به گزارش ایرنا، کتاب به عنوان عامل انتقال اندیشه نقش موثری در تکامل و ارتقای سطح فرهنگ دارد و بهره مندی از مطالعه هدفمند به بسط فکر و تغییر نگرش مردم به زندگی می انجامد و برخورد با مسایل را آسان تر کرده و سلامت و بهداشت روانی سطح آگاهی را به جامعه هدیه می دهد.
بسیاری از اندیشمندان بر این باورند، مطالعه یکی از بهترین راهکارهای مهار و حل معضلات اجتماعی است که با پربار کردن و عمیق تر شدن تفکر انسانی می تواند بهترین روش برای بهبود شرایط جامعه رقم بزند.
ترویج فرهنگ کتابخوانی، مردمی کردن، تامین منابع و ایجاد انگیزه در افراد جامعه است و حاکمیت ارزش ها و مبانی اصیل اسلامی بر تمام فعالیت ها و برنامه ها، حمایت از نویسندگان و اهل قلم متعهد، تقویت و تعالی مبانی فکری و اعتقادی و استفاده از توان فکری و اجرایی عموم جامعه از جمله مهم ترین محورهایی است که در راستای تحقق فرهنگ کتابخوانی باید مدنظر قرار گیرد.
ترغیب مردم به کتابخوانی، درک معارف بیشتر و آشنایی با پیشرفت ها در جامعه، توسعه و گسترش کمی و کیفی امور را در پی دارد و این مهم باید به عادتی در مناسبت های زیستی تک تک افراد جامعه تبدیل شود.
اداره یک جامعه اهل مطالعه و با فرهنگ، آسان تر از جامعه ای است که از علم و دانش فاصله دارد، پس نباید به بهانه های گوناگون و بدون منطق، در مسیر تالیف و نشر کتاب و صنعت چاپ، و ترویج فرهنگ کتاب خوانی در جامعه خلل و مانع ایجاد کرد.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری استان مرکزی کاهش گفتمان در فضای انتشاراتی را مهمترین دلیل سرانه پایین مطالعه عنوان کرد و گفت: این پدیده محدودیت در انتشار دیدگاه های آزاد و مختلف در عرصه نگارش کتاب را به دنبال دارد و باید عرصه نقد و میدان مخالفت و چند صدایی را آزاد گذاشت چرا که این مهم پاسخگویی علمی، کاهش آرا غیرکارشناسانه و افزایش نشاط و پویایی در فضای کتاب و کتابخوانی را رقم می زند.
شکرالله حسن بیگی افزود: منابع جایگزین مانند تلویزیون، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز تاثیر به سزایی در افت سرانه مطالعه در کشور و استان مرکزی دارد، در حالیکه رد و بدل شدن اطلاعات از این طریق تاثیر عمیق مطالعه هدفمند را ندارد و این امر باید در بین آحاد جامعه به خصوص جوانان ونوجوانان نهادینه شود که تکیه بر هیچ منبعی مانند کتاب به معلومات و داشته های علمی انسان اضافه نمی کند.
وی گفت: تمایل ایرانیان به ادبیات شفاهی، گران بودن قیمت کتاب، نهادینه شدن احساس بی نیازی به دانستن در جامعه از دیگر موارد مهم در پایین بودن فرهنگ مطالعه در نقاط مختلف کشور به خصوص استان مرکزی است.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری استان مرکزی بیان کرد: ارتقای کمی و کیفی کتابخانه های عمومی استان و روزآمد کردن عناوین مطالعه همخوان با سلایق و نیاز بخش های مختلف جامعه از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.
وی افزود: نهاد کتابخانه های این استان به عنوان طلایه دار فرهنگ کتابخوانی باید از تمام نهادها گزارش های مدون ماهیانه و سالیانه مطالبه کند.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در این خصوص گفت: ورود وسایل ارتباطی جدید و گرایش به فضای مجازی از جمله مهم ترین دلایل فاصله گرفتن جامعه از فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.
مجید طبیب زاده، نبود چاپ و صنایع وابسته به صورت کار آمد، گرانی کاغذ، صحافی، جلد زنی و سیستم نامناسب توزیع کتاب را از مهم ترین مشکلات اساسی چاپ و نشر استان برشمرد.
وی با تاکید بر این امر که خریداران کتاب ها در استان به سختی یافت می شود، افزود: نیاز است برای رفع این مشکل تمهیداتی به کار گرفته شود و سیستم چاپ، نشر و توزیع استان را مدیریت کرد.
طبیب زاده، معرفی روستاهای دوستدار کتاب، برگزاری جام باشگاه های کتاب خوانی، نمایشگاه های کتاب، اجرای طرح های تشویقی کتاب، خرید کتاب در وزارت خانه و اداره کل استانی و اهدا کتاب به اقشار مختلف در مدارس و نهادهای خصوصی را از جمله اقدامات ارشاد استان در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان عنوان کرد.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در ادامه تصریح کرد: هر شهرستان به صورت مجزا مجوز برگزاری نمایشگاه کتاب را اخذ می کند و حداقل 2 نمایشگاه کتاب در سال در شهرستان ها برگزار می شود.
طبیب زاده بیان کرد: این نمایشگاه های کتاب تنها مواردی را شامل می شود که از ارشاد مجوز لازم را اخذ کرده اند و بقیه در مدارس، کارخانه ها و دیگر امکان مرتبط برگزار می شوند.
وی خاطرنشان کرد: مجموع ناشران استانی 50 نفر هستند که از این تعداد 20 نفر در این عرصه فعالیت دارند.
