای منفی آن مهم ترین برنامه قابل اجرای دولت دوازدهم در این استان است، کمبود آب یکی از چالش های اساسی برای سرمایه گذاری فعالان اقتصادی در سمنان است و تلاش می شود در دولت دوازدهم این دغدغه برطرف شود.
محمودقنبری با اشاره به اینکه بیشتر شهرستان های سمنان با چالش کمبود آب مواجه هستند و از دولت یازدهم برای رفع این بحران برنامه های کاربردی تدوین شده است، گفت: 2 شهر سمنان و شاهرود با بحران کمبود آب 200 لیتر برثانیه مواجه است که با رویکردی جهادی در تلاش هستیم در کمترین زمان ممکن برای رفع این چالش اقدام کرد.
قنبری ادامه داد : براساس گزارش شرکت آب و فاضلاب روستایی سمنان اکنون به 17 روستای این استان با تانکر آبرسانی می شود که باید مسوولان امر در کمترین زمان ممکن برای رفع این بحران اقدام کنند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان با تاکید بر اینکه انتقال آب از حوزه های دیگر به استان از راهبردهای مهم و مطالعاتی است که امیدواریم این طرح در آینده ای نزدیک در سمنان اجرایی شود، خاطرنشان کرد : انتقال آب خزر به سمنان و انتقال آب از سرچشمه های قطری استان گلستان به شاهرود مهم ترین خواسته اهالی این شهرستان ها برای رونق اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری است.

**آب اولویت تامین زیرساخت سرمایه‌گذاری صنعتی در سمنان
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان گفت: مهم ترین اولویت برای راه اندازی نواحی صنعتی و بهبود کیفیت شهرک های صنعتی تامین زیرساخت هایی مانند آب ،برق و گاز است و در شهرک های صنعتی استان سمنان به طور متوسط 352 لیتر بر ثانیه آب و 390 مگاوات برق وجود دارد و بیش از 28 هزار نفر در شهرک های صنعتی سمنان اشتغال دارند.
محمدرضا صادقی اظهارداشت: براساس برنامه هایی که از سوی دولت برای ساماندهی شهرک های صنعتی تنظیم و تدوین شده است دستگاه های اجرایی ملزم به تامین و زیرساخت های سرمایه گذاری برای افزایش رونق تولید و افزایش اشتغال در نواحی صنعتی هستند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان گفت: عمده ترین مشکل در نواحی و شهرک های صنعتی استان سمنان بحران کم‌آبی است و دستگاه های اجرایی مربوط باید با توان حداکثری برای رفع این مشکل اقدام کنند.
صادقی خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار بخش قابل توجهی از اقدامات زیرساختی مانند احداث ساختمان گمرک و حصارکشی ها انجام شده است اما به دلیل تامین نشدن آب، نمی توانیم از حضور سرمایه گذاران برای تولید محصولاتی که نیازمند آب است بهره مند شویم.
وی خاطرنشان کرد: در نواحی و شهرک های صنعتی استان سمنان، چالش ها و مشکلات تنها به یک شکل نیست اما هم اکنون در شهرک صنعتی سمنان، گرمسار و ایوانکی چالش کم آبی وجود دارد که باید برای رفع این نقیصه در کمترین زمان ممکن اقدام کرد.
صادقی خاطر نشان کرد: اگر به چشم انداز و افق سال 1404 نیز توجه شود، در میان مدت نیز تعداد دیگری از شهرک های صنعتی استان با کمبود آب مواجه است و بهتراست مسوولان مربوط از هم اکنون برای رفع این معضل اقدام کنند.
وی گفت: تخصیص بخش قابل توجه ای از منابع آبی استان به بخش صنعت می تواند در کوتاه مدت بخش قابل توجهی از چالش بیکاری را برطرف کند و به عنوان مثال به ازای هر یک لیتر آب موجود در شهرک های صنعتی استان می توان بین 60 تا 70 شغل ایجاد کرد در حالی که بخش کشاورزی با در اختیار داشتن بیش از 86 درصد آب تولیدی، ظرفیت ایجاد چنین اشتغالی را ندارد.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان اضافه کرد: بیش از 60 درصد واحدهای صنعتی و تولیدی استان سمنان در شهرک های صنعتی مستقرهستند و رفع چالش های این واحدهای تولیدی و تامین زیرساخت ها برای سرمایه گذاری های مدنظر مسوولان استانی و کشوری قرار گیرد.
7339/6103 گزارش: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.