به گزارش خبرنگار ایرنا، استان کردستان با 29 هزار کیلومتر مربع مساحت حدود 7،1 درصد از مساحت کشور را در بر می گیرد، اراضی کشاورزی این استان 6 درصد کل اراضی کشاورزی کشور را تشکیل می دهد و در تولیدات باغی از جمله توت فرنگی رتبه اول کشور را در اختیار دارد.
کردستان در زمینه تولید لبنیات و همچنین گیاهان دارویی در رده استان های برتر کشور قرار دارد که نشان از توانمندی این استان در زمینه های اقتصادی است.
وجود 18 ماده معدنی غنی و 265 معدن فعال با تولید بیش از 11 میلیون تن مواد معدنی در سال از ظرفیت های بخش صنعت و معدن کردستان است اما بدلیل نبود کارخانه های فرآوری اغلب این مواد خام فروشی می شود.
در کنار آن، وجود یک هزار و 600 مورد جاذبه طبیعی و تاریخی همراه با صنایع دستی متنوع از جمله گیوه بافی، فرش و نازک کاری بیان کننده ظرفیت این استان مرزی در جذب گردشگر و توسعه گردشگری است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان می گوید: این استان، مزیت های زیادی در حوزه صنعت، معدن و تجارت دارد و برای به فعلیت رساندن این توانمندی ها، از حضور سرمایه گذاران و شرکت های خارجی استقبال و حمایت می کنیم.
محمد دره وزمی با بیان اینکه ذخایر معدنی پلی متال ارزشمندی در کردستان وجود دارد، گفت: وجود معادن مصالح ساختمانی، سنگ آهن، طلا و منگنز و انواع سنگ های تزئینی (سنگ های مرمریت مرغوب) از جمله توانمندی های این استان در زمینه معادن است.
وی با اشاره به اینکه سالانه 2 تن طلای خالص در کردستان استخراج می شود، ادامه داد: برای شناسایی، اکتشاف و فرآوری طلا، نیاز به سرمایه گذاری خصوصی و خارجی داریم و برای حضور این سرمایه گذاران آماده هر گونه همکاری هستیم.

** وظیفه دولت حمایت از سرمایه گذاران است
رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری کردستان هم با بیان اینکه یکی از بهترین راه ها برای توسعه اقتصادی استان، جذب سرمایه گذاری خارجی است، افزود: وظیفه دولت حمایت از سرمایه گذاران است و از زمان آغاز بکار سرمایه گذاران تا پایان پروژه، از آنان حمایت می کند.
حسین دهقانی به قانون حمایت از سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: دولت تمامی حقوقی را که برای سرمایه گذار داخلی متصور است برای سرمایه گذار خارجی نیز به رسمیت می شناسد.
وی با بیان اینکه قانون حمایت از سرمایه گذاری، مشوق های مناسبی برای سرمایه گذاران خارجی است، ادامه داد: هم اکنون پنج سرمایه گذار خارجی در بخش های مختلف استان کردستان مشغول به فعالیت هستند.
دهقانی پتانسیل های اقتصادی کردستان را جذاب ارزیابی کرد و یادآور شد: در بخش صنعت، تولید فرآورده های معدنی و گردشگری ظرفیت های بسیار بالایی وجود دارد که می تواند مشوقی برای حضور سرمایه گذاران خارجی باشد.
وی عمده مشکلات استان را ضعف در صنایع تبدیلی و تکمیلی دانست و تاکید کرد: با ایجاد صنایع تبدیلی در بخش های کشاورزی و معدنی، می توان زمینه تولید اشتغال و توسعه اقتصادی کردستان را فراهم کرد.
استان کردستان دارای 790 واحد تولیدی است که از این تعداد 655 مورد دارای پروانه بهره برادری هستند، از 655 واحد دارای پروانه، 189 واحد آن از سال 92 تا 95 پروانه خود را دریافت کرده اند.
بر اساس سرشماری سال 95، استان کردستان با جمعیت یک میلیون و 603 هزار و 11 نفر دارای 10 شهرستان، 29 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و یک هزار و 697 روستای دارای سکنه است.
خبرنگار: وریا کرمی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.