سرپرست کتابخانه های عمومی استان مرکزی نیز گفت: امسال کتاب های بخش ادبیات کودکان با 308 هزار جلد، رتبه اول را در امانت کتاب به خود اختصاص داده است و کتاب های علوم اجتماعی و دینی به ترتیب در جایگاه های دوم و سوم امانت قرار دارند.
علی اکبر احمدی افزود: 82 واحد کتابخانه عمومی، 73 کتابخانه نهادی و 9 کتابخانه عمومی مشارکتی در استان مرکزی دایر است.
احمدی افزود: از ابتدای امسال تاکنون 334 نشست در قالب کتابخوانی و کتابخوان مدرسه ای توسط 2 هزار و 286 نفر در کتابخانه های استان ارایه شده است.
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی گفت: برگزاری 54 نشست تخصصی با حضور استادان، کارشناسان و مشاوران علوم اجتماعی با هدف کاهش آسیب های اجتماعی با موضوعات خانواده، حجاب، ماهواره و کنترل خشم در هفت ماه نخست امسال توسط این نهاد برگزار شده است.
احمدی افزود: در هفت ماه اخیر 53 هزار و 595 نفر شامل 31 هزار و 643 زن و 21 هزار و 952 مرد عضو کتابخانه های استان مرکزی شده اند.
وی اظهار کرد: هم اکنون 400 ایستگاه مطالعه در فضاهای عمومی استان مرکزی دایر است که در سال های اخیر به علت کمبود اعتبارات کتاب جدیدی به آن ها اضافه نشده است.
احمدی تصریح کرد: یک میلیون و 84 هزار و 936 جلد کتاب در 904 هزار و 162 عنوان در کتابخانه های استان مرکزی وجود دارد.
وی، نذر کتاب و اهدای کتاب یکی از طرح های اداره کل کتابخانه های استان مرکزی برای جذب کتاب در کتابخانه های استان مرکزی عنوان کرد و ادامه داد: در مدت یک هفته گذشته حدود یک هزار کتاب در این طرح ها به کتابخانه های استان اهدا شد.
مدیرکل کتابخانه های استان مرکزی با یادآوری طلب 30 میلیارد ریالی این اداره کل از شهرداری کلانشهر اراک افزود: سال گذشته و امسال هیچ گونه پرداختی توسط شهرداری راک به کتابخانه های استان انجام نشده است.
احمدی یادآور شد: عملیات اجرایی کتابخانه مرکزی اراک از سال 93 در زمینی به مساحت 6 هزار و 800 متر مربع با 18 هزار متر مربع زیر بنا در هفت طبقه آغاز شده است و تا کنون حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی ادامه داد: امسال حدود 15 میلیارد ریال اعتبار به طرح کتابخانه مرکزی اراک اختصاص یافته است که تکمیل این طرح به نگاه ویژه مسئولان نیاز دارد .
سرپرست کتابخانه های عمومی استان مرکزی با اشاره به این امر که استان 73 کتابخانه و 53 هزار و 169 عضو کتابخوان فعال دارد گفت: 3 و 75 صدم درصد مردم استان مرکزی عضو کتابخانه ها هستند.
یکی از ناشران حوزه کتاب و کتابخوانی که 15 سال در این صنف فعالیت دارد گفت: بیشترین کتاب های منتشر شده در حوزه کتب عمومی و کودک است.
اسماعیل اطاعتی افزود: امروزه به طور کل، استقبال جمعی از کتاب کاهش یافته و افراد بر اساس نیاز و تمکن مالی کتاب خریداری می کنند.
وی تصریح کرد: بالا بودن قیمت کاغذ و گران بودن خدمات چاپ و نشر را از جمله عوامل کاهش قدرت خرید کتاب توسط مردم، اقشار جامعه و افزایش قیمت این مهم می باشد.
این ناشر عنوان کرد: عرضه، فروش و نبود حمایت های لازم از دیگر مشکلات این بخش بوده که موجب شده فروش و تیراژه کتاب کاهش یابد.
اطاعتی ارائه بن های خرید کتاب به اداره ها، نهاد های دولتی، دانش آموزان و آحاد جامعه را از جله راه کارهای اساسی در خصوص حل مشکلات این بخش برشمرد.
یکی دیگر از ناشران استان با اشاره به این امر که فعالیت خود را از سال 78 آغاز کرده اظهار کرد: زمینه تخصصی کتابهایم استان شناسی می باشد اما با توجه به انگیزه فراوان در این خصوص در زمینه نگار کتب عمومی نیز فعالیت دارم.
افشین حسینی در ادامه بیان کرد: عمده کتابها حالت مرجع دارند و مصرف کننده آن ها پژوهشکده ها و مراکزی که به منابع استان شناسی نیاز دارند هستند.
وی خاطرنشان کرد: نبود سرمایه و سیستم نامناسب توزیع کتاب از جمله مشکلات اساسی در بخش تولید کتاب است که در صورت رفع این موانع شاهد خیز بلندی در این بخش خواهیم بود.
حسینی عنوان کرد: نیاز است سیستم های دولتی و نهاد های ذی ربط در حوزه فرهنگ برای رفع مشکلات این بخش، در بخش عرضه، توزیع کتاب و راه اندازی شرکت های مرتبط اقدام جدی به عمل آوردند و تمهیدات لازم را به کار گیرند.
این ناشر استانی، ارائه تسهیلات لازم برای این بخش را راه حلی کاربردی و مهم عنوان کرد.
وی با اشاره به این امر که مصرف اقلام تولیدی از عمده ترین مشکلات هر کالا از جمله کتاب است گفت: نقص حوزه کتاب در استان نبود موسسه و شرکت توزیع کننده کتاب است که می طلبد به این مهم توجه ویژه شود.
از 20 تا 26 آبان ماه به عنوان هفته کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است.
7114/6013/خبرنگار: شیما کریمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.